مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تصمیم انتقال رشته روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت کاملا غیرعلمی و غیردانشگاهی است، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند به جای تصاحب رشته روانشناسی بالینی و سلامت از دانش فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده کند.

وزارت بهداشت به جای تصاحب "روانشناسی بالینی" از فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده کند

سلامت نیوز:مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تصمیم انتقال رشته روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت کاملا غیرعلمی و غیردانشگاهی است، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند به جای تصاحب رشته روانشناسی بالینی و سلامت از دانش فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر غلامعلی افروز در نشست هم‌اندیشی بررسی و آسیب‌شناسی واگذاری رشته روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت و پیشگیری از جدایی رشته روانشناسی از دانشگاه‌های وزارت علوم که امروز با مشارکت روسای دانشگاه‌های روانشناسی و علوم تربیتی، مدیران گروه و اساتید مطرح این رشته‌ها در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: نگاهی که وزارت بهداشت به انتقال رشته روانشناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به زیرمجموعه خود دارد عمدتاً نگاه روانپزشکانه است. چراکه طرح سلامت، طرحی پزشکی است تا روان‌شناسی و در تیم سلامت باید  متخصصین حوزه‌های مختلف از جمله رشته‌های روانشناسی حضور داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: نگاه به رشته روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت نگاهی درمانی است و سلامت بالینی در این نگاه خلاصه می‌شود. در حالی که نباید این علم را با این نگاه محدود کنیم و باید تلاش کرد با نگاه دانشگاهی، علمی، منطقی و حقوقی مانع این انتقال ناعادلانه به وزارت بهداشت شویم.

مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت چرا به جای استفاده از دانش علم روانشناسی بالینی دنبال انتقال و تصاحب این رشته است، گفت: وزارت بهداشت اگر می‌خواهد تیم طرح تحول سلامت خود را تکمیل کند نباید به جای استفاده از دانش فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت خود رشته را در زیرمجموعه خود قرار دهد. چراکه جدا کردن شاخه‌های روانشناسی از یکدیگر امکان‌پذیر نیست و گرایش‌های مختلف این رشته باید در ارتباط متوازن با یکدیگر قرار بگیرد.

این استاد رشته روانشناسی بالینی با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی امر سلامت جامعه است نه آموزش، افزود: ما معتقد هستیم آموزش پزشکی که چند دهه پیش از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداشت منتقل شد، تصمیمی کاملا نادرست بود اگرچه همچنان امیدواریم این آموزش دوباره به متولی اصلی خود بازگردد چراکه معتقد هستیم متولی آموزش و علم در کشور باید یک وزارتخانه باشد.

دکتر افروز خاطرنشان کرد: مشکل رشته روانشناسی بالینی و سلامت از زمانی شروع شد که اجازه دادیم دانشجویان از رشته‌های مختلف در این رشته تحصیل کنند که این تصمیم کاملاً نادرست بود. بنابراین با وجود همه مشکلاتی که در این رشته وجود دارد اما اجازه نمی‌دهیم صرفاً با نگاه محدود روانپزشکی این رشته به وزارت بهداشت منتقل شود.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: براساس آماری که رسانه‌ها اخیراً اعلام کردند متاسفانه تخلفات پزشکی مطابق آمار پزشکی قانونی 30 درصد افزایش یافته است. در واقع وزارت بهداشت با وجود مشکلات نمی‌تواند آموزش دانشجویان رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت را عهده‌دار شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha