:ارژنگی در برنامه " آوای قانون" با تاکید بر اینکه در طلاق توافقی و غیر توافقی دادگاه تمام حقوق بانوان را در نظر دارد ، افزود: اما به دلیل اینکه طلاق در شرایط غیر قابل تحمل اتفاق می افتد ، زوجین برای رهایی زودتر حقی طلب نمی کنند.

همه حقوق بانوان در طلاق محفوظ است

سلامت نیوز:ارژنگی در برنامه " آوای قانون" با تاکید بر اینکه در طلاق توافقی و غیر توافقی دادگاه تمام حقوق بانوان را در نظر دارد ، افزود: اما به دلیل اینکه طلاق در شرایط غیر قابل تحمل اتفاق می افتد ، زوجین برای رهایی زودتر حقی طلب نمی کنند.

به گزارش سلامت نیوز این برنامه با موضوع (طلاق) با حضور فردین ارژنگی ، قاضی و رئیس شعبه دادگاه تجدید نظر استان تهران روانه آنتن شد.

سوال : آیا به همان میزان که آقایان حق طلاق دارند برای بانوان هم سهمی در قانون در نظر گرفته شده است؟ 

ارژنگی : در قواعد فقهی طلاق به اختیار مرد است اما در مسیر قانون گذاری موضوع طلاق از سال 1346 با تصویب قانون حمایت از خانواده ، در صورت احراز شرایط عسر و حرج برای زوجه، این اختیار به بانوان داده شده که تقاضای طلاق کنند.

در اسناد نکاهیه در بندهای 12گانه شروط ضمن عقد  به همین موضوع اشاره دارد.

در ماده 29 قانون حمایت خانواده مطرح شده است که اگر طلاق بر اساس خواسته مرد باشد باید کلیه حقوق مالی زوجه اعم از مهریه ، اجرت المثل ، نفقه ، دیدار با فرزند و ...تامین شود.

سوال : آیا ثبت نکاح و ثبت طلاق جز ماهیت آنهاست؟اگر فرض کنیم زن و شوهر واقعه نکاح را در دفتر ثبت نکنند و صیغه هم جاری شود یا زن و مردی می خواهند به صورت ثبت نشده طلاق بگیرند آیا مشکلی وجود دارد؟

ارژنگی :در طلاق تنها اراده مرد لازم است بنابراین یک قاعده شرعی است.طبق اصول از لحاظ شرعی در سایر عقود هم مشکلی برای ثبت شفاهی وجود ندارد همانطور که دو نفر می توانند بدون ثبت و به صورت شفاهی زمینی را معامله کنند و از نظر شرعی مشکل ندارد.اما در مراجعه به محکمه برای اثبات مسئله ثبت دفتری لازم است.

بنابراین در حوزه حقوق خانواده به چند نکته باید توجه کرد.

در ماده 49 عنوان می کند که عدم ثبت نکاح و طلاق جرم است و مجازات سنگین دارد .قانون گذار برای جلوگیری از هرج و مرج ثبت را الزام آور دانسته هرچند از نظر شرعی بلامانع است.

همین ماده از قانون در ادامه می گوید اگر مردی بدون ثبت رسمی به ازدواج دائم ، طلاق یا فسخ نکاح اقدام نماید ضمن ثبت دفتری به پرداخت جریمه و حبس محکوم میشود.

سوال : آیا انصاف است وقتی زن و مرد طلاق می گیرند یک زن هیچ پشتوانه ای نداشته باشد ؟و همیشه منتظر این باشد که یک مرد به او کمک کند؟چرا قانون طوری حکم نمی دهد که آن زن هم پشتوانه داشته باشد ؟

ارژنگی : موضوعات خانواده گرچه بعد حقوقی دارد اما بیشتر زیر مجموعه مسائل اجتماعی قرار می گیرد و باید در قالب آسیب اجتماعی بررسی نمود.

این مورد را باید به انصاف مردانی واگذار کرد که زندگی چندین ساله را از بین می برند..و این سوال قابل پاسخ نیست.

سوال : چرا زمانی که یک زن میخواهد بصورت توافقی از همسر خود جدا شود باید از تمام حقوق خود بگذرد؟

ارژنگی: طلاق توافقی لزوما به این معنا نیست که خانم از تمام حق و حقوق خود بگذرد.در طلاق غیر توافقی نیز زن می تواند  از حقوق خود نگذرد.

بنا به شرایطی که برای زوجین وجود دارد درخواست حقوق متفاوت خواهد بود.گاهی زندگی زوجین در شرایط سخت و غیرقابل تحمل می شود و زوجین ترجیح می دهند حقوق قانونی خود را رها کنند و به آرامش برسند و در این حالت قانون هیچ دخالت و ورودی ندارد.

از آنجایی که اساس طلاق توافقی براساس یک نتیجه مشترک از سوی دو طرف است ، دادگاه دخالتی در این موضوع ندارد و هرکسی نفع و ضرر خود را بهتر میتواند بسنجد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha