رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: خدمات دولتی که وزارتخانه‌های بهداشت به جامعه ارائه می‌دهند، به طور معمول افزایش‌دهنده بی‌عدالتی در حوزه سلامت است.

خدمات دولتی در حوزه سلامت تشدیدکننده بی‌عدالتی است

سلامت نیوز:رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: خدمات دولتی که وزارتخانه‌های بهداشت به جامعه ارائه می‌دهند، به طور معمول افزایش‌دهنده بی‌عدالتی در حوزه سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید علیرضا مرندی پیش‌ازظهر امروز در کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت در شیراز اظهار داشت: خدمات وزارتخانه‌های بهداشت در کشور به‌جای ایجاد عدالت، بی‌عدالتی را افزایش داده است.

وی با اشاره به اهمیت آموزش درست به مردم در حوزه سلامت گفت: عوامل اجتماعی سلامت به سایر مسائل سیاسی و اجتماعی وابسته بوده و مفهوم عدالت در سلامت، برخورداری مردم از حد مطلوب سلامت است و ربطی به دسترسی به خدمات سلامت ندارد.

مرندی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که پوشش‌های ایجادشده از سوی مدیران درمانی کشور، به‌جای آنکه موجب عدالت در حوزه سلامت شود، بی عدالتی را ایجاد کرده است.

وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: ایجاد پوشش‌های درمانی سرانجام به نفع کسانی شده که دارای پول و پارتی بوده‌اند و این قشر بهره‌مندی بیشتری از خدمات سلامت برده‌اند و این نهایت بی‌عدالتی است.

وی همچنین اظهار داشت: پرداخت‌ها و یارانه‌های بخش درمان بیشتر برای اقشار فقیر و کم درآمد است، در حالی که نتوانسته‌ایم این پرداخت‌ها را به دست نیازمندان واقعی آن برسانیم.

مرندی افزود: در بحث آموزش به مردم نیز راه اشتباهی رفته‌ایم و هر کس را که ظاهر شیک و متمولی داشت تحویل گرفته و آموزش می‌دهیم و افراد فقیر که شاید ظاهری ژنده‌پوش داشته، رها کرده‌ایم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: در پیش‌دبستانی که مهم‌ترین پایه برای آموزش بچه‌ها است نیز، کار خاصی در حوزه سلامت اجتماعی صورت نگرفته و باید آموزش‌ها در این پایه بیشتر باشد.

این مسؤول افزود: جالب اینکه بچه‌های افراد فقیر دیگر توان مالی برای رفتن به پیش‌دبستانی را نیز ندارند و همین حداقل آموزش‌ها نیز به بچه‌های افراد پولدار داده می‌شود و این نیز نوع دیگری از بی‌عدالتی در کشور است.

مرندی همچنین گفت: در آموزش دادن به مردم بدترین مکان‌ها را انتخاب می‌کنیم و این در حالی است که آموزش‌ها را باید به نقاط محروم برد نه در مریض‌خانه‌ها که شرایط مناسبی برای این کار ندارند.

این مقام مسؤول اظهار داشت: بی‌عدالتی در حوزه سلامت در کشور بسیار است و برای از بین بردن این وضعیت باید سازوکارها را تغییر داده و به سمت آگاه ساختن مردم در حوزه مطالعات اجتماعی برویم.

مرندی همچنین گفت: کار کردن در حوزه مطالعات اجتماعی سلامت در نهایت منجر به عدالت شده چراکه مردم از تمام مسائل آگاه و خودشان به مطالبه‌گری می‌پردازند.

وی اظهار داشت: به‌جای اینکه به دنبال افزایش تخت‌های بیمارستانی باشیم، باید در حوزه پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم که این مسئله نیز درگرو توسعه مطالعات اجتماعی سلامت است.

مرندی در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر دانشجویان به سمت رشته‌های لوکس و پردرآمد می‌روند در حالی که نیاز امروز جامعه ما حوزه اجتماعی سلامت است و نظام آموزشی ما نیاز به تغییر دیدگاه دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha