رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: با كارشكنی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، دستورات رئیس جمهوری در روز پرستار مبنی بر استخدام 23 هزار پرستار و اجرای قانون كاهش ساعت كاری اجرا نشده است.

وعده دولت برای استخدام 23 هزار پرستار عملی نشد
به گزارش سلامت نیوز ، غضنفر میرزابیگی امروز در یك نشست خبری در محل سازمان نظام پرستاری، افزود: پرستاران در صف اول خدمات سلامت به مردم هستند و از مجموع 600 هزار كادر بهداشتی و درمانی در كشور كه نیمی از آنها در بخش دولتی هستند، بش از 50 درصد پرستار هستند در حالی كه پزشكان فقط 7.7 درصد این جمعیت را تشكیل می‌دهند.

وی گفت: با وجود این پرستاران هنوز با مشكلات زیادی مانند ساعت كار بالا و نداشتن تعرفه خدمات مواجه هستند كه رفع هر دو این موارد طی قوانین مصوب مجلس كه با رأی بالا به تصویب رسیده باید رفع می‌شد، در مورد كاهش ساعت كاری پرستاران قانون ارتقای كیفی خدمات پرسنل بالینی در مجلس تصویب شد، شورای نگهبان تأیید كرد، رئیس جمهوری هم ابلاغ كرد و حتی رئیس جمهوری در مراسم روز پرستار از زیر مجموعه خود خواست كه هر چه زودتر زمینه استخدام و بكارگیری 23 هزار پرستار را فراهم كنند اما هنوز با وجود پیگیری‌های مكرر وزارت بهداشت و موافقت معاونت سرمایه انسانی با بكارگیری 20 هزار پرستار، به علت مخالفت معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری كه در عمل همان عملكرد سازمان مدیریت سابق را دارد، اجرا نشده است.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری افزود: اجرای مصوبه جذب 20 هزار پرستار در بخش دولتی از سوی معاونت سرمایه انسانی ریاست جموری نیازمند تخصص اعتبار 230 میلیارد تومانی برای سال 89 (ماهانه 19 میلیارد تومان) و تصویب پست‌های سازمانی برای این افراد است كه هنوز عملی شده و به این ترتیب دستور رئیس جمهوری نیز اجرایی نشده است.

میرزابیگی گفت: ‌پرستاران به شدت از این وضعیت ناراضی هستند و با تصویب شورای عالی نظام پرستاری اگر تا آخر ماه مبارك رمضان این دستورات اجرایی نشود، جامعه پرستاری همان كاری را می‌كند كه در سال 83 كرد، یعنی برگزاری تجمع، درخواست برگزاری تجمع را اگر این روند تا آخر ماه رمضان ادامه داشته باشد به وزارت كشور ارائه می‌كنیم، گر چه امیدواریم پرستاران به صورت خودجوش دست به اقدامی نزنند.

وی اضافه كرد: فشار كاری به پرستاران خردكننده است و وضعیت به گونه‌ای است كه پرستاران می‌گویند وعده‌های داده شده عملی نشده و ما چوپان دروغگو هستیم. به شدت از طرف جامعه پرستاری تحت فشار هستیم و اجرای قوانین مصوب شده برای پرستاران ملموس نیست.

وی افزود: اگر استخدام 23 هزار پرستار مشكل قانونی دارد، دولت با لایحه یا نمایندگان با طرح دوفوریتی آن را حل كنند اما تصور ما این است با تصویب قانون ارتقای كیفی خدمات پرسنل بالینی و ابلاغ و دستور رئیس جمهوری هیچ مشكلی برای جذب یكباره 20 هزار پرستار در سال جاری وجود ندارد و این تعداد پرستار جویای كار اكنون در كشور موجود است گر چه نرخ بیكاری در گروه پرستاری از تمام گروه‌های شغلی دیگر پایین‌تر است و به خصوص پرستار بیكار مرد نداریم.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری اضافه كرد: در زمان حاضر شاهد این هستیم كه به علت كمبود كادر پرستاری یك پرستار مجبور است در 3 شیفت كاری پشت سر هم كار كند و قطعاً چنین پرستاری هنگام دادن دارو به بیمار اشتباه می‌كند و سلامت بیماران است كه به خطر افتاده است.

* یك پرستار با 40 بیمار

وی گفت: اكنون نسبت پرستار به تخت بیمارستانی اكنون در كشور بین نیم تا 7دهم است اما در اغلب اوقات در شیفت‌های شب یك پرستار باید از 40 بیمار به طور همزمان مراقبت كند كه چنین كاری عملاً غیر ممكن است و كیفیت خدمات پرستاری را به حداقل می‌رساند.

* شورای عالی بیمه، تعرفه‌های خدمات پرستاری را تصویب كند

میرزابیگی اضافه كرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز با گذشت بیش از 2 سال از زمان تصویب هنوز اجرایی نشده است. گر چه وزیر بهداشت وعده داده است كه نیمه دوم امسال در برخی نقاط كشور به صورت آزمایشی اجرا شود اما هنوز شورای عالی بیمه این تعرفه‌ها را مصوب نكرده و منتظر تصویب این تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه در وزارت رفاه هستیم.

فاصله هزار برابر حقوق پزشك با پرستار

وی ادامه داد: همه جای دنیا فاصله دریافتی بین كادر پرستاری و پزشكان در یك بخش خاص درمانی حداكثر 4 برابر است اما در كشور ما حتی مواردی داریم كه فیش یك پرستار 50 هزار تومان و فیش دریافتی یك پزشك 50 میلیون تومان است كه این فاصله هزار برابر است و هیچ توجهی ندارد.

وی گفت: پیشنهاد ما این است كه یا كارانه را برای تمام گروه‌های كادر بهداشتی و درمانی حذف كنند یا برای همه به صورت عادلانه باشد، یا دریافتی پرستاران را متناسب با پزشكان بالا ببرند یا دریافتی پزشكان را متناسب با آن پایین بیاورند، حتی تفاوت تا 5 برابری را هم در یك بخش درمانی می‌پذیریم اما بیش از آن قابل قبول نیست و تبعیض آ‌میز است.

* پرستاران بی‌انگیزه می‌شوند

رئیس كل سازمان نظام پرستاری افزود: اگر مسئولان نگران تجمع پرستاران هستند كه شاید بعد از 2 ساعت هم جمع شود اما ما نگران این هستیم كه پرستاران بی انگیزه و بی‌تفاوت شوند و بدون دلسوزی برای بیماران فقط بیایند و ساعات كاریشان را پركنند و بروند، در این صورت دیگر نظام مراقبت از سلامت بیماران به كلی از بین می‌روند و این خطری است كه سلامت مردم را تهدید می‌كند كه باید جلوی آن را با اجرای كامل قوانین بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه جایگاه دفتر پرستاری در وزارت بهداشت به مشاور وزیر ارتقا یافته است البته امیدواریم مطابق وعده رئیس جمهوری به قائم مقام وزیر در امور پرستاری هم ارتقا یابد، چارت سازمانی این دفتر نیز با 15 تا 24 كارشناسی طراحی شده كه نوید بخش اقدامات بیشتری برای پرستاران در آینده است.

وی گفت: 4 مشكل هیئت امنایی شدن بیمارستانهای دولتی از نگاه پرستاران نیز در آیین نامه اصلاح شده وزارت بهداشت بر طرف شده كه امیدواریم در دولت نیز به تصویب برسد، این 4 مورد شامل حضور پرستار در هیئت امنای بیمارستان، ایجاد دفتر پرستاری زیر نظر رئیس بیمارستان، مكانیزم پرداخت حقوق و مزایا بر اساس كارانه برای پرستاران و اعمال قانون هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی برای تمام كادر بهداشتی و درمانی است كه همگی در آیین‌نامه پیشنهادی وزارت بهداشت به دولت اصلاح شده است.

* پرستاران قبل از مهاجرت از كشور با سازمان نظام پرستاری مشورت كنند

رئیس كل سازمان نظام پرستاری درباره مهاجرت پرستاران به خارج برای كار نیز گفت: با توجه به كمبود شدید پرستار در كشور ما به هیچ عنوان با مهاجرت پرستاران به خارج برای كار موافق نیستیم به خصوص افراد با تجربه و نخبه كه محصول آموزش و كار علمی در كشور هستند اما به هر حال با توجه به مشكلاتی كه در كشور وجود دارد نمی‌توانیم پرستاران را مجبور كنیم كه حتماً در داخل كشور بمانند.

وی گفت: با وجود این پیشنهاد ما این است كه پرستاران قبل از رفتن از طریق سازمان نظام پرستاری اقدام كنند و مشاوره بگیرند تا در كشور مقصد دچار مشكل نشوند، زیرا كاریابی‌هایی هستند كه عملكرد آنها باعث بروز مشكلاتی برای برخی پرستاران در خارج شده و عده از آنها در مراجعه به ما گفته‌اند كه بیچاره شدیم و اكنون مجبوریم در رستوران كار كنیم.

وی افزود: پیشنهاد ما به این پرستاران این است كه قبل از رفتن حتماً زبان انگلیسی و كامپیوتر را در ایران بیاموزند و با سازمان نظام پرستاری مشورت كنند.

میرزابیگی تأكید كرد: اگر استخدام پرستاران عملی نشود با توجه به سرعت بالای ساخت بیمارستان‌ها در كشور در آینده با كمبود بیشتر پرستار در بیمارستان‌ها مواجه می‌شویم، طی 4 سال گذشته 12 هزار تخت بیمارستانی در كشور ساخته شد و طی 4 سال آینده نیز قرار است 32 هزار تخت بیمارستانی جدید احداث شود كه با روند فعلی استخدام نیرو قطعاً با مشكلات جدی در ارائه خدمات پرستاری به بیماران مواجه می‌شویم.

وی گفت:‌ حدود 160 هزار پرستار شاغل در كشور داریم كه حدود نیمی از آنها در بخش دولتی هستند و نیمی دیگر در بخش‌های خصوصی، خیریه و بخش‌های عمومی مانند تأمین اجتماعی فعالیت دارند، اكنون نیز با توجه به تعداد پرستاران جویای كار امكان جذب یكباره 23 هزار پرستار در بخش دولتی وجود دارد ضمن اینكه هر سال نیز حدود 7 هزار نفر از دانشكده‌های پرستاری فارغ التحصیل می‌شوند.

وی همچنین افزود: نسبت پرستار به تخت بیمارستانی كه اكنون حدود 7دهم به هر تخت است قرار است طی برنامه توسعه پنجم به 1.5برسد یعنی حدود 2 برابر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha