رئیس سازمان غذا و دارو گفت: 70 درصد کارخانه های داروسازی ایران شبه دولتی هستند و انگیزه‌ای برای صادرات و ورود به بازارهای جهانی ندارند و در مقابل یک میلیارد واردات سالانه دارو فقط 200 میلیون دلار صادرات داریم.

70 درصد کارخانه های دارویی کشور شبه دولتی هستند/تراز بازرگانی دارو منفی است

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: 70 درصد کارخانه های داروسازی ایران شبه دولتی هستند و انگیزه‌ای برای صادرات و ورود به بازارهای جهانی ندارند و در مقابل یک میلیارد واردات سالانه دارو فقط 200 میلیون دلار صادرات داریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رسول دیناروند،  افزود: ظرفیت کارخانه‌های داروسازی ایران بسیار بیشتر از ظرفیت بازار داخل است، اکنون 97درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و از نظر ریالی هم حداقل 70 درصد بازار دارویی کشور در اختیار تولید داخل است.
وی گفت: تعداد داروهای وارداتی معدود است اما به علت اینکه اغلب این داروها بسیار مدرن و با تکنولوژی های جدید هستند، بسیار گران هستند و قیمت های بالایی دارند.


رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به ظرفیت تولید دارو در کشور تراز بازرگانی دارویی کشور باید بالا برود، تراز بازرگانی داروی ایران اکنون منفی است. حدود یک میلیارد دلار واردات داریم و در مقابل کمتر از200 میلیون دلار صادرات داریم.


وی گفت: اگر این تراز بازرگانی بخواهد مثبت شود باید میزان صادرات و واردات دارو برابر شود و بلکه مقداری صادرات هم بیشتر باشد، هدف سند چشم انداز 1404 این است که این تراز مثبت شود یعنی هر چقدر واردات داریم مقداری بیشتر از آن باید صادرات داشته باشیم که به نظر من با توجه به نسل جدید تولیدات دارویی ایران رسیدن به این هدف امکانپذیر است.

ضعف حضور تولیدات دارویی ایران در بازارهای جهانی چیست، توضیح داد: کشورهای منطقه ما هر کدام چند هزار دلار واردات دارو دارند، ما می توانیم بخشی از بازار دارویی آنها را در اختیار داشته باشیم اما تاکنون در بازار بین‌المللی دارو ضعیف بوده‌ایم، علت آن هم این است که 70درصد صنعت دارویی کشور شبه دولتی است.


معاون غذا و داروی وزیر بهداشت ادامه داد: معلوم است که صنعت دولتی انگیزه‌ای برای رشد و ورود به بازارهای جهانی ندارد و به بازار داخلی بسنده می‌کند، جدیت و انگیزه لازم را ندارند، اگر بخش خصوصی تقویت شود، توسعه صادرات هم رقم می خورد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha