شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 201602

سرفه مزمن به عنوان سرفه ای که برای یک دوره زمانی هشت هفته ای یا بیشتر ادامه می یابد، در نظر گرفته می شود.

وقتی سرفه بلای جان انسان می شود!

سلامت نیوز: سرفه مزمن به عنوان سرفه ای که برای یک دوره زمانی هشت هفته ای یا بیشتر ادامه می یابد، در نظر گرفته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، سرفه مزمن یا سرفه مداوم نشانه ای شایع است که دلایل بسیاری می توانند زمینه ساز شکل گیری آن باشند. آثار آزار دهنده سرفه، از قبیل اختلال در خواب، درد در عضلات سینه، و بی اختیاری ادراری می توانند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و در فعالیت های روزانه وی اختلال ایجاد کنند. اما سرفه ای که از بین نمی رود به چه معنی است؟

به گزارش "وری ول"، در ابتدا باید به این نکته اشاره داشت که سرفه مداوم لزوما به معنای نگرانی از ابتلا به سرطان ریه نیست. دلایل بسیاری برای این نشانه می توان در نظر گرفت، اما از آنجایی که سرطان ریه اغلب نادیده گرفته می شود، باید این احتمال مهم نیز در نظر گرفته شود، حتی اگر توضیح خوبی برای شکل گیری سرفه مزمن وجود دارد.

تعریف سرفه مزمن یا مداوم چیست؟

سرفه مزمن به عنوان سرفه ای که برای یک دوره زمانی هشت هفته ای یا بیشتر ادامه می یابد، در نظر گرفته می شود. سرفه ممکن است خشک یا مولد باشد. به بیان دیگر، سرفه ممکن است همراه با مخاط (خلط) یا بدون آن باشد. این شرایط در تقابل با سرفه حاد است که کمتر از هشت هفته طول می کشد و از مواردی است که هنگام سرماخوردگی تجربه می کنید.

برخی دلایل احتمالی سرفه مزمن

سه دلیل شایع سرفه مزمن شامل موارد زیر می شوند:

ترشح پشت حلق ناشی از تب یونجه (رینیت آلرژیک)، عفونت های سینوسی، پولیپ های بینی، یا بیماری های دیگر.

آسم - اگرچه افراد مبتلا به آسم اغلب دارای نشانه هایی از قبیل خس خس سینه و تنگی نفس هستند، در برخی دیگر سرفه تنها نشانه محسوب می شود.

رفلاکس اسید - رفلاکس اسید معده به مری (GERD) یکی از دلایل شایع سرفه مزمن محسوب می شود که اغلب نادیده گرفته می شود. برای برخی افراد ممکن است نشانه هایی از قبیل سوزش سر دل وجود نداشته باشد و سرفه مزمن تنها نشانه باشد.

از دیگر دلایل شایع سرفه مزمن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیگار کشیدن - متاسفانه تشخیص یک سرفه ناشی از سیگار کشیدن از سرفه ناشی از شرایط دیگر مانند سرطان ریه اغلب دشوار است.

عفونت - سیاه سرفه یکی از دلایل شایع سرفه مزمن است.

دارو - برخی داروها به ویژه دسته ای از داروها که برای درمان فشار خون بالا و بیماری قلبی استفاده می شوند موجب سرفه مزمن می شوند. تقریبا 10 تا 20 درصد از افراد تحت درمان با مهارکننده های ACE به سرفه مزمن مبتلا می شوند.

برونشیت ائوزینوفیلیک

دلایل کمتر شایع سرفه مزمن

تومورهای خوش خیم و بد خیم مانند سرطان ریه. برای دو درصد از افرادی که به سرفه مزمن مبتلا هستند، سرطان ریه دلیل اصلی است و تشخیص سرفه مرتبط با سرطان ریه از سرفه ای که به دلایل دیگر شکل گرفته است می تواند دشوار باشد. بیماری های ریوی مانند آمفیزم، برونشکتازی، و سارکوئیدوز

عفونت های قارچی مانند کوکسیدیومایکوزیس، هیستوپلاسموزیس، و سل

ورود یک جسم خارجی.

نارسایی قلبی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت ابتلا به سرفه مزمن حتی اگر بر این باور هستید که دلیل آن مشخص است، مانند سیگار کشیدن یا آلرژی، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت تجربه درد سینه، تنگی نفس، سبکی سر، یا مشاهده خون به همراه سرفه بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

ارزیابی

با توجه به شدت سرفه، در ابتدا پزشک کنترل نشانه ها را مد نظر قرار خواهد داد تا احساس راحتی بیشتری در بیمار ایجاد شود. سپس انجام آزمایش برای تشخیص دلیل سرفه مزمن توصیه می شود. از جمله این بررسی ها و آزمایش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرح حال دقیق و معاینه جسمانی

آزمایش خون برای بررسی نشانه های عفونت

عکسبرداری پرتو اکس برای بررسی شواهد عفونت ناشی از وجود تومور

انجام سی تی اسکن از سینه یا سی تی اسکن از سینوس ها برای بررسی نشانه های عفونت یا وجود یک تومور

آزمایش های آلرژی

آزمایش های عملکرد ریوی برای بررسی بیماری های ریه مانند آسم و آمفیزم

آزمایش pH مری برای بررسی رفلاکس اسید معده به عنوان یک دلیل احتمالی سرفه مزمن

برونکوسکوپی برای بررسی وجود اجسام خارجی یا ارزیابی مسیرهای هوایی برای وجود یک تومور

لارنگوسکوپی برای بررسی شرایط گلو و جنجره

درمان

شیوه درمانی سرفه مزمن با توجه به دلیل اصلی ایجاد این شرایط و شدت سرفه و میزان اختلال آن در فعالیت های روزانه انتخاب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha