یک گزارش جدید پزشکی می‌گوید، در مورد خطر خفگی با میوه‌های کوچک در مقایسه با آگاهی گسترده‌ای که درباره خفگی ناشی از اسباب‌بازی‌های کوچک وجود دارد، هشدارهای کمتری داده می‌شود.

حبـه‌های کشـنده انگـور

سلامت نیوز: یک گزارش جدید پزشکی می‌گوید، در مورد خطر خفگی با میوه‌های کوچک در مقایسه با آگاهی گسترده‌ای که درباره خفگی ناشی از اسباب‌بازی‌های کوچک وجود دارد، هشدارهای کمتری داده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، حبه‌های انگور سومین علت شایع مرگ درکودکان به علت حوادث خفگی مربوط به غذا هستند و پزشکان می‌گویند، فقدان آگاهی والدین، مراقبان و کارکنان بهداشتی دراین‌باره ممکن است کودکان را در معرض خطر قراردهد.

       اندازه و شکل حبه‌های انگور این امکان را ایجاد می‌کنند که آن‌ها به‌طور کامل درون راه تنفسی کودکان فرو روند و به علت سطح هموار و انعطاف‌پذیر این میوه باعث می‌شود که راه تنفسی را به‌طور کامل مسدود کند و مانورهای کمک‌های اولیه نتوانند به سادگی آن را خارج کنند.

       پژوهش‌های انجام شده در آمریکا و کانادا نشان می‌دهد حبه‌های انگور در رده سوم پس از هات داگ و آب نبات از لحاظ شایع‌ترین علل مرگ ناشی از حوادث مربوط به غذا قرار می‌گیرند.

       اما پزشکان می‌گویند، ناآگاهی درباره خطرات خفگی ناشی از این میوه نرم می‌شود و می‌افزایند شمار اندک مواردی که به علت انسداد راه تنفسی ناشی از آن به بیمارستان مراجعه می‌کنند، بیانگر گستردگی حقیقی این مشکل نیست و احتمالا شمار بسیار بیشتر از این نوع حادثه خطرناک رخ می‌دهد.

       دکتر جیمی کوپر، متخصص پزشکی اورژانس در بیمارستان سلطنتی کودکان ابردین در اسکاتلند و همکارش در مقاله‌ای که به‌تازگی در ژورنال Archives of Disease i- Childhood منتشر کرده‌اند، خواستار افزایش آگاهی دراین‌باره شده‌ا‌ند.

       این پزشکان در هشداری به بزرگسالان چند مورد مصیبت‌بار را که در سال‌های اخیر رخ داده است، برمی‌شمارند- ازجمله یک مورد که به مرگ یک پسر ۱۷ ماهه در خانه‌اش به علت خفگی ناشی از حبه انگور انجامید.

       کوپر گفت:‌«والدین و دیگر افراد در آنجا حاضر بودند و هر کار مقتضی برای رفع انسداد راه تنفسی را انجام دادند.»

       اما این تلاش‌ها نتیجه نداد و کودک را به بیمارستان محلی بردند. کوپر افزود: «افراد باتجربه در بیمارستان هم نتوانستند انسداد را با مانورهای غیرتهاجمی کمک‌های اولیه برطرف کنند. کودک پیش از آنکه بتوان حبه انگور را خارج کرد، ایست قلبی کرد. باوجود همه تلاش‌ها برای احیای کودک، در نهایت او درگذشت.»

       در یک مورد دیگر، یک پسر ۵ ساله در باشگاه مدرسه دچار خفگی ناشی از حبه انگور شد و تلاش‌های کارکنان مدرسه و گروه اورژانس که با آمبولانس به محل آمده بودند، در خارج کردن میوه از راه تنفسی کودک ناموفق ماند. اگرچه درنهایت حبه انگور با استفاده از یک فورسپس مخصوص خارج شد، این کودک هم ایست قلبی کرد.

       کوپر گفت: «این حوادث فقط در کودکان در سنین خیلی پایین رخ نمی‌دهد- کودکان تا پنج‌سالگی در معرض بیشترین خطر هستند، چراکه نمی‌توانند به‌خوبی بجوند و عمل بلع در آنان هنوز کاملا هماهنگ شده نیست و از طرف دیگر هنگامی‌که چیزی می‌خورند، به‌آسانی حواسشان پرت می‌شود.»

       مورد سوم خفگی با حبه انگور که این پژوهشگران گزارش داده‌اند، در یک پسر ۲ ساله رخ داد که باعث شد که او پنج روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بماند تتا بهبودی کامل پیدا کند. کوپر می‌گوید: «والدین و مراقبان کودکان باید میوه‌های نرمی مانند حبه‌های انگور و گوجه‌فرنگی گیلاسی را پیش از دادن به کودک به دو بخش و به‌طور ایده‌آل به چهار بخش تقسیم کنند و هنگامی‌که کودک آن‌ها را می‌خورد، او را زیر نظر داشته باشند.»

       او می‌افزاید: «اقدامات بیشتری هم می‌توان برای کمک به پیشگیری از این حوادث انجام داد.»

       کوپر گفت:‌«درخواست ما این است که در حالت ایده‌آل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای برچسب‌های هشدار خفگی روی انگورها بزنند، درست مشابه کاری درباره اسباب‌بازی‌های کوچک و چیزهای دیگر انجام می‌دهند.»

       انجمن متخصصان کودکان آمریکا نیز قبلا به‌طور مشابهی درخواست کرده بود که تغییراتی در شیوه طراحی غذاها و برچسب‌هایشان ایجاد شود تا احتمال خفگی کودکان با مواد غذایی به حداقل ممکن برسد. تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهد که هرسال بیشتر از ۱۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۴ سال به علت خفگی می‌میرند و مواد غذایی ازجمله شایع‌ترین علل این حوادث هستند.

       یک بررسی در سال ۲۰۰۶ در آمریکا نشان داد که از ۱۴۱ مورد مرگ کودکان به علت خفگی ۶۱ درصد موارد به غذا مربوط بوده است. انجمن متخصصان کودکان آمریکا می‌گوید، صنایع غذایی باید از تولید غذاها در شکل و اندازه‌هایی که خطر خفه کردن کودکان را دارند، خودداری کنند.

       تینا نیوتن، متخصص اورژانس در بیمارستان کودکان برمینگهام انگلیس هم می‌گیرد خفگی با حبه‌های انگور شایع است او گفت: «سال‌ها است که متوجه این مشکل مشخص شده‌ایم؛ من کودکانی را دیده‌ام به علت خفگی با حبه‌های انگور درگذشته‌اند.»

       نیوتن مانند کوپر پیشنهاد می‌کند که پیش از اینکه کودکان این میوه را بخورند، باید آن را برید و چندتکه کرد و می‌افزاید والدین باید بدانند که هنگام بروز خفگی در کودک چه‌کار کنند.

       او می‌گوید:‌«در مورد کودکان، باید آنان را سروته کرد و محکم در فاصله میان دو تیغه شانه به پشتشان زد.»


منبع: Guardian

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha