چند روزی است که برخی کشاورزان و فعالان محیط‌زیست قزوینی در تلاشند توجه‌ها را به سمت تخریب‌ و تغییر کاربری‌ها در باغستان‌های سنتی قزوین جلب کنند. آنها چند روز پیش نیز با تشکیل زنجیره انسانی سعی کردند توجه‌ها را به این باغ‌های رو به تخریب معطوف کنند. اگرچه تخریب و تغییر کاربری‌ها در باغستان‌‌هایی که قدمت‌شان به بیش از هزار سال می‌رسد، موضوع جدیدی نیست، اما اقدام جدید شهرداری قزوین در احداث ایستگاه میانی انتقال زباله در 500 متری جنوب این باغستان دوباره آتش این اعتراض‌ها را برانگیخته است.

تلاش مردم برای جلوگیری از تخریب باغستان‌های سنتی قزوین

سلامت نیوز: چند روزی است که برخی کشاورزان و فعالان محیط‌زیست قزوینی در تلاشند توجه‌ها را به سمت تخریب‌ و تغییر کاربری‌ها در باغستان‌های سنتی قزوین جلب کنند. آنها چند روز پیش نیز با تشکیل زنجیره انسانی سعی کردند توجه‌ها را به این باغ‌های رو به تخریب معطوف کنند. اگرچه تخریب و تغییر کاربری‌ها در باغستان‌‌هایی که قدمت‌شان به بیش از هزار سال می‌رسد، موضوع جدیدی نیست، اما اقدام جدید شهرداری قزوین در احداث ایستگاه میانی انتقال زباله در 500 متری جنوب این باغستان دوباره آتش این اعتراض‌ها را برانگیخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، شکوه کرمانشاهانی، مدیرعامل انجمن توسعه حیات شهری قزوین می‌گوید که قرار است ایستگاه میانی انتقال زباله را که در حال حاضر در حاشیه شهر است به بیرون شهر و نزدیک مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی باغستان‌های قزوین انتقال بدهند که این کار مطمئنا مستلزم تغییر کاربری است و ‌می‌تواند نقطه شروع تخریب‌ها در قسمت جنوب باغستان‌ها باشد.

 شروع هجمه به جنوب باغستان‌ سنتی
زمین انتخاب شده در خارج از محدوده شهر است و به همین دلیل باید رای کمیسیون تبصره یک ماده یک را داشته باشد که هنوز این رای صادر نشده است؛ اما به گفته کرمانشاهانی با توجه به استعلامی که از مدیرکل سازمان محیط‌زیست قزوین شده او با این کار موافق است و موافقت او به منزله رای آوردن این موضوع در کمیسیون تبصره یک ماده یک است. شروع این تخریب‌ها در حالی اتفاق خواهد افتاد که به گفته این فعال محیط‌زیست این بخش اهمیت ویژه‌ای برای قزوین، تهران و کرج دارد؛ چرا که سد راه‌ ریز‌گرد‌هایی است که از سمت بوئین‌زهرا در فضا منتشر می‌شوند.
با این حال علی فرخزاد، معاون عمرانی استانداری قزوین که پیش از این عضو شورای شهر قزوین بود در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» گفته بود که بنا نیست با ایجاد این ایستگاه صدمه‌ای به باغ‌ها وارد شود. به گفته او این زمین نزدیک به 14 هکتار است که تنها در پنج هزار متر آن قرار است سکوی بارگیری و تخلیه زباله ساخته شود و از طرفی این زمین‌ها جزء باغ‌های سنتی قزوین نیست.

 تغییر کاربری باغستان‌های سنتی به فضای سبز شهری
این تنها یک‌سوی ماجراست. تغییر کاربری‌های شهرداری قزوین در بخش‌های دیگر باغستان‌های سنتی این شهر هم وجود دارد. مرتضی تدین، یکی از باغداران این باغستان مدعی است که شهرداری با برخی از باغداران در منطقه پشت دادگستری توافق کرده است که زمین‌های این کشاورزان را با نسبت 18 درصد برای باغدار و 82 درصد برای شهرداری خریداری کند. باغداران هم به این دلیل که این زمین‌‌ها، قیمت و درآمدی ندارند، با این موضوع موافقت کرده‌اند. قرار است شهرداری با تملک این زمین آنجا را به پارک شهری تبدیل کند. به گفته تدین قیمت 90 درصد زمین‌های این باغستان متری زیر پنج هزار تومان است. در حال حاضر مساحت این باغستان‌‌ها دو هزار و 500 هکتار است که 500 هکتار آن خشک و رها شده است. تدین با اشاره به اینکه شهرداری بارها اعلام می‌کند قصدش حفاظت از باغستان‌ها است و برای همین سازمانی هم به همین نام ایجاد کرده، گفته است که وجود این سازمان پوششی است بر کارهای خلاف و تغییر کاربری‌هایی که در این باغ‌ها انجام می‌شود. او به پل‌هایی مثل خلیج‌فارس اشاره می‌کند که یا کاملا یا رمپ‌های آن از دل باغستان‌ها عبور می‌کند. عباس ظاهری، رئیس سابق شورای شهر قزوین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تایید این موضوع می‌گوید که این کار بر اساس طرح تفصیلی و مصوبه کمیسیون ماده 5 و شورای شهر در حال انجام است. موضوعی که کرمانشاهانی در مورد آن می‌افزاید‌: «‌تملک باغ‌های پشت دادگستری به هیچ‌وجه در طرح تفصیلی نیامده است‌، چرا که 10 سال است که طرح تفصیلی و جامع قزوین منقضی شده است.» به گفته او  اما این کار شهرداری مصوبه کمیسیون ماده پنج و شورای شهر را دارد و متاسفانه این اقدامات که با مجوزهای این چنین در حال انجام است سبب تخریب‌های بیشتر باغستان‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha