رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفت: گزارشاتی از طغیان‌ بیماری‌ها، در مناطقی که ساکنان آن از محصولات آبیاری شده با فاضلاب استفاده می‌کنند، به ما رسیده است.

طغیان‌ بیماری‌‌ها در مناطقی که محصولات کشاورزی با فاضلاب آبیاری می‌شود

سلامت نیوز:رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفت: گزارشاتی از طغیان‌ بیماری‌ها، در مناطقی که ساکنان آن از محصولات آبیاری شده با فاضلاب استفاده می‌کنند، به ما رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، بابک عشرتی؛ رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت در خصوص محصولات مزارعی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند گفت: باید توجه داشت که طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌تواند از طریق آب آلوده به فاضلاب انسانی و حیوانی، به انسان منتقل ‌شوند. بیماری‌ها از طریق فاضلاب به دو دسته کلی تقسیم می‌شود، بیماری‌های میکروبی و بیماری‌های شیمیایی، که هرکدام می‌تواند با علائم مشخص در انسان بروز کند.

وی با اشاره به بیماری‌هایی که از طریق مواد شیمیایی به انسان منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: ابتدا باید در خصوص بیماری‌هایی که از طریق مواد شیمیایی به انسان منتقل می‌شود این نکته را بدانیم که فاضلاب‌ها از کجا وارد منابع آبیاری ما می‌شود، به عنوان مثال می‌توان به ماده نیترات اشاره کرد که از طریق فاضلاب خانگی وارد مزارع کشاورزی می‌شود. نیترات هم عامل بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش و سرطان معده است که با علائم مشخص در انسان بروز می‌کند.

عشرتی در مورد بیماری‌های حاصله از آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب ادامه داد: در خصوص بیماری‌های میکروبی که ما بیش از سایر بیماری‌ها درگیر آن هستیم؛ باید به انتقال بیماری‌های ویروسی اشاره کرد. در شرایطی که آب با فاضلاب انسانی مخلوط شده باشد، بیماری‌های ویروسی مشاهده می‌شود. آلودگی‌های میکروبی خود را به صورت حالت‌های مختلف مسمومیتی مانند اسهال و تهوع نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این نکته را باید مجددا متذکر شویم که همه این بیماری‌ها به مبدا فاضلاب‌ها باز می‌گردد. بیماری وبا که بیماری خطرناکی محسوب می‌شود، ممکن است از طریق محصولاتی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند؛ شیوع پیدا کند. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به اسهال شدید اشاره کرد.

وی افزود: در این بین باید به بیماری‌های انگلی که همراه با فاضلاب‌هایی که به فضولات دامی آلوده است و وارد زنجیره غذایی می‌شود؛ اشاره کنیم. این بیماری‌ها می‌تواند به سرعت در بین مردم شیوع پیدا کند. این نوع بیماری‌ هم می‌تواند طیف وسیعی را در بر بگیرد. وقتی ما شاهد آبیاری با فاضلاب هستیم، باید انتظار شیوع هر بیماری خطرناکی را داشته باشیم.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت، با اشاره به گزارشات به دست آمده در خصوص آبیاری مزارع با فاضلاب گفت: گزارشاتی از طغیان‌ بیماری‌ها، در مناطقی که ساکنان آن از محصولات آبیاری شده با فاضلاب استفاده می‌کنند، به ما رسیده است، اما هنوز نمی‌توان با قاطعیت موضوعی را مطرح کرد، زیرا چرخه تحقیقات در این زمینه بسیار گسترده است و نیاز به زمان زیادی دارد. به دلیل اینکه کسی به صورت مستقیم از فاضلاب استفاده نمی‌کند، ما نمی‌توانیم به سرعت به جوابی در این خصوص دست پیدا کنیم.

وی افزود: این فاضلاب‌ها ابتدا وارد چرخه غذایی می‌شوند و سپس از طریق مصرف مواد غذایی به انسان‌ها منتقل می‌شود به هم دلیل ردیابی فاضلاب بسیار سخت است، ولی باید توجه داشت که فاضلاب‌ها می‌توانند در چرخه بیماری‌ها حضور فعال داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha