بیش از ۱۳۰هزار هکتار از اراضی کشور که در محدوده‌ بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، همچنان در انتظار اقدام دولت برای احیا و ساماندهی است.

جای خالی دولت در نوسازی بافت فرسوده شهرها

سلامت نیوز: بیش از ۱۳۰هزار هکتار از اراضی کشور که در محدوده‌ بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، همچنان در انتظار اقدام دولت برای احیا و ساماندهی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگرچه دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی خبر از آغاز عملیات احیا در بیش از 2700محله بافت فرسوده می‌دهد، اما روند اجرای كار به‌گونه‌ای است كه در اجرای چنین اقدامی تردید‌های بسیاری به‌وجود آمده‌ است.

رئیس كمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در این‌باره معتقد است: دولت یازدهم نه‌تنها قدم مؤثری برای احیای بافت فرسوده برنداشته بلكه موانعی را هم اضافه كرده است. پرویز سروری با اشاره به اینكه هم‌اكنون شاهد روند نگران كننده‌ای برای نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران هستیم، افزود: خوشبختانه مدیریت شهری تخفیفات و تسهیلات بسیار مناسبی به ساكنان بافت‌های فرسوده پایتخت ارائه داده است، اما كماكان شاهد عدم‌همكاری دولت در ارائه خدمات به ساكنان این بافت‌ها هستیم. وی تصریح كرد: قانون‌های بالادستی به صراحت اعلام می‌كنند كه دولت باید به تعهدات خود در قبال شهروندان تهرانی عمل كند. رئیس كمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هشدار داد: اگر خدای ناكرده كوچك‌ترین لرزشی در پایتخت داشته باشیم، قطعا شاهد خسارت‌های جبران ناپذیری در بافت‌های فرسوده شهر خواهیم بود.

    یك وعده از هزاران

دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده تهران تنها به وعده‌های نافرجام روی آورده است و اقدام عملی در این‌باره صورت نگرفته است. كما اینكه از سهم مدیریت شهری از بودجه 400میلیاردی نوسازی بافت‌های فرسوده در كشور، تاكنون حتی یك ریال به پایتخت پرداخت نشده است. با این‌همه نگاه دولت برای نوسازی بافت فرسوده به یك دهه پیش روست. ‌2700محله كشور كه در محدوده بافت فرسوده قرار دارد طی 10سال و در 2برنامه ششم و هفتم توسعه كشور قرار است احیا و بهسازی شوند. درواقع 56هزار هكتار بافت فرسوده شهری كه در بیش از 495شهر كشور جای گرفته، قرار است براساس آنچه مدیركل ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفته است، با اعتباری بالغ بر 380میلیارد تومان بازسازی شود. مصطفایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: از آنجا كه قرار است در یك برنامه ۱۰ساله شامل برنامه ششم و هفتم توسعه كشور این طرح‌ها اجرایی شود، هر سال در ۲۷۰محله عملیات احیا، مرمت و ساماندهی اجرا می‌شود.

    بافت فرسوده هویت دارد

آنچه دارای اهمیت است تجربه یك‌دهه نوسازی بافت فرسوده در تهران و رشد 10درصد نوسازی در این شهر است. مهرداد مال‌عزیزی، معمار و شهرساز با اشاره به فرایند احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، گفت: احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های قدیم، موضوعی نیست كه در یك چارچوب زمانبندی محدود بتواند به اجرا درآید.

به گفته وی، هر نهاد و شخصی اگر احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده را مطابق یك زمانبندی مشخص و با برنامه‌ای مدون بخواهد به اجرا درآورد، كار اشتباهی كرده‌ است؛ چراكه بافت‌های فرسوده مانند انسان دارای هویت است. گویی هر بافت فرسوده برای خود اثر هویتی مانند یك اثر انگشت دارد. مال‌عزیزی با اشاره به اینكه بافت‌های فرسوده شهری، موجودات زنده‌ای هستند، گفت: این بافت‌ها تابع پارامترهای متغیر بسیاری در محل جغرافیایی خود هستند. داشتن یك نسخه و یك طرح و برنامه مشخص برای همه بافت‌های فرسوده قطعا منجر به شكست می‌شود و نمی‌تواند وجاهت قانونی لازم برای اجرا داشته باشد. به گفته این معمار و شهرساز كشور آنچه به‌عنوان ستاد بازآفرینی مطرح شده، نسبت به گذشته شرح خدمات جدیدی ارائه نمی‌شود و تنها دوره مطالعات بازآفرینی و بهسازی بافت‌های فرسوده را طولانی‌تر می‌كند. وی تنها بهره‌برداران و ذینفعان و ذینفوذان بافت‌های فرسوده را مردم دانست و گفت: تا زمانی كه نقش مؤثر و مشاركتی مردم در بافت‌های فرسوده به‌صورت عینی و جدی و نه شعاری دیده نشود، هرگونه مداخله در بافت‌های فرسوده حتی با قدرت اقتصادی خوب و قابل توجه به شكست منجر می‌شود و زمان از دست می‌رود. مال‌عزیزی همچنین افزود: من معتقدم هر بافتی در محل خودش و با حضور مردم خودش و با دخالت ذینفعان و ذینفوذان فقط می‌تواند تحقق پیدا كند و كسی نمی‌تواند برای 2700محله كشور یك نسخه واحد بپیچد و برای احیا و نوسازی آنها اقدام شود.

این معمار و شهرساز كشور با اعلام اینكه بزرگ‌ترین فرصت نوسازی بافت‌های ناكارآمد (فرسوده) در دولت قبل با طرح «مسكن مهر» از دست رفته است، گفت: امیدوار بودیم دولت یازدهم با طرح «مسكن اجتماعی» برای نوسازی بافت‌های فرسوده گامی مهم بردارد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و طرح مسكن اجتماعی همان طرح مسكن مهر است و عملا هیچ اتفاقی در عرصه زندگی شهری كشور به‌وجود نمی‌آورد.

او با اشاره به اینكه مدیریت شهری تهران توانسته موفقیت نسبی در نوسازی بافت‌های ناكارآمد به‌دست آورد، گفت: وضعیت بافت‌های ناكارآمد (فرسوده) در شهرهای كشور بسیار بحرانی است و مدیریت‌های شهری كشور می‌توانند در روزهایی كه لایحه مدیریت شهری در دولت در دست تدوین است، برای مدیریت یكپارچه شهری تمرین جدی كنند و با هماهنگ كردن سازمان‌های موازی، نوسازی و احیای بافت‌های ناكارآمد را با جدیت به پیش ببرند. مال‌عزیزی 2ویژگی مهم بافت‌های ناكارآمد (فرسوده) را برشمرد و افزود: این بافت‌ها هم به‌دلیل مالكیت مشخص و هم به‌دلیل داشتن زیرساخت‌های اولیه هزینه‌ كمتری برای احیا خواهند داشت.

    زندگی 20 میلیون ایرانی در بافت‌های فرسوده

تهران بیشترین بافت ناكارآمد (فرسوده) كشور را دارد. بیش از 4هزار و 400هكتار از پایتخت را بافت ناكارآمد (فرسوده) تشكیل می‌دهد. مشهد نیز بیش از 2هزار و 500هكتار، تبریز 2هزار و 530هكتار و اصفهان هم 2هزار و 157هكتار از مساحت شهری‌شان در بافت‌های فرسوده شهری جای گرفته‌‌است. هم‌اكنون بالغ بر 20میلیون نفر یعنی 30درصد از جمعیت كشور در بافت‌های ناكارآمد (فرسوده) زندگی می‌كنند و 130هزار هكتار از مساحت كشور را این بافت‌ها تشكیل می‌دهند كه شامل 56هزار هكتار بافت ناكارآمد شهری، 25هزار هكتار بافت تاریخی و 48هزار هكتار سكونتگاه‌ غیررسمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha