یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 201749

براساس سیاست کلی وزارت نیرو قرار است که از این به بعد چاه‌های غیرمجاز موجود در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و همچنین چاه‌هایی که در قانون تعیین تکلیف کشاورزی قرار می‌گیرند قانونی و شناسنامه‌دارشوند و شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز باید نسبت به پلمب و پرکردن چاه‌های متخلف اقدام کند.

تکلیف چاه‌های غیر مجاز تهران مشخص شد

سلامت نیوز: براساس سیاست کلی وزارت نیرو قرار است که از این به بعد چاه‌های غیرمجاز موجود در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و همچنین چاه‌هایی که در قانون تعیین تکلیف کشاورزی قرار می‌گیرند قانونی و شناسنامه‌دارشوند و شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز باید نسبت به پلمب و پرکردن چاه‌های متخلف اقدام کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ۲۰ هزار چاه غیرمجاز که عمده مصرف آنها در بخش کشاورزی است، در استان تهران وجود دارد که سال گذشته ۱۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران در راستای احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی مسدود شد.

همچنین ۱۰ هزار چاه غیرمجاز خانگی نیز  در تهران فعالیت می‌کند که براساس سیاست وزارت نیرو قرار است به این چاه‌ها مجوز بهره‌برداری داده شود و با توجه به این‌که مصرف چاه‌های خانگی در قیاس با چاه‌های کشاورزی بسیار پایین است، لذا قرار شده که مردم برای استخر، کارواش و مصارف غیرشرب از این چاه‌ها استفاده کنند.

مسئول رسیدگی به وضعیت چاه‌های غیرمجاز پایتخت وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای تهران است که براساس برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده تا اجازه حفر چاه غیرمجاز در تهران به هیچ عنوان صادر نشود همچنین فرمانداری تهران نیز آمادگی ۱۰۰ درصد خود را برای مقابله با چاه‌های غیرمجاز پایتخت اعلام کرده است.

خسرو ارتقائی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابه با چاه‌های کشور گفت: در سال ۱۳۹۰ شناسایی چاه‌ها آغاز شد و تاکنون به آنها اخطارهایی داده‌ایم و اگر افرادی به این اخطارها توجه نکردند، براساس قانون چاه آنها بسته شده به‌طوری که در سال گذشته ۳۰۰ حلقه چاه در تهران متوقف شد.

وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف کشاورزی اظهار کرد: این قانون ما را مکلف کرده تا چاه‌هایی که قبل از سال ۱۳۷۵ برای مصرف کشاورزی احداث شده‌اند پروانه بدهیم که این اتفاق نیز در حال افتادن است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: برخی افراد مدعی هستند که باید برای چاه‌های خود پروانه بگیرند که ما براساس قانون تنها برای چاه‌های مشمول قانون تعیین و تکلیف کشاورزی و چاه‌های خانگی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر پروانه صادر می‌کنیم و با مابقی چاه‌ها مقابله خواهیم کرد.

سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریالی طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به منطقه تهران اختصاص یافت که بخشی از این اعتبارها صرف شناسایی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز شد و ۶۰ میلیون مترمکعب از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری کردهمچنین  سال گذشته ۷۰۰ کنتور در جهت کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی نصب شد.

امسال نیز باتوجه به مهم شدن بحث آب در لایحه بودجه ۱۳۹۶ و برنامه ششم توسعه به موضوع چاه‌هایغیر مجاز و به عبارت بهتر قاون احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی توجه ویژه‌ای شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha