پژوهشگران دریافتند که تکثیر ویروس سرماخوردگی در دماهای سردتر مسیرهای هوایی بینی نسبت به دمای گرم‌تر مرکز بدن به طور موثرتری انجام می شود.

آیا آب و هوای سرد موجب بیماری می‌شود؟

سلامت نیوز: پژوهشگران دریافتند که تکثیر ویروس سرماخوردگی در دماهای سردتر مسیرهای هوایی بینی نسبت به دمای گرم‌تر مرکز بدن به طور موثرتری انجام می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، یکی از نصحیت هایی که والدین همواره در فصل سرما به فرزندان خود می کنند استفاده از لباس گرم هنگام خروج از خانه است. آنها احساس می کنند با انجام این کار فرزند خود را از بیمار شدن محافظت می کنند. در شرایطی که ممکن است برخی این نصیحت را نادیده گرفته و حتی آن را مسخره کنند، اما مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه ییل نشان داده است که این نصحیت قدیمی کاملا درست است.



به گزارش "ریدرز دایجست"، پژوهشگران دریافتند که تکثیر ویروس سرماخوردگی در دماهای سردتر مسیرهای هوایی بینی نسبت به دمای گرم‌تر مرکز بدن به طور موثرتری انجام می شود. به نظر می رسد این می تواند دلیل واقعی بیمار شدن مردم در روزهای سرد سال باشد. پیش از این، بسیاری نرخ بالاتر ابتلا به سرماخوردگی را با تمایل بیشتر مردم به دور هم جمع شدن در فضای داخل ساختمان هنگام سرد شدن هوا و تکرر این کار نسبت به روزهای گرم سال مرتبط می دانستند. نظریه این بود که تماس بیشتر با افراد دیگر که بیمار هستند به تسهیل تبادل میکروب بین افراد منجر می شود.

پژوهشگران دانشگاه ییل این گونه نتیجه گیری کرده اند که ویروس سرماخوردگی در بینی های سرد به جای ریه های مرطوب و گرم بهتر دوام می آورد و تکثیر می شود.

در این مطالعه، پژوهشگران دانشگاه ییل واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس سرماخوردگی در دمای 37 درجه سلسیوس و دمای 33 درجه سلسیوس را مقایسه کرده اند. بر همین اساس، مشخص شد که واکنش سیستم ایمنی به ویروس سرماخوردگی در دمای سردتر در مقایسه با دمای گرم‌تر بخش مرکزی بدن دچار اختلال می شود.

اگرچه این مطالعه با استفاده از سلول های موش انجام شده است، اما تلویحا می تواند نشانه هایی را درباره چگونگی مقابله بدن انسان با ویروس سرماخوردگی ارائه کند. پس نصیحت والدین خود را جدی گرفته و با گرم نگه داشتن بدن و پوشاندن بینی هنگامی که در هوای سرد از خانه خارج می شوید، از خود در برابر ابتلا به بیماری هر چه بیشتر محافظت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha