عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست ضمن بیان اینکه روند انتشار دی‌اکسین در ایران تا سال 2013 افزایشی بوده است، غلظت ذرات معلق برای امسال را حداقل 3 برابر بالاتر از مقادیر رهنمودی WHO عنوان کرد.

بررسی "تفاوت اثرات ذرات معلق ناشی از ترافیک و ریزگردها" برای نخستین بار در دنیا

سلامت نیوز:عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست ضمن بیان اینکه روند انتشار دی‌اکسین در ایران تا سال 2013 افزایشی بوده است، غلظت ذرات معلق برای امسال را حداقل 3 برابر بالاتر از مقادیر رهنمودی WHO عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمدصادق حسن‌وند  با بیان اینکه در مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران از حدود 6 ماه پیش تحقیقی در رابطه با بررسی تفاوت اثرات ذرات معلق ناشی از ترافیک و ریزگردها را آغاز کرده‌ایم، گفت: این پروژه توسط 6 دانشجوی دکترای مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود که در شهر تهران و در منطقه احمدآباد مستوفی در حال نمونه برداری از آن هستیم. این تحقیق در دنیا برای اولین بار در حال انجام است که مورد حمایت سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست افزود: در این راستا نمونه ذرات معلق و غلظت ذرات و از سوی دیگر، نمونه ادرار و خون انسان نیز گرفته می‌شود و همچنین در سطح سلولی نیز آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا اثرات ناشی از آلودگی ترافیک و ریزگرد به صورت جدا مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: این طرح از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و پژوهشکده محیط‌ زیست حمایت مالی می‌شود.

روند افزایشی انتشار دی‌اکسین در کشور تا سال 2013

وی همچنین در رابطه با بررسی روند انتشار دی‌اکسین در کشور اظهار کرد: دی اکسین ده هزار برابر سمی‌تر از سیانور است که در این زمینه برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده محیط زیست برای 9 عامل خطر محیطی از سال 1990 تا 2013 تحقیقاتی را در سطح استانی برای کل کشور انجام دادیم تا روند انتشار دی اکسین در کل ایران را بسنجیم.

حسنوند با بیان اینکه روند انتشار دی اکسین تا سال 2013 افزایشی بوده است، گفت: روند انتشار دی‌اکسین در ایران 15 درصد بالاتر از متوسط جهانی بوده که درواقع سالانه به طور میانگین 7.3 درصد نیز افزایش انتشار داشتیم که این میزان در مقایسه با کشورهای دیگر قابل قبول نیست زیرا به طور مثال کشور فنلاند به صورت میانگین تا سال 2013 هر سال 6 درصد در این زمینه کاهش داشته است. متناسب با صنعتی بودن کشورها میزان دی اکسین نیز متغیر است اما با برنامه‌ریزی می‌توان میزان انتشار آن را کاهش داد.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست در ادامه با اشاره به مطالعه کمی‌سازی اثرات بهداشتی و روند آلودگی هوای شهر تهران از سال 85 تا 1394، گفت: روند تغییرات غلظت آلاینده های هوای شهر تهران و اثرات بهداشتی آن را با استفاده از جدیدترین مدل سازمان جهانی بهداشت که تحت عنوان AirQ+ در سال 2016 طراحی شده است را مطالعه کرده‌ایم و نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تعداد موارد مرگ منتسب به آلودگی هوا در شهر تهران 5 هزار و 329 مورد برآورد شده است و طی ده سال مطالعه (1394-1385) نه تنها میانگین غلظت آلاینده‌های هوا بلکه صدک دهم آنها از مقادیر رهنمودی سازمان جهانی بهداشت (WHO) هم بالاتر بوده است. البته روند غلظت آلاینده ها نسبت به گذشته کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه براساس گزارش بانک جهانی در سال 2016، آلودگی هوا در ایران 30 میلیارد دلار خسارات مالی به دنبال دارد، افزود: گزارش تکمیلی سال 95 در سال آینده منتشر می‌شود اما تاکنون غلظت ذرات معلق برای امسال حداقل 3 برابر از مقادیر رهنمودی WHO بالاتر بوده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha