آلودگی صوتی دارای اثرات نامطلوب جسمی، روحی و اجتماعی است و به طور اجتناب ناپذیری در محیط پیرامون ما تولید می شود، اما در لابه لای دیگر منابع آلاینده آثار زیانبار آن مورد بی توجهی قرار گرفته است.

بی توجهی زیانبار به آثار مخاطره آمیز آلودگی صوتی

سلامت نیوز: آلودگی صوتی دارای اثرات نامطلوب جسمی، روحی و اجتماعی است و به طور اجتناب ناپذیری در محیط پیرامون ما تولید می شود، اما در لابه لای دیگر منابع آلاینده آثار زیانبار آن مورد بی توجهی قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،آلودگی صوتی را می توان یکی از معضلات و حقایق زندگی مدرن امروزی دانست که در بخش حفاظت از محیط زیست باید برنامه ریزی دقیقی برای کاهش تبعات مخاطره آمیز آن داشت که البته کمتر در این بخش از محیط زیست برنامه حفاظتی طراحی و اجرا شده است.
معضل آلودگی صوتی تنها مختص به کشورهای در حال توسعه نیست و امروز توسعه یافته ها نیز با این معضل دست به گریبان هستند و یکی از مشکلات محیط شهری آلودگی های صوتی محسوب می شود.


بر اساس تعریف ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، آلودگی صوتی عبارت است از پخش و انتشار هر گونه صدا و ارتعاش مربوط بیش از حد مجاز و مقرر در فضای باز و حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی هم نامیده می شود، عبارت است از میزان و مشخصات ویژه ای که با توجه به اصول حفاظت محیط زیست و بر مبنای واحد اندازه گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی وفضای مورد انتشار و محیط های مختلف تعیین می شود.


حمل و نقل عمومی، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، حمل ونقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل ونقل زمینی منابع متحرک و نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارخانه ها، کارگاه ها، فرودگاه ها، پایانه های حمل و نقل، توقفگاه های دائمی وسائل حمل و نقل عمومی، تعمیرگاه ها، بندرها، ژنراتورها و موتورهای تولید برق نیز منابع ثابت ایجاد آلودگی صوتی هستند.


در ایران مقابله با این موضوع به سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شده است و دفتر بررسی آلودگی اقداماتی نظیر انجام پژوهش های لازم و بررسی مطالعات انجام شده در زمینه منابع آلاینده صوتی و ارتعاش و امواج، مطالعه و تحقیق در زمینه میزان آلودگی صوتی و ارتعاش و امواج و بررسی اثرات این آلودگی ها بر سلامت انسان و ارائه مقالات مرتبط، تهیه و تدوین استانداردهای حدمجاز میزان صدا و ارتعاش و امواج در مناطق مختلف و در طول ساعات شبانه روز صورت گرفته است.


مشارکت در تدوین ضوابط استقرار صنایع، تهیه، جمع آوری و بررسی آمار و اطلاعات در جهت انجام پروژه های مختلف تحقیقاتی مرتبط با آلودگی های صدا، ارتعاش و امواج، بررسی و تحقیق در زمینه روش های کنترل و کاهش اثرات آلاینده های صدا و ارتعاش و امواج و ارائه روش های کلی کنترل و کاهش آلودگی هوا ارتعاش و امواج به مراکز استانی از دیگر اقدامات بوده است.


با وجود برخی اقدامات در این خصوص هنوز هم آلودگی صوتی و آثار و تبعات آن مردم را به ویژه در شهرهای و کلانشهرها رنج می دهد و اهمیت برداشتن گام های اساسی برای کاهش این نوع از آلودگی به طور قطع کمتر از تلاش برای کاهش آلودگی هوا نیست.


ایجاد کنندگان آلودگی صوتی افراد خاص یا طیف خاصی هم نیستند، همه ما در ایجاد این آلودگی ها سهیم هستیم، جوان و کودک، با سواد، کم سواد و بیسواد، زن و مرد، و برای دستیابی به راه حلی اجرایی همه ما باید تغییراتی را در رفتار خود ایجاد کنیم.
استان البرز و کرج مرکز این استان به عنوان یک کلانشهر در کشور نیز از این آلودگی ها در امان نیست و همواره درگیر آلودگی های متعدد همچون آلودگی های هوا و صوتی بوده و هست.
محسن میری استادیار دانشگاه درباره آلودگی صوتی در استان البرز به ویژه برای حاشیه نشینان پرتعداد در این استان می گوید: بزرگراه تهران - کرج پرترددترین بزرگراه ایران که بخش عمده ای از آن در استان البرز قرار گرفته یکی از منابع عمده ایجاد آلودگی صوتی به ویژه برای حاشیه نشینان است. با توجه به رشد حاشیه نشینی شهری در دو دهه اخیر شاهد افزایش ساکنین در سراسر حاشیه این بزرگراه بوده ایم.
به گفته وی، آلودگی صوتی در کل ایام سال و کل ساعات شبانه روز یکی از بزرگترین مشکلات این بزرگراه برای ساکنین آن بوده است که البته در ایام تعطیل این مشکلات بسیار بیشتر می شود.


این استادیار دانشگاه می افزاید:‌ وجود موانع و گلوگاه های متعدد از جمله ورودی و خروجی های مسیرهای گوناگون به بزرگراه، ترمینال مسافربری و سایر عوامل موجب شده بار ترافیکی سنگین در حد فاصل ورودی های شهر کرج ایجاد و آلودگی صوتی برای حاشیه نشینان این بزرگراه به همراه آورد.
در برخی از نقاط فاصله واحدهای مسکونی تا بزرگراه به یکی دو متر می رسد که این موضوع تبعات جبران ناپذیر روحی و روانی برای خانواده ها به همراه دارد.
معاون پایش اداره کل محیط زیست استان البرز در این باره گفت: یکی ازمعضلات مدیریت شهری دربخش حفاظت محیط زیست آلودگی صدا است.


کیوان رحیمی افزود: پخش و انتشار هر گونه صوت بیش از حد مجاز و مقرر در فضای آزاد آلودگی صوتی تلقی می شود و فرهنگ سازی درجوامع انسانی می تواند بسیاری از آلودگی ها از جمله آلودگی صوتی را کاهش دهد که این امر نیازمند مشارکت همگانی است.
وی اضافه کرد: در کشور ما استانداردهای صدا در هوای آزاد در منطقه مسکونی از ساعت 7 صبح تا 10 شب 55 دسی بل و از ساعت 22شب تا 7 صبح 45 دسی بل است.
این در حالی است به گفته وی این رقم درمنطقه تجاری و مسکونی از ساعت 7 صبح تا 10 شب 60 دسی بل و از ساعت 10شب تا 7 صبح 50 دسی بل است.
وی گفت: بالاترین حد مجاز مربوط به منطقه صنعتی است که از ساعت 7صبح تا 10 شب میزان استاندارد صدا 75 دسی بل و از ساعت 10شب تا 7 صبح 65 دسی بل تعیین شده و طبق تعاریف منطقه صنعتی منطقه ای تلقی می شود که دارای کاربری صنعتی بوده و برحسب ملاحظات زیست محیطی با فاصله ای بیرون از شهر و نواحی مسکونی قرار گیرد.


وی خاطرنشان کرد: محیط زیست استان البرز بر واحدهای صنعتی نظارت دارد و آن ها نیز مکلف هستند بر اساس شیوه نامه خوداظهاری در پایش اقدام کنند.
رحیمی افزود: واحدهای صنعتی علاوه بر رعایت استانداردهای صدا باید بر اساس نوع فرایندشان آلاینده های خروجی دودکش های محل تولید را نیز کنترل و پایش کرده و بازرسان محیط زیست در بازه های زمانی معین علاوه بر وضعیت آلودگی صوتی وضعیت خروجی دودکش ها را نیز بررسی می کنند.
وی بیان داشت : واحدهای صنعتی و تولیدی به طور مستمر مورد پایش قرار می گیرند و برای واحدهای آلاینده اخطاریه های لازم برای کنترل و رفع آلودگی صادر می شود.


یک کارشناس امور اجتماعی درخصوص انواع آلودگی های صوتی به خبرنگار ایرنا، گفت: صدای موسیقی بلند ماشین و واحد آپارتمانی در خیابان و مجتمع ، بلند صحبت کردن با موبایل در فضاهای عمومی صداهای نابهنجار موتور ماشین ها و بوق در محل زندگی و استراحت آدم ها، تخلیه مصالح ساختمانی در یک نصف شب و صدای مراسم جشن ها و عزاداری ها از بلند گوها در خیابان ها همه آلودگی صوتی است که به راحتی ازکنارآن می گذریم.


احمد علی جبارزاده افزود: یکی از تاثیرات آلودگی صوتی بر انسان ها شنوایی است که مهمترین بخش آسیب پذیر در مواجهه با آلودگی صوتی است .
وی اضافه کرد:تحمل صدای نابهنجار و بلند در دراز مدت قطعا تاثیرات مخربی بر دستگاه شنوایی خواهد داشت بطوری که حتی کیفیت شنوایی فرد را کاهش می دهد و قطعا بیماری های دستگاه شنوایی را برای گوش سبب خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: سیستم اعصاب و روان در کنار شنوایی با صدمات چه بسا جبران ناپذیری روبرو می شود و ساختار روانی انسان ها مبتنی بر آرامش است و هر آنچه که این آرامش را سلب کند، بهداشت روانی را به مخاطره خواهد انداخت.


جبارزاده افزود: شاد نبودن ، عدم کنترل هیجانات منفی ، تحمل استرس و اضطراب ، دردها و بیماری های بی دلیل جسمانی ، بهم خوردن تعادل روزانه زندگی همه و همه می توانند ناشی ازتحمیل صداهای نابهنجار مداوم و ممتد بر آدم ها باشند که مزمن بودن این آلودگی آسیب ها را صد چندان می کند .
وی یادآورشد که رابطه انسانی مهمترین بخش آسیب پذیر ناشی از آلودگی های صوتی درجامعه انسانی است و خطرناک ترین آن انسان صدمه دیده و تحت تاثیر قرارگرفته از آلودگی صوتی فاقد توانمندی لازم برای مدیریت رابطه است.


وی گفت : در خانه و شهر و محل کار با روانی تحریک شده رخ دادن تضاد و درگیری و تنش بین انسان ها اتفاق نادری نیست و قطعا یکی از دلایل 6 میلیون نزاع پرونده قضایی و15 میلیون نزاع خیابانی در سال گذشته کشور همین آلودگی صوتی است.


وی اضافه کرد: اغلب در دعوا های زناشویی ، فرزند آزاری ها، مشکل با همسایه ها، تصادفات و کشته های رانندگی رد پایی از تاثیرات مخرب آلودگی صوتی را پیدا می کنیم که حتی در رابطه با کار هم اعصاب و روان بهم ریخته از کارایی پایینی برای خود و جامعه برخوردار است.
وی پیشنهاد کرد: آنچه برای پیشگیری از این آسیب لازم است و نتیجه بخش ،آموزش جدی و فرهنگ سازی است. آموزش می بایست از خانه شروع شود ، در مهد کودک پیگیری شود، در مدرسه نهادینه شود و در جامعه پیاده شود .


وی افزود: آنچه برای کنترل این نابهنجاری در جامعه لازم است ، برخوردهای قانونی و اعمال مجازات برای همه آنانی است که به خود اجازه می دهند به حقوق شهروندی تعدی و ستم کند.
بهرحال آلودگی صوتی در جامعه بویژه درشهرهای بزرگ به نوعی حقوق شهروندی را پایمال می کند که برای کاهش این معضل همه افراد جامعه دست به دست هم برای جامعه آرام تلاش کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha