یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 201790

این سناریو بسیار آشنا است: دستتان بدون اینکه در اختیارتان باشد به سمت کشویی می رود که در آن یک پاکت چیپس، شکلات یا شیرینی است. قبل از اینکه حتی متوجه شوید می بینید که آن غذا داخل دهانتان است. ابتدا هیجان خوردن را حس می کنید، سپس آرام می شوید و بعد از آن احساس گناه به سراغتان می آید. در نهایت دوباره به همان حس استرس باز می گردید که باعث می شود این چرخه نادرست تکرار شود.

چگونه هنگام استرس جلوی پرخوری را بگیریم

سلامت نیوز: این سناریو بسیار آشنا است: دستتان بدون اینکه در اختیارتان باشد به سمت کشویی می رود که در آن یک پاکت چیپس، شکلات یا شیرینی است. قبل از اینکه حتی متوجه شوید می بینید که آن غذا داخل دهانتان است. ابتدا هیجان خوردن را حس می کنید، سپس آرام می شوید و بعد از آن احساس گناه به سراغتان می آید. در نهایت دوباره به همان حس استرس باز می گردید که باعث می شود این چرخه نادرست تکرار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، متوقف کردن این چرخه دشوار است مخصوصا اینکه افراد وقتی دچار استرس هستند بیشتر به سمت غذاهای شیرین و تنقلات تمایل دارند. این نوع غذاها در واقع سطح هورمون کورتیزول در جریان خون را کاهش می دهند که باعث کاهش استرس ( حداقل به صورت موقت ) می شود.

راه حل چیست؟ به خود یاد آور شوید که در گیرودار یک هوس غذایی قرار دارید، گاهی همین کار ساده باعث می شود فرد از آن حالت خارج شود و به دام پرخوری نیفتد.

اما اگر باز هم هوس غذایی متوقف نشد جای نگرانی نیست. ابزار بسیاری در اختیار دارید تا استرس خود را مهار کرده و به سمت غذاهای بی ارزش نروید.


چیزی بنوشید که دارچین داشته باشد

دکتر سوزان آلبرس، روانشناس می گوید: اگر یک فنجان آب جوش، دارچین و یک قاشق چای خوری عسل داشتم می توانستم به سادگی جلوی هوسم به غذاهای شیرین هنگام استرس را بگیرم. دارچین نشان داده می تواند سطح انسولین را در حالت کنترل شده نگه دارد. می توانید از دارچین در قهوه یا چای صبحگاهی خود نیز استفاده کنید.


15 دقیقه پیاده روی کنید

دکتر جسیکا فیشمن متخصص تغذیه می گوید: وقتی به خاطر استرس، کسلی، ناراحتی و یا دیگر موارد تمایل به خوردن پیدا کنم بیرون می روم و شروع به پیاده روی یا دویدن می کنم.

ورزش در بدن اندورفین آزاد می کند که می تواند باعث آرامش شود، هوای تازه نیز یک کاهش دهنده استرس طبیعی است. در واقع 15 دقیقه پیاده روی می تواند جلوی هوس خوردن غذاهای شیرین را بگیرد.

یک نارنگی پوست بگیرید

پوست کندن یک نارنگی به سادگی خود یک عمل آرامش بخش است.

پوست کندن مرکبات در واقع یک نوع مدیتیشن است. باید هر کاری که می کنید را کنار بگذارید و دو دست را درگیر پوست کندن میوه کنید.

حتی بوی مرکبات که هنگام پوست کندنشان بیشتر پخش می شود می تواند باعث آرامش شود.

برای بدست آوردن آرامشی مطلوب نارنگی را آرام و به صورت مارپیچ پوست بگیرید و در همین حال نفس عمیق بکشید و عطر آن را وارد ریه های خود کنید. وقتی پوست کندن تمام شد، میوه را آرام آرام بخورید و هرقسمتی را که وارد دهان کردید خوب بچشید.

بلند مدت فکر کنید

تحقیقات نشان داده لذتی که از غذاهایی مانند تنقلات می برید تنها 3 دقیقه طول می کشد.

دکتر فیشمن می گوید: به خاطر سپردن این عدد در ذهنم بسیار کمک کننده بود. با خودم گفتم چه چیزی می تواند بیشتر از 3 دقیقه مرا خوشحال کند؟ مسلما آن چیز شیرینی نیست.

به غذایی فکر کنید که بتواند برای مدتی طولانی تر حالتان را خوب نگه دارد.

فقط یک چشیدن کوچک داشته باشید

دکتر وندی بازیلیان می گوید: تنها مقدار کمی، می تواند تاثیری بسیاری داشته باشد. ممکن است متوجه شوید همان یک مقدار چشیدن مزه، همه ی چیزی بوده که احتیاج داشته اید.

تحقیقات نشان داده خوردن کمتر از 14 گرم شکلات یا چیپس می تواند به اندازه وعده ای 10 برابر بزرگتر هوس افراد را راضی کند.

حواس خود را پرت کنید

با مشغول کردن خود به فعالیتی لذت بخش، دست ها و ذهنتان را مشغول کنید. برای مثال به یکی از دوستان پیام بفرستید، ایمیل های خود را چک کنید و یا چند دقیقه به بازی با گوشی همراهتان مشغول شوید.


در برابر میان وعده ها استراتژیک عمل کنید

اگر از افرادی هستید که در واکنش به استرس غذا می خورند، مطمئن شوید همیشه در کنار خود میان وعده هایی کوچک دارید. مواردی مانند هویج های کوچک، قطعات سیب یا کرفس.

همچنین می توانید مقداری پروتئین را در شکل کره بادام زمینی به این میان وعده ها اضافه کنید تا برایتان راضی کننده باشند.

اگر دوست دارید غذایی شیرین بخورید، چیزی شیرین را با پروتئین ترکیب کنید و میل نمایید. با این کار علاوه بر راضی نگه داشتن خود به افزایش مدت زمان سیری نیز کمک کرده اید.

از خود پذیرایی کنید اما با برنامه ریزی

به چیزی فکر کنید که واقعا از آن لذت می برید. یک تکه شکلات یا بستنی مورد علاقه تان است؟

هر چیزی که هست، طوری برنامه ریزی کنید تا هفته ای یک یا دو مرتبه با آن از خود پذیرایی کنید. هرگز خود را از چیزی به کلی محروم نکنید چون برعکس جواب می دهد.

چای بنوشید و 5 دقیقه به خود فرصت دهید تا آرامش بگیرید

دکتر لوینسون می گوید: وقتی استرس به سراغم می آید از چند دقیقه مدیتیشن به همراه چای بابونه لذت می برم.

جای تعجب نیست، آهسته کردن و تنظیم تنفس استرس را از بین می برد اما چای بابونه نیز نشان داده می تواند باعث کاهش اضطراب در بزرگسالان شود.


وعده های غذایی را جا نیندازید

تغذیه خوب برای مدیریت استرس بسیار مهم است، فقط این واقعیت را در نظر داشته باشید: افرادی که به اندازه کافی منیزیم استفاده نمی کنند ممکن است هوس غذاهای شیرین را تجربه کنند.

وقتی وعده ها را جا می اندازید، دریافت تمام مواد مغذی مورد نیازتان دشوار می شود. بعلاوه، جا انداختن وعده ها می تواند باعث سقوط قند خون شود که در نتیجه باعث افزایش اشتها و بالا رفتن تعداد پرخوری های استرسی شود.

اگر برنامه ای بهم ریخته و شلوغ دارید، برای خود میان وعده هایی کنار بگذارید که بتوان به سادگی از آنها استفاده کرد، برای مثال بادام و کشمش، ماست، میوه تازه، پنیرهای 28 گرمی در بسته بندی های کوچک به همراه غلات کامل.

تمام این موارد را می توانید از قبل آماده کنید تا وقتی که سر و کله استرس پیدا شد، از آنها استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha