حنجره اندام تولید صدا در انسان است و با نام جعبه صدانیز شناخته می شود. درجلوی گردن قرار دارد که تارهای صوتی رادرخود جای داده است و براثربرخورد تارهای صوتی، صداهای مختلفی ازجمله گفتارشکل می گیرد. حنجره در نفس کشیدن،صحبت کردن و بلع غذا نقش مهمی ایفا می نماید.

آیا بدون حنجره می توان صحبت کرد؟

سلامت نیوز: حنجره اندام تولید صدا در انسان است و با نام جعبه صدانیز شناخته می شود. درجلوی گردن قرار دارد که تارهای صوتی رادرخود جای داده است و براثربرخورد تارهای صوتی، صداهای مختلفی ازجمله گفتارشکل می گیرد. حنجره در نفس کشیدن،صحبت کردن و بلع غذا نقش مهمی ایفا می نماید.

به گزارش سلامت نیوز، براثرعواملی مثل سیگارکشیدن ،مصرف الکل، افزایش سن بالای 55، محیط زندگی (محیط کاری پرازمواد شیمیایی وسموم) ،سابقه ی خانوادگی و... ممکن است انسان مبتلا به سرطان حنجره شود.


علائم سرطان حنجره:
تنفس غیرطبیعی
سرفه کردن به طوریکه فرد خون ببیند
اختلال بلع
درد گردن و گلودرد
و...
بعداز تشخیص سرطان، نکته ی مهم آن است که این بیماری را به بهترین شکل درمان کنیم.درمان سرطان حنجره پرتودرمانی، جراحی و شیمی درمانی است.


اما مسئله ی اصلی این است که ...

آیا بدون حنجره می توان صحبت کرد؟
بله،برای بیمارانی که حنجره ی آنها برداشته شده است، سه گزینه ی کلی برای برقراری ارتباط وجود دارد، که هیچ یک از گزینه ها با یکدیگرتعارض ندارند.
گزینه ی اول گفتارمروی است که با آموزش توسط  آسیب شناس گفتاروزبان (گفتاردرمانگر) ،بیماریاد می گیرد چگونه هوا رابه داخل مری بفرستد وصحبت کند(مری جایگزین منبع هوا شده و سرمری حکم حنجره را برای این بیماران دارد). دراین روش برخلاف دو روش دیگر، بیمار وسایل همراه ( باتری و...) ندارد و دراین صورت نیازی به استفاده از دست هایش نیست. وابستگی بیمار به دستگاه در دو روش دیگر دائمی است درصورتیکه در گفتار مروی هیچ دستگاهی استفاده نمی شود ولی یادگیری گفتار مروی نسبت روش های دیگر زمان بیشتری میبرد.


نکته ی قابل توجه دراین روش، کیفیت صدا و مهارت حرف زدن بیماراست که با کمک گفتاردرمان افزایش می یابد تا به حد عادی شدن برسد.
    گزینه ی دوم حنجره ی الکتریکی است، که بیماروسیله را روی گلو یا اندام های دهان می گذارد یا به صورت پروتزالکتریکی است وهنگام صحبت کردن دردهان گذاشته می شود.دراین روش پس ازتهیه ی وسیله ،بیمار توسط گفتاردرمان می آموزد که چگونه آن را تنظیم و از آن استفاده کند.
از جمله مزایای روش گفته شده، این است که سرعت دستیابی به گفتاربعد ازعمل بالا است اما بیمار وابستگی دائمی به دستگاه دارد و کیفیت صدای فرد مصنوعی می شود.

گزینه ی سوم عمل جراحی روی نای ومری برای بازگرداندن صداست.پس از انجام عمل ،گفتاردرمان به بیمار یاد می دهد که چگونه از آن استفاده کرده وصحبت کند.و همچنین چه موارد بهداشتی را رعایت کند.


دراین روش نیز همانند روش قبل، سرعت دستیابی به صدا بالا و وابستگی بیمار به دستگاه دائمی است. به علاوه ی اینکه، محافظت از پروتز گذاشته شده درحنجره باید به صورت مداوم باشد زیرا ورود هرگونه مواد خارجی به داخل پروتز می تواند منجر به مرگ شود.


توصیه می شود بیمار قبل از انجام هرنوعی از جراحی ، به گفتاردرمان مراجعه کند تا از مزایا و معایب هر روش آگاه شود و این گونه بیمار بهترمی تواند نوع عمل خود را انتخاب کرده و نسبت به شرایط خود پس از جراحی آگاه می شود.

نویسندگان:
فاطمه عباسیان – آسیب شناس گفتار و زبان – دانشگاه علوم پزشکی ایران
دکتر فرهاد ترابی نژاد – استادیار گروه گفتاردرمانی – دانشکده علوم توانبخشی

منبع:صدا و درمان انواع اختلالات صدا؛دانیل ر.بون- استفن ک.مک فارلین- شلی ل. ون برگ


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha