اطلاع رسانی درباره اچ آی وی باید دایم، شفاف و شبانه روزی باشد بسیار مهم است که تلویزیون به مساله «ایدز» ورود پیدا کند، اما همچنان به سکوت مرگبار خود ادامه می دهد وزارت بهداشت به سازمان بهداشت جهانی قول داده تا سال ۲۰۲۰ تبعیض را بین مردم دارای اچ‌.آی‌.وی و عادی بردارد تلویزیون در جایی که کارشناسان درباره ایدزصحبت می کنند، به محض نام بردن از «کاندوم» سریع برنامه را کات می کنند. صدا و سیما با آموزش پرورش باید هماهنگ عمل کند. در واقع یک برنامه مشترکی تحت نظر وزارت بهداشت باید داشته باشند

روابط جنسی کنترل نشده، نسل تازه انتقال HIV

سلامت نیوز: اطلاع رسانی درباره اچ آی وی باید دایم، شفاف و شبانه روزی باشد بسیار مهم است که تلویزیون به مساله «ایدز» ورود پیدا کند، اما همچنان به سکوت مرگبار خود ادامه می دهد وزارت بهداشت به سازمان بهداشت جهانی قول داده تا سال ۲۰۲۰ تبعیض را بین مردم دارای اچ‌.آی‌.وی و عادی بردارد تلویزیون در جایی که کارشناسان درباره ایدزصحبت می کنند، به محض نام بردن از «کاندوم» سریع برنامه را کات می کنند. صدا و سیما با آموزش پرورش باید هماهنگ عمل کند. در واقع یک برنامه مشترکی تحت نظر وزارت بهداشت باید داشته باشند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، انتقال ایدز از طریق روابط جنسی محافظت نشده افزایش یافته است. این خبری است که در ماه های اخیر به دفعات در رسانه‌ها و از سوی کارشناسان اعلام شده تا بار دیگر زنگ خطر نسل تازه انتقال اچ.آی.وی را به صدا درآورد. زنگ خطری که پیش از هرچیز، لزوم آموزش درباره خطرات روابط جنسی محافظت نشده و پرخطر جنسی را گوشزد و تاکید می‌کند. آموزش روابط جنسی بی‌خطر، از آن دست موضوعاتی است که به دلایل مختلف، در جامعه ایرانی همواره مورد غفلت و سکوت بوده و عمدتا تا زمان ازدواج افراد، صحبتی درباره آن نمی‌شود. پیش از ازدواج نیز آموزش‌های این چنین یا بسیار محدود بوده و یا با بی‌توجهی خود افراد مواجه می‌شود تا در نتیجه، مشکلات ناشی از عدم آموزش درباره روابط جنسی و به‌خصوص پرهیز از رفتارهای پرخطر دو چندان شود. همین موضوع سبب شده تا امروزه با آمار فزاینده انتقال ایدز از طریق آمیزش و رفتار پرخطر جنسی مواجه باشیم.

چندی قبل و در همایش ایدز و رسانه، از آمار 33 هزار و 227 موردی مبتلایان به ایدز که تا اول مهر شناسایی شده اند، خبر داده شد که البته نرم افزارهای سازمان جهانی بهداشت حرف بیشتری برای گفتن دارند. برآورد این سازمان نشان می‌دهد احتمالا حدود 75 هزارو 618 مورد مبتلا به بیماری ایدز در ایران وجود دارد. در این برآورد حضور زن‌ها افزایش چشمگیر داشته است که مطابق این برآورد 64 و نیم درصد از مبتلایان مرد و 35 و نیم درصد را نیز زنان تشکیل می‌دهند. مطابق آمار تفکیکی نیز شرایط ما خوب نیست. شش‌ماهه اول سال 95، نشان می‌دهد آمار انتقال از طریق جنسی فراتر رفته است. مطابق این آمار، تعداد مبتلایان به اچ‌آی‌وی از طریق اعتیاد تزریقی 37 درصد است، انتقال از طریق آمیزش 40 درصد و انتقال از طریق مادر به کودک دو درصد است و 21 درصد نیز از طریقی نامشخص مبتلا شده‌اند.

قول وزارت بهداشت به سازمان بهداشت جهانی

در شرایطی که آمار جهانی نشان می‌دهد سالانه 357 میلیون مورد جدید به آمار مبتلایان اضافه می شود. فلاحی معتقد است حداقل سالی 350 هزار مبتلا به ایدز از طریق روابط جنسی در ایران وجود دارد. همچنین 17 درصد از مبتلایان سالمند هستند.با وجود این آمارها، وزارت بهداشت و درمان به سازمان بهداشت جهانی قول داده است تا سال 2020 تبعیض را بین مردم دارای اچ‌.آی‌.وی و عادی بردارد و ٩٠ درصد از افراد مبتلاشده را شناسایی کند. این قول و قرارها درحالی صورت می‌گیرد که هنوز صحبت از برخی از راه‌های انتقال ایدز در ایران چیزی شبیه به تابو است. در نتیجه با این رویکرد، این انتظار که در زمینه آموزش نیز بتوانیم برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم قاعدتا میسر نخواهد بود.

«مینو محرَز»، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران؛ می گوید: «در حوزه رسانه ها فقط روزنامه‌ها مطلب می‌نویسند ولی مردم عموما روزنامه نمی‌خوانند. آنچه در حوزه رسانه‌ها دارای اهمیت است این است که تلویزیون به این مساله ورود پیدا کند که اصلا چنین‌کاری نمی‌کند و همچنان به سکوت مرگبار خودشان ادامه می‌دهند.» وی در رابطه با آموزش مرکز تحقیقات ایدز در ایران می گوید: «ما سعی داریم کم کاری صدا و سیما را خودمان جبران کنیم. در واقع سعی داریم به هر طریقی که شده آموزش پیشگیری درباره بیماری ایدز را ترویج دهیم.»

اطلاع رسانی شفاف و شبانه روزی

محرز درباره اهمیت اطلاع رسانی می‌گوید:« اطلاع رسانی درباره اچ آی وی باید دائم، شفاف و شبانه روزی باشد.» وی در رابطه با اولویت در آموزش راه‌های انتقال اچ آی وی معتقد است آموزش را باید از مدارس آغاز کرد. وی در رابطه با مشکلات پیش رو برای این اولویت آموزشی می گوید: «وقتی در مدارس، دانش آموز آموزش ببیند، یک کار پایه ای و عمیقی انجام می شود، اما مساله این است که همزمان رادیو و تلویزیون هم باید به این موضوع وارد شوند. دغدغه اصلی این است که اگر به خانواده ها آموزش داده شود زمانی که دانش آموز در خانه درباره ایدز صحبت می کند دیگر مورد مواخذه و سرکوب قرار نمی‌گیرد.» رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران می گوید: «صدا و سیما با آموزش پرورش باید هماهنگ عمل کند. در واقع یک برنامه مشترکی تحت نظر وزارت بهداشت باید داشته باشند. در اینصورت می‌توانیم افکار عمومی درباره این بیماری را از غالب یک انگ اجتماعی به یک بیماری سوق دهیم.»

وی می افزاید: « در شرایط فعلی، بحثی که در رابطه با آموزش وجود دارد این است که راجع به راه‌های انتقال هم، صحبت شود ولی متاسفانه همین صدا و سیما در جایی که کارشناسان حوزه بهداشت هم تصمیم به اطلاع رسانی دارند به محض نام بردن از «کاندوم» سریع برنامه را کات می کنند.»وی از اهمیت صحبت درباره کاندوم در روابط جنسی سخن می‌گوید و می افزاید: « یکی از مهم‌ترین اولویت‌های پیشگیری آموزش راه‌های انتقال است و مهم‌ترین مساله درباره راه‌های انتقال صحبت شفاف درباره استفاده از کاندوم است.»

توقف آموزش بیماری ایدز در مدارس از دولت قبل

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران از همکاری آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی به دانش‌آموزان می گوید: «آموزش و پرورش باید درباره بیماری ایدز صحبت کند. ما زمانی فوق برنامه‌هایی در غالب کتاب و فایل های دیداری و شنیداری آماده کردیم تا به آموزش و پرورش ارائه دهیم. این بحث آموزش در مدارس از دولت اصلاحات شروع شد اما در دولت احمدی نژاد متوقف شد. با این عنوان که این‌ها فساد را در جامعه ترویج می دهند. درحالیکه امروز به این مساله رسیده اند که از همین لاپوشانی کردن ها وصحبت نکردن هاست که ضربه خورده ایم. بچه ها باید نه گفتن را در زندگی یاد بگیرند.»

وی مهم‌ترین مانع ورود به آموزش های پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز را نگرش منفی به این موضوع در سطح سیاستگذاران می داند. وی در این رابطه می گوید: «مشکل ما عدم آگاهی و نگرش منفی سیاستمداران مان است. در این شرایط کاملا مشخص است که مردم آگاهی پیدا نمی کنند. وقتی سیاستگذار صدا و سیما مساله به این مهمی برایش اولویت نباشد قاعدتا مشخص است نمی‌توان کاری کرد.»

وی در رابطه با چشم اندازی که تا سال 2020 برای پیشگیری و آموزش درباره بیماری ایدز وجود دارد می گوید: «برای اینکه تا سال 2020 به قولی که به سازمان جهانی بهداشت داده ایم عمل کنیم نیاز مبرم به همکاری رسانه هایی مثل تلویزیون داریم. در شرایط فعلی، آموزش و پرورش در کمیته های ما شرکت می کند ولی صدا و سیما هنوز تمایلی به حضور جدی و صحیح در این عرصه ندارد. متاسفانه صدا و سیما کار شناس‌هایی را می آورد که اصلا نمی توانند اطلاع رسانی درستی داشته باشند.»

آمار انتقال از طریق تماس جنسی بالاست

محرز درباره برنامه مرکز تحقیقات ایدز برای آموزش این موضوع می گوید: « تصمیم داریم از طریق فضای مجازی به مساله آموزش درباره راه‌های پیشگیری و انتقال اچ آی وی برنامه های آموزشی داشته باشیم زیرا صدا و سیما کاملا یک بعدی عمل کرده و جلو می رود.»

محرز با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در این زمینه می افزاید: « صدا و سیما درباره مساله بیماری ایدز کاملا خودسرانه جلو می رود و با این کار به جوانان این مرز و بوم خیانت می کند. در واقع به سلامت جامعه خیانت می کند.»

وی ادامه می دهد: «در شرایطی که مهم‌ترین راه انتقال اچ آی وی روابط جنسی کنترل نشده است اما دراین باره صحبتی نمی‌شود. درواقع راه انتقال از تماس های جنسی مثل برق درحال رشد است و این تعداد در زنان 10 برابر شده است اما هنوز در رسانه درباره تماس های جنسی صحبت نمی شود.»

وی دررابطه با تناقض‌هایی که در آمارهای موجود درباره مبتلایان به اچ آی وی وجود دارد می گوید: «مرکز تحقیقات با همکاری وزارت بهداشت آمارهایی را در می آورد. اگر آمارهای ما با آمارهای جهانی متفاوت است به علت تناقض آماری نیست بلکه، در همه جای دنیا یک آمار ثابت شده وجود دارد و یک آمار تخمینی داریم.درواقع ما فقط نصف بیماران مان را شناسایی کردیم و علت این عدم شناسایی این است که اطلاع رسانی درستی نمی شود. درواقع دروغی در آمار گفته نمی‌شود ولی مشکل این است که مردم آگاهی ندارند که بیایند و خودشان را معرفی کنند یا زمینه شناسایی آن‌ها را بطور کامل ما بتوانیم فراهم کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha