دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 201856

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری از ثبت و تصویربرداری یک گونه گربه سان سیاه گوش (Lynx Lynx) برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شیدا در این استان خبر داد.

مشاهده سیاه گوش در چهارمحال وبختیاری

سلامت نیوز:مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری از ثبت و تصویربرداری یک گونه گربه سان سیاه گوش (Lynx Lynx) برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شیدا در این استان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،شهرام احمدی افزود: این گونه جانوری در منطقه حفاظت شده شیدا برای نخستین بار مشاهده شده است.


وی با بیان اینکه این گربه ‌سان با پلنگ اشتباه گرفته می ‌شود، اظهار کرد: مشاهده و ثبت این گونه به دلیل مخفی‌ کار بودن و ساعات فعالیتش بسیار مشکل است.


به گزارش  روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، احمدی افزود: این گونه جانوری تا 100 کیلومتر از محل زندگی مهاجرت دارد و امکان مشاهده و زندگی این گونه در مناطق دیگر استان نیز امکان پذیر است.


وی گفت: سیاه گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگتر از خودش را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: وضعیت حفاظتی این گونه را بر اساس قوانین شکار و صید جزء گونه‌های حمایت شده و براساس سایتیس (CITES) از گونه‌های در معرض نابودی است.


احمدی اظهار کرد: پیش از این گزارشی در مورد وجود این گونه در استان تایید نشده و مشکوک بود، ولی از این پس با قطعیت می‌توان از وجودش در استان سخن گفت.


وی گفت: از آنجا که این گونه به مناطقی که شرایط مساعدتری برایش فراهم باشد مهاجرت می‌کند، با توجه به بهبود وضعیت در منطقه حفاظت شده شیدا، این احتمال وجود دارد که این گونه طی سالیان اخیر به این محل مهاجرت کرده باشد.


منطقه حفاظت شده شیدا با 23هزار و 832 هکتار مساحت در شهرستان شهرکرد و قسمتی از آن در استان اصفهان قرار دارد و فاصله این منطقه تا شهرکرد 27 کیلومتر است.


این منطقه به دلیل داشتن حیات وحش به خصوص کل، بز و قوچ در سال 75 و 85 به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی و در سال 86 براساس مصوبه شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده شیدا به تصویب رسید.


در این منطقه 71 گونه جانوری متعلق به 3 رده شناسایی شده که از این تعداد 22 گونه خزنده، 27 گونه پرنده و 22 گونه پستاندار است و از جانوران شناسایی شده در این منطقه گونه حمایت شده و یک گونه در خطر انقراض است و تعداد پنج گونه در طبقات مختلف فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت قرار می گیرند.


گونه های شاخص جانوری منطقه حفاظت شده شیدا شامل؛ شغال، گرگ، کل و بز، قوچ و میش، تشی، خرگوش، گراز، روباه معمولی، انواع جوندگان و خفاش ها، کبک، گنجشک معمولی، کلاغ معمولی، عقاب طلایی، سبزقبا، کلاغ سیاه، دارکوب باغی، کبوتر چاهی، باقرقره، کمرکلی بزرگریا، دلیجه، چکاوک کاکلی، پرستو، چکاوک طوقی و زاغ نوک سرخ، آگاما، انواع مارها و لاک پشت است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha