یک هفته از خبر زندانی شدن ۳مرد سنگدل که در ویدئویی جنجالی زنده زنده یک روباه بخت برگشته را سلاخی می‌کنند، می‌گذرد.

پرونده سلاخی روباه در دوراهی حبس و مجازات جایگزین

سلامت نیوز: یک هفته از خبر زندانی شدن ۳مرد سنگدل که در ویدئویی جنجالی زنده زنده یک روباه بخت برگشته را سلاخی می‌کنند، می‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، انتشار این ویدئوی تكان‌دهنده در فضای مجازی با واكنش شدید كاربران روبه‌رو شد و در پی آن رسانه‌ها آتشی برافروختند كه با شناسایی و دستگیری عاملان این فاجعه خیلی زود سرد و خاموش شد. درحالی‌كه پرونده عاملان سلاخی روباه اكنون در شعبه102 كیفری پیرانشهر هنوز باز است و حكمی در مورد آن صادر نشده، سیل تماس‌های تلفنی مردم به این شعبه از این حكایت دارد كه صدور قرار زندان موقت از سوی قاضی این پرونده هم نتوانسته بر زخمی كه به احساسات عمومی وارد شده مرهمی باشد. مردم كنجكاوانه دنبال این هستند كه قانون بعد از دستگیری این افراد چطور آنها را مجازات می‌كند تا علاوه بر پایان دادن به قائله كشتار سریالی روباه در كشور، درس عبرتی هم برای خاطیان این پرونده باشد.

امیر فراست، قاضی پرونده می‌گوید: «مردم در خواست اشد مجازات را دارند؛ درحالی‌كه به لحاظ قانونی این امكان فراهم نیست. با توجه به بخشنامه قوه قضاییه مبنی بر مجازات جایگزین حبس نمی‌توانم آنها را زندانی كنم؛ به همین‌خاطر چند روزی است كه به تبعید خاطیان فكر می‌كنم. 2سال تبعید مجازات مناسبی به‌نظر می‌رسد.»

گفت‌وگوی تكمیلی با قاضی فراست درباره سرنوشت سلاخان روباه پیرانشهر در ادامه بخوانید.

    جزئیات زنده مثله كردن روباه پیرانشهر چیست؟

واقعا تأسف‌بار است. اما عده‌ای سرگرمی و تفریح‌شان حیوان‌آزاری است. این افراد بویی از انسانیت نبرده‌اند. فیلم سلاخی روباه پیرانشهر مربوط به بهار94 است. بنده نسخه كامل فیلم را دیدم كه در آن عاملان آزار این روباه با قساوت تمام، پس از قطع گوش و دم، حیوان را از پشت‌بام پایین می‌اندازند. در این فیلم، چند نفر از اهالی منطقه گردن یك روباه را با طناب كشیده و یك نفر هم با چاقو گوش‌ها و سپس دم حیوان را قطع می‌كند! در ادامه تلاش‌های بی‌نتیجه این روباه برای رهایی از طناب و چنگال این افراد سنگدل، حاضران دوربین به‌دست به‌شدت خوشحالی می‌كنند و می‌خندند. این اواخر با انتشار این فیلم دلخراش، اعتراضات زیادی شكل گرفت؛ چه به‌صورت حضوری و تلفنی و چه در فضای مجازی.

    چند نفر به‌خاطر این پرونده در بازداشت به‌سر می‌برند؟

3نفر. پدر و پسری به همراه یك مرد میانسال. این خاطیان بعد از 6روز بازداشت با قرار وثیقه دیروز آزاد شدند تا به پرونده آنها رسیدگی شود.

    حكم این افراد كی صادر می‌شود؟

در یكی، دو روز آینده حكم صادر خواهد شد.

    حالا چه مجازاتی برای آنها در نظر گرفته‌اید؟

اعلام حكم قبل از صدور آن به نوعی تخلف محسوب می‌شود. اما فارغ از كلیت حكم باید بگویم روباهی كه سلاخی شده چون نه جزو حیوانات حمایت شده، است و نه حفاظت شده قانون برای این جرم مجازات از 3 تا 6 ماه حبس تعیین كرده است. قرار بازداشت موقت را نیز به اجبار صادر كردم. این افراد درواقع به‌خاطر جو عمومی در زندان هستند نه تعریفی كه در قانون برای مجازات‌شان آمده است. واقعیت این است كه قانون برای حیوانات حمایت و حفاظت شده مجازات‌های سخت در نظر گرفته اما در رابطه با این روباه متأسفانه باید گفت كه با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی این خاطیان مشمول مجازات جایگزین حبس می‌شوند و دست بنده برای زندانی كردن آنها بسته است.

    یعنی به‌نظر شما مجازات جایگزین در این خصوص بازدارنده نیست؟

خیر. مجازات جایگزین حبس برای این افراد بازدارنده نیست و باید از یك مجازات كارسازتر استفاده كرد.

    آیا شما از وضعیت زندان‌های كشور باخبر هستید؟

بله. آمار‌ها بسیار تكان‌دهنده هستند، زندان‌ها 2 تا 3برابر ظرفیت زندانی دارند! مثل همین زندان شهرستان نقده كه زندانیان شهرستان پیرانشهر نیز به آنجا منتقل می‌شوند، وضعیت بسیار اسفناكی دارد.

    با وجود این ترجیح می‌دهید اگر امكان حبس بود، متهمان را به زندان بفرستید؟

نه اینطور نیست. تا به حال مجازات‌های جایگزین بسیاری درنظر گرفته‌ام و اولویتم در مجازات به هیچ عنوان زندان نیست. اما در مورد این پرونده خاص همانطور كه گفتم تحت فشار هستم و مردم جامعه تصور می‌كنند مجازات زندان برای سلاخان روباه اشد مجازات است.

    خب، امكان دستور حبس هم وجود ندارد. پس از نظر شما چه مجازاتی برای سلاخان روباه كارساز است؟

تبعید! گزینه بعدی تبعید است. به 2سال تبعید آنها فكر می‌كردم اما متأسفانه وقتی به قانون نگاه كردم متوجه شدم برای تبعید هم قانون دستم را بسته است. در قانون تعزیری درجه6 به بالاتر را می‌توان تبعید كرد كه شامل این 3متهم نمی‌شود.

    بهتر نیست در مورد این پرونده حكم مجازات جایگزین سنگین صادر كنید؟ مثلا ساعت‌ها خدمت عام‌المنفعه خاطیان در عرصه محیط‌زیست به حیات وحش كه شامل ساختن آبشخور، حفاظت از آنها و... باشد. اینطور هم كسی به زندان نمی‌رود هم مردم معترض آرام‌تر می‌شوند.

بله. همینطور هست. چنین مجازات جایگزینی كه به آن اشاره كردید اگر واقعا عملیاتی و به‌خوبی اجرا شود، اثربخشی دارد. در مورد این نوع مجازات بیشتر تامل می‌كنم و احتمالا برای خاطیان این پرونده مجازات جایگزین حبس سنگین (در رابطه با خدمت به محیط‌زیست و حیات وحش) در شهرستانی دیگر صادر خواهم كرد.

    اگر این ویدئو در فضای مجازی منتشر نمی‌شد، آیا قانون با این حساسیت موضوع را پیگیری می‌كرد؟

متأسفانه خیر! واقعیت این است كه اتفاقات بدتر از این هم در عرصه محیط‌زیست و حیات‌وحش رخ می‌دهد اما در مورد ماجرای روباه پیرانشهر با انتشار این فیلم احساسات جامعه جریحه‌دار شده است. این موضوع دیگر از بحث شهر و شهرستان خارج شده و فیلم سلاخی روباه پیرانشهر در دنیا انتشار یافته و رسانه‌های معاند می‌خواهند از آن سوءاستفاده كنند. اكنون جامعه از ما می‌خواهد كه از كنار این مسئله ساده نگذریم.

    مجازات امری شخصی است

قاضی كرامت بلاغی، دكتری حقوقی عمومی:در قانون اصلی وجود دارد كه به ما می‌گوید مجازات شخصی و فردی است. شخصی بودن مجازات به این معناست كه فرد خاطی باید خودش پاسخگو باشد.در فقه هم آمده كه هیچ‌كس بار گناه دیگری را به دوش نمی‌كشد.در مورد خاطیان پرونده روباه اگر این افراد را با تبعید و زندان مجازات كنیم، اصل شخصی بودن مجازات را زیر پا گذاشته‌ایم، چون خانواده این افراد نیزاز این نوع مجازات متضرر شده و در مجازات ناخواسته شریك خواهند شد. هدف از مجازات متنبه كردن و آگاه ساختن است. همین اندازه كه عمل ناپسند سلاخان روباه منتشر شد با مجازات جایگزین حبس مثل كار در یك باغ وحش و خدمت به حیوانات و انتشار این نوع مجازات در رسانه‌ها می‌توانداین آزردگی اذهان عمومی را جبران كند. ضمن اینكه بازدارنده هم هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha