دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 201868

یك متخصص بهداشت و سلامت دهان گفت: دندانپزشك با معاینه می تواند مشكل اصلی بوی بد دهان را پیدا كند و اگر مشكل به علت لثه و دندان باشد ممكن است جرم گیری، پركردن یا ترمیم لازم باشد.

علت های بوی بد دهان چیست؟

سلامت نیوز: یك متخصص بهداشت و سلامت دهان گفت: دندانپزشك با معاینه می تواند مشكل اصلی بوی بد دهان را پیدا كند و اگر مشكل به علت لثه و دندان باشد ممكن است جرم گیری، پركردن یا ترمیم لازم باشد.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمدرضا خامی، دندانپزشك اجتماعی و متخصص بهداشت و سلامت دهان در گفت و گو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با بیان اینكه بوی بد دهان حالتی پایدار است، افزود: اكثر افراد صبح بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از خوردن صبحانه ممكن است بوی بد دهان داشته باشند كه با خوردن صبحانه این بو، برطرف می شود.


وی ادامه داد: علت این نوع بوی بد این است كه در طول شب و هنگام خواب ترشح بزاق كم می شود و میكروارگانیسم های موجود در دهان محصولاتی تولید می كنند كه بوی بد دهان را تولید می كند كه البته این حالت نیاز به بررسی ندارد.


خامی با بیان اینكه علت های بوی بد دهان كه می توان در 4 دسته خلاصه نمود، تاكید كرد: دسته اول، غذهای مصرفی است كه معروف ترین آنها مصرف سیر و پیاز است. دسته دوم، به بهداشت ضعیف دهان مربوط می شود كه این مساله به مشكلات دندان و لثه ها ارتباط دارد.


وی در ادامه علتهای بوی بد دهان گفت: دسته سوم، علتهایی است كه تقریبا به دهان و دندان مربوط نیست اما به نواحی مجاور دهان و دندان كه در ناحیه حلق قرار دارند، مربوط می شود. مثل مشكلات لوزه ها و سینوس ها. چهارمین علت بوی بد دهان، علل خارج از دهان و دندان و نواحی مجاور آن می باشد. بیماری های عمومی و سیستمیك از جمله دیابت، برخی از ناراحتی های گوارشی، عفونت های ریه در این دسته بندی قرار می گیرد.


خامی در پاسخ به این پریس كه آیا زبان می تواند عاملی برای ایجاد بوی بد دهان باشد؟، بیان كرد: بله، در بعضی افراد توصیه می شود هنگام مسواك زدن یك یا دو بار یا 3 بار مسواك را در سطح زبان بكشند به ویژه قسمت عقب زبان كه می تواند محل تجمع میكروارگانسیم ها باشد. به هر حال، دندانپزشك با معاینه می تواند مشكل را پیدا كند و اگر مشكل به علت لثه و دندان باشد ممكن است جرم گیری لازم باشد یا پركردگی و ترمیم لازم باشد.


این دندانپزشك اجتماعی و متخصص بهداشت و سلامت دهان در پایان اظهارداشت: اگر با برطرف كردن مشكلات ذكر شده، اگر بوی بد دهان ادامه داشته باشد، لازم است فرد به متخصص گوض، حلق و بینی و فضاهای مجاور دهان و دندان مراجعه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha