فردی كه زمینه ژنتیكی ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی این دسته از بیماری‌ها را به میزان 30 درصد داشته باشد، اگر از غذاهای پركالری مانند فست‌فودها یا سیگار استفاده كند یا تحرك كمی داشته باشد، احتمال ابتلا وی به بیماریهای قلبی – عروقی افزایش خواهد یافت و به طور مثال اگر قرار است در سن 60 سالگی به بیماری قلبی مبتلا شود در 35 سالگی، این بیماری به سراغ وی خواهد آمد.

آموزش و مراقبت از قلب باید از كودكی آغاز شود

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: آموزش و مراقبت از قلب باید از كودكی آغاز شود و یك فرد بالغ كه ذائقه‌اش به غذاهای چرب عادت كرده است، چندان تحت تاثیر آموزش قرار نخواهند گرفت.


به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود قاسمی افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی یكی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در میان مردم هر جامعه است و این روند در كشور ما نیز رشد قابل ملاحظه‌ای را در مقایسه با سال‌های گذشته پیدا كرده است كه در این میان، مصرف فست فودها به عنوان یكی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته می‌شود.

این متخصص قلب و عروق تصریح كرد: همان طور كه از معنای لغوی این دسته از غذاها بر می‌آید، فست‌فودها همان غذاهای سریعی هستند كه در مدت زمان كوتاهی تهیه شده و در اختیار مصرف كننده قرار می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: این غذاها به شدت چرب بوده و سرشار از پروتئین‌های حیوانی البته با كیفیت پایین هستند، به علاوه تركیبات قندی فراوانی نیز دارند و در كل خوردنشان كالری زیادی را به بدن می‌رساند اما مواد مغذی موجود در این دسته از غذاها در مقایسه با انرژی دریافتی بسیار اندك است.

وی با اشاره به زمینه بروز بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق با گسترش مصرف غذاهای فست فود، گفت: این دسته از غذاها به طور مستقیم موجب بروز بیماری نمی‌شوند بلكه یك فاكتور مستعدكننده برای بروز بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند.

قاسمی افزود: فردی كه زمینه ژنتیكی ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی این دسته از بیماری‌ها را به میزان 30 درصد داشته باشد، اگر از غذاهای پركالری مانند فست‌فودها یا سیگار استفاده كند یا تحرك كمی داشته باشد، احتمال ابتلا وی به بیماریهای قلبی – عروقی افزایش خواهد یافت و به طور مثال اگر قرار است در سن 60 سالگی به بیماری قلبی مبتلا شود در 35 سالگی، این بیماری به سراغ وی خواهد آمد.

قاسمی مهمترین عارضه مصرف فست‌فودها را چاقی و در ادامه آن بروز گرفتگی عروق عنوان كرد و گفت: در پی مصرف این غذاها، چربی و فشارخون نیز بالا می‌رود و همه اینها می‌توانند زمینه بروز سكته را افزایش دهند.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اهمیت رسانه‌های گروهی در اشاعه فرهنگ سلامت در جامعه گفت: رسانه‌ها می‌توانند با معرفی انواع مواد مغذی و ارزش تغذیه‌ای آنها و اینكه هریك از آنها چه فوایدی دارند، به افزایش آگاهی افراد كمك كنند و به این ترتیب مصرف كننده را در انتخاب غذای مناسب یاری رسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha