محقق دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) موفق به ساخت تراشه‌ نانوساختاری شده است که می‌توان به کمک آن عامل بیماری وبا را شناسایی نمود. این تراشه در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده است.

استفاده از فناوری نانو برای تشخیص عامل بیماری وبا

سلامت نیوز: محقق دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) موفق به ساخت تراشه‌ نانوساختاری شده است که می‌توان به کمک آن عامل بیماری وبا را شناسایی نمود. این تراشه در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  وبا یکی از بیماری‌های واگیردار عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند. عامل بیماری وبا یک باکتری به نام ویبریو کلرا است و این بیماری در اثر سم تولید شده از این باکتری در روده‌ کوچک ظاهر می‌شود.


به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری،وبا از طریق آب و شرایط غیربهداشتی در کشورهای درحال ‌توسعه منتقل می‌شود. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه در حدود 1.4 تا 4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و بین 210 تا 143 هزار مورد مرگ اتفاق می‌افتد. بیماری وبا هر از چند گاهی به‌صورت اپیدمی در می‌آید و در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهان‌گستر داشته است. تشخیص سریع و حساس باکتری عامل وبا نقش مهمی در درمان و جلوگیری از گسترش این بیماری دارد.


به گفته‌ دکتر رمضان علی طاهری، در این تحقیق با روشی حساس و سریع، تشخیص باکتری عامل بیماری وبا با استفاده از نانوزیست حسگر تشدید پلاسمون سطح انجام شده است.


وی با اشاره به معایب روش‌های تشخیصی متداول افزود:روش‌های تشخیصی متداول بسیار زمان‌بر بوده و حساسیت کمتری نسبت به استفاده از دستگاه تشدید پلاسمون سطحی دارند، ضمن اینکه از تراشه‌های تثبیت شده در این روش می‌توان به‌صورت مکرر استفاده نمود.


محقق دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) گفت: در این تحقیق تثبیت آنتی‌بادی بر روی تراشه‌ حسگر با چهار روش جذب فیزیکی، تثبیت کوالان با کمک تشکیل تک لایه‌ی خودآرا آلکان تیول، تثبیت جهت‌دار آنتی‌بادی با استفاده از پروتئین G و تثبیت بر روی تک لایه‌ خودآرای مخلوط انجام شد و نتایج به دست آمده در تشخیص باکتری عامل وبا توسط دستگاه زیست حسگر تشدید پلاسمون سطحی با یکدیگر مقایسه شدند.


این طرح در قالب رساله‌ی دکترای دکتر رمضان علی طاهری و با راهنمایی دکتر علی حسین رضایان و دکتر فرشته رحیمی از دانشگاه تهران انجام شده است. این پایان‌نامه که با همکاری شرکت دانش‌بنیان زیست فناور کمال انجام‌ شده و تحت عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌‌ فناوری نانو نیز رسیده است. آیین‌نامه‌ حمایت از پایان‌نامه‌های مورد نیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha