گزارش‌های مردمی رسیده از سطح شهر و نیز بازدید میدانی از مخازن زباله حكایت از آن دارد كه ظاهرا شهرداری تهران با وجود داشتن پیمانكاران زیادی در بخش خدمات شهری، همچنان از انجام برخی از وظایف خود در سطح سر باز می‌زنند و كاستی‌هایی را دارند.

مخازن زباله تهران ماهی یك بار هم شست‌و‌شو نمی‌شوند
سلامت نیوز:این روزها زباله‌گردهای تهرانی بسیار بیشتر از كارمندان شهرداری و پیمانكاران با دقت به مخازن زباله شهر تهران سرك می‌كشند و با وجود بوی نامطبوع و كثیقی این مخازن، همچنان از مشتریان پر و پا قرص این مخازن در سطح شهر به شمار می‌آیند، تقاضایی از سر اجبار ... مخازن زباله شهر تهران نه درپوش دارند و نه در جایگاه اصلی خودشان قرار گرفته‌اند....
اگر از سوی شهروندان یا خبرنگاران نسبت به اوضاع نابه‌سامان مخازن، عدم شست‌و‌شو و سایر معضلات سئوال شود، مسئولان شهری اعلام می‌كنند كه «زباله‌گردها»‌ مقصرند اما آیا اگر شهرداری تهران در كار تفكیك زباله‌های تر و خشك موفق بود، شاهد زباله‌گرد در تهران بودیم؟ اگر شهرداری تهران مخازن را به طور مرتب شست‌و‌شو می‌كرد، موش و گربه از سر و كول مخازن بالا می‌رفتند؟
به گزارش ایلنا گزارش‌های مردمی رسیده از سطح شهر و نیز بازدید میدانی از مخازن زباله حكایت از آن دارد كه ظاهرا شهرداری تهران با وجود داشتن پیمانكاران زیادی در بخش خدمات شهری، همچنان از انجام برخی از وظایف خود در سطح سر باز می‌زنند و كاستی‌هایی را دارند.
با وجود آنكه هر از چند گاهی از سوی مسئولان حوزه خدمات شهری اطلاعاتی ارایه می‌شود و اكثر این اطلاعات نیز تبلیغ از عملكردها است، اما با دقیق شدن بر كیفیت كار، مشخص می‌شود كه این حوزه مشكلات زیادی دارد و اعتراضات زیادی را برای شهروندان به جا گذاشته‌اند.
مریم انصاری در یكی از كوچه‌های تنگ و تاریك منطقه 14 سكونت دارد و به خبرنگار ایلنا اعلام می‌كند كه شهرداری به مخازن زباله رسیدگی نمی‌كند و تنها بهانه‌اش این است كه كوچه تنگ و تاریك بوده و ماشین مخازن مكانیزه نمی‌توانند وارد خیابان شوند.
او می‌گوید: گربه و موش در مخازن زباله زندگی می‌كنند اما شهرداری تهران دائم در توجیه وجود موش‌ها اعلام می‌كند كه مردم رعایت نمی‌كنند ؛ در صورتی كه شهرداری به دلیل عدم رسیدگی و شست‌و‌شو به مخازن زباله، غذا و محیط موش را فراهم می‌كند؛ چه‌طور ماشین شهرداری برای تخلیه زباله «آن هم با تاخیر»‌اقدام می‌كند اما نمی‌تواند مخزن را شست‌و‌شو دهد؟
بهرامی كه شكایت‌های زیادی نسبت به نظافت مخازن دارد به ایلنا می‌گوید: مخازن زباله حتی درپوش هم ندارند و به امید خدا رها شده‌اند؛ مگر شهردرای از مردم بابت خدمات خود عوارض نمی‌گیرد پس چرا نسبت به نظافت مخازن بی‌اهمیت است؟
او ادامه می‌دهد: شهرداری اصرار بر انجام كارهایی دارد كه ارتباطی به حوزه مسئولیتش ندارد اما درست از انجام اقداماتی چشم‌پوشی می‌كند كه جزو وظایف ذاتی‌اش است.
این شهروند تهرانی چند بار با سامانه 137 تماس گرفته اما هر بار به طور موقت در این زمینه اقداماتی را انجام داده و بعد از گذشت چند روز هم همه چیز را به حال عادی رها می‌شود.
یكی از نمایندگان شورایاری مناطق ضمن تماس تلفنی با خبرگزاری ایلنا اعلام كرد كه بارها و بارها در جلسات مشترك با نمایندگان شهرداری نواحی منطقه (...) در مورد وضعیت نامناسب بهداشتی مخازن زباله مسایلی را مطرح كرده‌ایم اما گوش مسئولان بدهكار نیست و توجیه خاص خود را دارند.
او ادامه می‌دهد: ‌اگر در مورد اوضاع نابه‌سامان پیاده‌راه و یا آسفالت ناحیه به شهرداری اعتراض می‌كنیم، شهرداری می‌گوید بودجه منطقه در این بخش تامین نشده، اگر هم در مورد اوضاع خدمات شهری اعتراض كنیم، اعلام می‌شود كه بودجه نداریم؛ در عین حال هنوز معلوم نیست كه بودجه مناطق شهرداری تهران در كدام بخش‌ها تامین شده است!
این عضو شورایاری نسبت به عملكرد ضعیف شهرداری تهران در بخش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در مورد مخازن زباله انتقاد كرده و می‌گوید:‌ اطلاع رسانی شهرداری در بخش مبارزه با موش تنها به نصب پلاكاردهای نامنظمی در سطح شهر خلاصه می‌‌شود و یا اعلام می‌كنند كه زباله را در ساعت 9 از منزل خارج كنید اما این قبیل اطلاعات برای مردم تكراری شده است.
فرهادی نوجوان 16 سال زباله‌گرد كه معتمدترین بازدیدكننده میدانی از مخازن زباله تهران به حساب می‌آید به خبرنگار ایلنا می‌گوید: روزانه بیش از 20 بار از یك مخزن زباله پلاستیك و مواد قابل بازیافت جمع‌آوری می‌كنم و هر بار از بوی تعفن مخازن سرگیجه گرفته‌ام؛ حتی اگر محتویات مخزنی از زباله‌های بسته‌بندی شده توسط شهروندان انباشته شده باشد،‌هم باز بوی بد مخازن زباله كاملا مشخص است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرداری تهران در سال‌های گذشته و سال جاری وعده وعیدهایی در مورد مخازن زباله داده و هر از چند گاهی نیز اعلام می‌كند كه به تعداد مخازن سطح شهر اضافه می‌شود اما هرگز از عملكرد خود در این زمینه اطلاعاتی نداده و به كیفیت در این حوزه بهایی نمی‌دهد.
همچنین بارها از سوی مسئولان شهری اعلام می‌شود كه روزانه بیش از هفت هزار و 800 تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری شده و برای جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی نیز دغدغه دارند اما بهتر است شهرداری تهران در ابتدا وظایف مسلم خود را به درستی انجام داده و به اعتراضات رسیدگی كنند، سپس كار جدیدی را آغاز كرده و نسبت به وظایف سایر دستگاه‌ها ابراز نگرانی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha