مطالعه روی موش ها نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین D می تواند باکتری های مفید روده را افزایش دهد و امیدی برای مقابله با سندروم متابولیک باشد.

امکان بهبود سندرم متابولیک و فلور روده با ویتامینD

سلامت نیوز:   مطالعه روی موش ها نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین D می تواند باکتری های مفید روده را افزایش دهد و امیدی برای مقابله با سندروم متابولیک باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، سندروم متابولیک به گروهی از عوامل خطر شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشار خون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا و پایین بودن HDL یا چربی خوب خون است که با هم رخ می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند.


به گزارش پایگاه اینترنتی هلث نیوز لاین،کافی بودن میزان ویتامین D در بدن برای عملکرد مطلوب بافت ها و سلول ها ضروری است و مطالعات متعدد هم موید اهمیت این ویتامین برای سلامتی انسان است.


اساسا ویتامین D یک ریزمغذی ضروری برای سلامت استخوان ها تلقی می شود و مطالعات مختلف نشان می دهد این ویتامین در پیشگیری از مشکلات جدی تر نیز همچون سرطان، بیماری قلب، عفونت ها و اسکلروز های متعدد نقش مهمی ایفا می کند.


در این میان، یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین D برای محافظت از بدن در برابر سندرم متابولیک که می تواند به دیابت و بیماری قلبی منجر شود، لازم است.


مطالعه مرکز پزشکی سدارس – سینا در آمریکا نشان می دهد که کمبود ویتامین D باعث ابتلای موش ها به سندرم متابولیک می شود.
براساس این تحقیق، کمبود ویتامین D همچنین اختلال در ترکیب فلور روده را تشدید می کند که همین امر به کبد چرب تمام عیار و سندرم متابولیک منجر می شود.


فلور روده به تنوع باکتری های روده اشاره دارد که بسیاری از آنها برای عملکرد سیستم گوارش مفید هستند.
پروفسور استیون پندول از مرکز پزشکی سدارس – سینا گفت: بر اساس این مطالعه، ما معتقدیم بالا بودن ویتامین D در بدن در پیشگیری و درمان سندرم متابولیک روشی موثر است .


رژیم غذایی پرچرب یا کربوهیدرات عمدتا زمینه ساز سندرم متابولیک است و برخی از مطالعات این سندرم را به کمبود ویتامین D ربط داده اند.
ویتامین D مورد نیاز بدن را می توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف مکمل ها تامین کرد.
این مطالعه در مجله Frontiers in Physiology منتشر شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha