بررسی بیشترین موانع مدیریتی پرستاران

سلامت نیوز: پرستاران با موانع متعددی درجهت ارائه ی فرآیند پرستاری مواجه هستند، از پرستاران انتظار می رود که درجهت افزایش دانش و آگاهی خود در رابطه با مفاهیم فرآیند پرستاری بیش از پیش بکوشند هم‌چنین مدیران پرستاری موانعی که در بعد مدیریتی وجود دارد را برطرف کنند به علاوه مسئولان باید ارائه‌ی آموزش‌های کاربردی و عملی را به‌منطور ایجاد درک روشنی از مفهوم فرآیند پرستاری در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، این مطالعه توصیفی – مقطعی با عنوان « بررسی موانع اجرای فرآیند پرستاری از دیدگاه پرستاران و مدیران پرستاری در بخش های جراحی بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در سال ۱۳۹۳» انجام شد.

۹۰ نفر از پرستاران (۷۳ پرستار و ۱۷ مدیر پرستاری) در بخش‌های جراحی بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه، در سال ۱۳۹۳ انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ی فرآیندهای پرستاری بود که روایی آن بر اساس نظر صاحبنظران این رشته و پایایی آن با آلفای کرونباخ برای موانع فردی ۰.۸۴ و برای موانع مدیریتی ۰.۸۶ به تایید رسیده بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه ۱۷ و آزمون کای اسکوئر و تست دقیق فیشر در سطح معناداری ۰.۰۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بیشترین موانع فردی در اجرای فرآیند پرستاری از دید پرستاران (۷۲.۶ درصد) و مدیران پرستاری (۸۸.۲ درصد) نداشتن اطلاع کامل از مفهوم فرایند پرستاری بود. بیشترین موانع مدیریتی از دید پرستاران نداشتن وقت کافی برای اجرای فرآیند پرستاری به علت کثرت بیماران (۹۳.۲ درصد) و از دید مدیران پرستاری واگذار نمودن امور غیرپرستاری به پرستاران (۸۸.۲ درصد) بود.

فرآیند پرستاری سبب هماهنگی در ارائه خدمات پرستاری می گردد اما امروزه شاهد عدم بکارگیری آن در عرصه‌ی بالین هستیم، از این‌رو مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین دیدگاه پرستاران و مدیران پرستاری در رابطه با موانع اجرای فرآیند پرستاری در بالین در بخش‌های جراحی بیمارستان امام رضا(ع) در شهر کرمانشاه انجام شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha