سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 201970

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از وجود 13 میلیون دختر و پسر در سن باروری خبر داد و گفت:‌ اگر این تعداد ازدواج نکنند، سن باروری را از دست خواهند داد.

وجود 13 میلیون مجرد در سن باروری

سلامت نیوز:مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از وجود 13 میلیون دختر و پسر در سن باروری خبر داد و گفت:‌ اگر این تعداد ازدواج نکنند، سن باروری را از دست خواهند داد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از فارس، محمداسماعیل مطلق ظهر امروز در همایش تبیین سیاستهای کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک برای ارتقای نرخ باروری کلی به سیاست‌های ابلاغی معظم رهبری در رابطه با جمعیت پرداخت و اظهار کرد:  ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری بیش از سطح جایگزینی از جمله موضوعات مورد توجه است.


وی با بیان اینکه جمعیت شناسان اشاره دارند که اگر نرخ باروری زیر سطح جایگزنی باشد یک تهدید به شمار می‌آید، گفت: رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، افزایش فرزندآوری، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد طبق فرمایش رهبری باید حائز اهمیت باشد.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اختصاص تسهیلات مناسب به مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی، افزود: ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های محیط زیستی و بیماری‌ها باید در دستور کار باشد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود و عوامل موثر در کاهش نرخ باروری خاطرنشان کرد: متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول بارداری به دنیا می‌آورد نرخ باروری گفته می‌شود که برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت این میزان باید حداقل به 2.1 فرزند (سطح جایگزینی) برسد.

مطلق با بیان اینکه در سرشماری سال 90 نرخ باروری 1.8 بوده که اکنون طبق گفته کارشناسان به 1.9 رسیده است، گفت: در سال 60 تا 62 بیشترین نرخ باروری را با 6.8 داشتیم که علت‌های مختلفی باعث کاهش این نرخ شد.

از فرصت طلایی جمعیت جوان و مستعد باروری استفاده شود
وی با بیان اینکه در سال 90 نرخ باروری استان همدان 2 بود که از میزان کشوری 1.8 بالاست اما باز هم کمتر از حد جایگزینی یعنی 2.1 است، افزود: باید به بررسی عوامل کاهش نرخ باروری پرداخت و به این موضوع نیز توجه کرد که آیا کاهش نرخ باروری کلی و عوامل ایجادکننده آن بر سلامت جامعه تاثیرگذار است؟.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از جمله عوامل موثر بر کاهش نرخ باروری را افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، افزایش فاصله بین ازدواج، تولد فرزند اول و فرزندان بعدی، روند رو به افزایش طلاق دانست و گفت: بررسی‌های انجام شده از سال 65 تا 90 نشان داده که سن ازدواج مرتب در میان خانم‌ها و آقایان افزایش داشته و البته در بین خانم‌ها شتاب بیشتری گرفته که حتی در برخی از استان‌ها این سطح افزایش به 10 سال نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه بهترین سن ازدواج بین 18 تا 35 سال است و بهترین سن باروری نیز بین همین سال‌هاست، افزود:‌ اگر میانگین سن ازدواج را به 2 سال کاهش دهیم نگرانی که نسبت به آینده داریم برطرف خواهد شد.

مطلق خاطرنشان کرد: اگر نرخ سن باروری بالا رود 7 تا 8 برابر مراقبت در دوران بارداری افزایش پیدا می کند چراکه مشکلاتی نظیر دیابت، نارسایی دیابت و ... ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سال 90 تا 94 هر سال تعداد ازدواج در استان همدان کمتر شده است، گفت: تعداد طلاق در استان در سال 94 به 4 میلیون و 265 مورد رسیده که می‌طلبد روحانیون، سازمان‌های فرهنگی و ... ورود کنند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی نظیر سقط جنین در نرخ باروری، خاطرنشان کرد: از یک میلیون و 750 هزار باروری در کشور، یک میلیون و 530 هزار باروری منجر به فرزندآوری شده که در این بین بقیه به سقط انجامیده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های دیگر نظیر اعتیاد باعث می‌شود که نرخ باروری به زیر 2.1 برسد، گفت:‌ فرصت طلایی به نام جمعیت جوان و مستعد باروری داریم که باید از آن به خوبی استفاده کنیم.

مطلق با اشاره به درصد جمعیت بالای جوان که در سن باروری هستند، ادامه داد: 13 میلیون دختر و پسر در سن باروری قرار دارند که اگر این تعداد ازدواج نکنند سن باروری را از دست خواهند داد.

وی با بیان اینکه ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه ایرانی به عنوان یک ارزش از نظر سنت دینی و ملی به شمار می‌آید و این یک فرصت است، گفت: با بررسی‌های انجام شده 80 درصد افراد در آستانه ازدواج، تمایل به ازدواج داشته‌اند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه سالیانه یک میلیون و 120 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود، افزود: 70 درصد جمعیت کشور بین سنین 15 تا 65 هستند  که داشتن جمعیت مولد فرصت طلایی است و اکنون هیچ کشوری چنین فرصتی را ندارد.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میر مادارن در سال 94 نسبت به سال 93 در استان همدان، افزود: به صفر رساندن مرگ مادر باردار و عوارض دوران بارداری، مرگ نوزاد و مرگ کودکان زیر پنج سال هدفی است که باید محقق شود.

مطلق با اهمیت به آموزش‌های هنگام و پس از ازدواج و با تاکید بر افزایش مهارت‌ زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی گفت:‌ فرهنگ‌سازی به منظور ارزش دانستن ازدواج سالم و تشکیل خانواده، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزندآوری سالم واجتناب از تک فرزندآوری، پیشگیری از بارداری پرخطر و سقط، تامین مراقبت‌های کیفی دوران بارداری، مراقبت های ویژه برای بارداری‌های پرخطر، جلوگیری از مرگ مادران از نکات حائز اهمیت است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha