این سال ها ساخت «مال» به عنوان پدیده ای تازه در حوزه شهرسازی تهران بسیار رونق گرفته است. بخشی در مرکز و بخشی در حاشیه شهر ساخته شده و یا درحال ساخت است تا تهران همچون پایتخت های بزرگ دنیا، دارای مراکز خرید بسیار بزرگ یا همان مال باشد.

«مال»ها تهران را می خورند!

سلامت نیوز: این سال ها ساخت «مال» به عنوان پدیده ای تازه در حوزه شهرسازی تهران بسیار رونق گرفته است. بخشی در مرکز و بخشی در حاشیه شهر ساخته شده و یا درحال ساخت است تا تهران همچون پایتخت های بزرگ دنیا، دارای مراکز خرید بسیار بزرگ یا همان مال باشد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: این سال ها ساخت «مال» به عنوان پدیده ای تازه در حوزه شهرسازی تهران بسیار رونق گرفته است. بخشی در مرکز و بخشی در حاشیه شهر ساخته شده و یا درحال ساخت است تا تهران همچون پایتخت های بزرگ دنیا، دارای مراکز خرید بسیار بزرگ یا همان مال باشد.

مال ها فرصتی را فراهم می کند تا شهروندان علاوه بر خرید، از مجموعه خدماتی رفاهی نیز برخوردار شده و فرصت بهتری در انتخاب برای خرید نیز داشته باشند. طی سال های اخیر و با توجه به رکورد ساخت و ساز در تهران، عاملی بر رونق ساخت مال در شهر با توجه به سرمایه گذاری هایی که بخش خصوصی می کند شده و ساخت گسترده واحدهای تجاری را در پی داشته است.

اما همین مال ها که هم در اقتصاد می تواند اثر مثبت داشته باشد و هم در ارایه خدمت به مردم، تا چه اندازه باید در شهر ساخته شود؟ آن‌هم شهر مانند تهران که این روزها، ترافیک و آلودگی هوا در آن جولان می دهند. هم‌اکنون در مناطق 1 و 2 و 22 به عنوان سه مکان اصلی تجاری‌سازی، تراکم ساخت مال، مجتمع تجاری چندمنظوره، به چند برابر مجتمع‌های قدیمی رسیده است.

بلندترین برج‌های تجاری و اداری در حال ساخت در تهران نیز با نقش مستقیم یا غیر مستقیم بانک‌ها در جریان است و به طور قارچ گونه نیز، رو به گسترش است. در این سه منطقه چون زمین بزرگ‌ متراژ (حداقل یک هکتار) در سطح بیشتری نسبت به سایر مناطق تهران وجود دارد، عمده پروژه‌‌های مال‌ سازی بدون در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی کلیدی این مناطق همچون کشش خرید، ترافیک، وجود چند مرکز تجاری دایر و پرفروش و... متمرکز شده‌اند.

در برخی از محله‌های این مناطق، در کنار سه مجتمع تجاری قدیمی، دو مجتمع تجاری چند منظوره نیز در حال ساخت است و صاحبان یک مجتمع دیگر که چند ماه از افتتاحش گذشته، تاکنون موفق به بهره ‌برداری از واحدهای خالی آن نشده‌اند. در این میان، شهرداری تهران نیز با کمترین مشکل، مجوزهای ساخت این مال ها را با توجه به صرفه درامدی که برایش دارد، صادر می کند و کمتر به ظرفیت های ترافیکی، زیست محیطی شهر برای وجود این مال‌ها توجه می شود.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ، در همین باره از ساخت گسترده مال ها در تهران و ورود بانک‌ها به ساخت و ساز گلایه کرده و می گوید: متاسفانه باغات ایران به دلیل رقابت بالای برخی بانک‌ها و افراد برای مال‌سازی تخریب شده‌اند و بانک‌ها مجبور هستند برای پرداخت تسهیلات و سود سپرده‌های مشتریان خود سرمایه‌گذاری کنند که متاسفانه مال‌سازی به یک لقمه راحت‌الحلقوم بدل شده است.

«محمد حقانی» با بیان اینکه سرانه‌های شهری در حوزه ساخت مدرسه، بیمارستان، مراکز تجاری و... مشخص است و متاسفانه بیش از حد نیاز به مال‌سازی اهمیت داده شده است، اظهار می دارد: متاسفانه شاهد هستیم که این ساخت و سازهای بزرگ مقیاس بدون توجه به طرح تفصیلی و جامع، ساخته می‌شود و شاهد هستیم که در کمیسیون ماده 7 یک ملک، باغ تشخیص داده می‌شود اما در کمیسیون ماده 5 همین ملک به تغییر کاربری رای مثبت داده و این مساله سبب ارزش افزوده شدن ملک می‌شود که باید به این مساله نیز رسیدگی کرد.

وی با انتقاد از ورود بانک‌ها و موسسات مالی به مال‌سازی در تهران که مشکلات زیادی را همراه دارد ، تصریح می کند: بانک‌ها مسئول جمع‌آوری پول‌های مردم هستند و براساس قانون، سپرده‌های مردمی را باید در راه تولید و به حرکت در آوردن چرخ‌های صنعت و کشاورزی صرف کنند.

وی با بیان اینکه براساس قانون بانک‌ها نمی‌توانند در امر ساخت و ساز و ساختمان‌سازی وارد شوند، خاطرنشان می کند: بانک‌ها تنها برحسب قانون می‌توانند در توسعه شعب و ساخت تعاونی مسکن کارکنان وارد شوند نه اینکه به مال‌سازی و پاساژسازی روی بیاورند. قطعا ساخت مال های بی‌حساب و کتاب در تهران در آینده نزدیک، مشکلات زندگی در شهر را دو چندان خواهد کرد و باید با نظارت بر عملکرد شهرداری در صدور مجوز مال ها، از حالا به فکر مشکلات آینده شهر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha