سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 202

به گزارش سلامت نیوز: سالانه در جهان چهل هزار پا كه اغلب آنها به دلیل عفونت پا در فرد دیابتی به وجود می آید قطع می شود اما پزشكان معتقدند 85 درصد روند قطع عضو قابل پیشگیری است.

هر 30 ثانیه:یك پا بر اثر دیابت قطع می‌شود
دكتر میراندا فیروز بخش، مدرس و عضو انجمن دیابت ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: قطع عضو نه تنها در زندگی افراد تأثیر نامطلوبی دارد بلكه یكی از پرهزینه‌ترین عوارض دیابت محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: سالانه 40000 پا كه اغلب به دلیل عفونت پا در فرد دیابتی بوجود می‌آید قطع می‌شود كه این رقم بیش از حد انتظارات و می‌توان با مراقبت ها گروهی، برنامه ریزی شده، كنترل مطلوب دیابت و آموزش صحیح مراقبت از پا به افراد دیابتی، تا در حد قابل توجهی از قطع عضو جلوگیری كرد.
وی تصریح كرد: براساس آخرین آمار، بیش از 194 میلیون دیابتی در جهان وجود دارد و انتظار می‌رود تا سال 2025 میلادی این رقم به 335 میلیون برسد، كه بیشتر آنها در كشورهای در حال توسعه زندگی می‌كنند، این رقم تا سال 2025 در نتیجه امید به زندگی طولانی‌تر، زندگی كم تحرك، تغییر الگوهای غذایی به 73/5 میلیون نفر افزایش می‌یابد.
دكتر فیروزبخش تأكید كرد: اگر راه حل مناسبی نیابیم، روند رو به رشد قطع عضو در جنوب شرقی آسیا و نیز تمام جهان افزایش می‌یابد. ما برای كسب اطلاعات بیشتر و حل معضل قابل پیشگیری با وزرای بهداشت كشورها مذاكره می‌كنیم و اطلاعات كافی را برای چگونگی مراقبت از پا در اختیار افراد مبتلا به دیابت قرار می دهیم.
وی یادآور شد: در صورتی كه دستور العمل ها و راهكار‌های بین المللی شامل شناسایی افراد دیابتی با عوارض پا، معاینه منظم پا، گسترش آموزش برای مراقبت از خود در افراد دیابتی و پوشیدن كفش مناسب به كار گرفته شود، رقم قطع عضو بین 45 درصد تا 85 درصد قابل كاهش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha