کارشناسان ضمن هشدار دربارۀ انقراض سریع‌ترین دوندۀ دنیا، یوزپلنگ، اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از این روند را خواستار شده‌اند.

هشدار کارشناسان دربارۀ انقراض سریع‌ترین دوندۀ دنیا

سلامت نیوز: کارشناسان ضمن هشدار دربارۀ انقراض سریع‌ترین دوندۀ دنیا، یوزپلنگ، اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از این روند را خواستار شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرس تی وی،بر اساس برآوردهای دانشمندان، فقط 7 هزار و یک‌صد یوزپلنگ در حیات‌وحش و در اراضی کمتر از 9 درصد از اراضی که پیشتر زندگی می‌کردند، زیست می‌کنند.

به گزارش انجمن جانورشناسی لندن (ZSL) و انجمن حیات‌وحش (WCS) جمعیت گونۀ آسیایی این جانور به پایین‌ترین سطح خود رسیده و تنها کمتر از 50 قلاده از این نوع در ایران زیست می‌کنند.

این در حالی است که شمار یوزپلنگان در زیمباوه در بیش از یک دهه گذشته به 85 درصد کاهش‌یافته است.

 دکتر سارا دورانت، سرپرست برنامۀ حفاظت از یوزپلنگ‌ها می‌گوید به دلیل ماهیت مرموز این حیوان گریزپا جمع‌آوری اطلاعات دربارۀ این حیوان دشواراست اما یافته‌های ما بر اساس فضای وسیع موردنیاز زیستگاه یوزپلنگ و همچنین تهدیداتی که این جاندار را تهدید می‌کند نشان می‌دهد که خطر انقراض این‌گونه را بیش از هر زمان دیگری تهدید می‌کند.

یوزپلنگ در صدر حیوانات گوشت‌خوار دنیا قرار دارد و برای زیست به فضایی گسترده نیاز دارد. ازآنجایی‌که 77 درصد از زیستگاه‌های این حیوان در خارج از مناطق حفاظت‌شده قرار دارد این حیوان به‌ویژه در برابر تهدیدات انسانی بسیار آسیب‌پذیر است.

یوزپلنگ جانوری مهره‌دار و پستاندار از راستهٔ گوشت‌خواران، خانوادۀ گربه‌سانان است. این جانور درگذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند یافت می‌شد، اما امروزه با کاهش شدید جمعیت روبرو شده است. از میان دو زیرگونهٔ اصلی یوزپلنگ، یکی از زیرگونه‌ها که بانام «یوزپلنگ آسیایی» شناخته می‌شود درخطر جدی انقراض است و تعداد کمی از آن در دشت‌های مرکزی ایران به بقا ادامه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha