عضو هیئت موسس انجمن سلامت خانواده ایران گفت: پایان دادن به بیماری‌هایی همچوم ایدز، مالاریا و سل تا پایان سال 2030 از اهداف اصلی توسعه پایدار سلامت در جهان است.

سلامت نیوز:عضو هیئت موسس انجمن سلامت خانواده ایران گفت: پایان دادن به بیماری‌هایی همچوم ایدز، مالاریا و سل تا پایان سال 2030 از اهداف اصلی توسعه پایدار سلامت در جهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ صفیه شهریاری افشار در نشست خبری انجمن سلامت خانواده ایران افزود: 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی توسط سازمان ملل برای تمام کشورهای جهان در نظر گرفته شده است که شاخص رسیدن به توسعه پایدار تا سال 2030 شناخته شده اند.

وی گفت: پایان دادن به فقر، پایان دادن به گرسنگی، تضمین زندگی سالم برای همه، آموزش با کیفیت برای همه، رسیدن به عدالت جنسیتی، در اختیار داشتن آب سالم برای همه، دسترسی به منابع پایدار انرژی برای همه،اشتغال برای همه، صنعتی شدن پایدار و ارتقا صلح و دوستی از جمله محور های رسیدن به توسعه سلامت در کشور است.

شهریاری افشار با بیان اینکه پیش بینی ما تا سال 2030 کاهش مرگ و میر مادران است ادامه داد: یکی از شاخص های توسعه پایدار سلامت کاهش مرگ مادران است که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی کمتر از  70 مورد در 100 هزار نفر اعلام شده است، در حالی که مفتخریم بگوییم در کشور ما هم اکنون مرگ مادران کمتر از 20 در 100 هزار است.

عضو انجمن سلامت خانواده ایران افزود: همچنین کاهش مرگ و میر نوزادان در بدو تولد از دیگر  شاخص های توسعه پایدار است که در کشور ما بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی با بیان اینکه پایان دادن به بیماری هایی همچون سل مالاریا  و ایدز تا سال 2030 نیز از دیگر محور های توسعه پایدار است گفت: در خصوص ایدز باید گفت هم اکنون بیش از 37 درصد موارد ابتلا به ایدز از طریق تزریقی، 40 درصد از طریق  جنسی و 2 درصد از مادر به جنین و 21 درصد موارد ناشناخته است که کشور ما در این زمینه باید برنامه های آموزشی و فرهنگی گسترده ای داشته باشد.

وی در پایان گفت: تقویت پیشگیری از بیماری ها از دیگر مواردی است که باید در توسعه پایدار سلامت در جهان و کشور ما مورد توجه جامعه باشد و در این زمینه رزیدنت ها باید دوره های اجباری قبل از فارغ التحصیل  شدن را در مراکز مشخصی که از سوی دانشگاه ها معرفی می شوند بگذرانند تا در آغاز فعالیت خود نسبت به مشکلات گروه‌های آسیب پذیر آگاهی بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha