نرم افزارهایی که رایگان دانلود می شوند خطرناک اند

سلامت نیوز: سرگرد حمید کیانی عنوان کرد : احتمال ارائه نرم افزارهای معیوب درسایت هایی که بصورت رایگان نرم افزار را در اختیار کاربران قرار می دهند بسیار زیاد است و اکثرا دارای حفراتی برای جاسوسی هستند.

به گزارش سلامت نیوز، برنامه "هشتک گفت و گو " با موضوع (فضای مجازی و حریم خصوصی با محوریت اپلیکیشن های دانلودی و دانلود ازکانالها و افزارها و جاسوسی) با حضور سرگرد کیانی، رئیس جرائم سایبری و دکتر کونانی، استاد دانشگاه و جرم شناس روانه آنتن شد.


سوال : تلاش ما برای حضور در فضای مجازی که فراتر از نیاز ما می رود چه تبعاتی دارد؟
سرگرد کیانی : گاهی کاربران آنقدر در فضایی درگیر می شوند  که متاسفانه پرونده طلاق در این حوزه داشته ایم.افراد بدون آگاهی به راحتی اطلاعات را در اختیار شبکه های اجتماعی قرار می دهند.13 درصد از جرایم این حوزه مربوط به نقض حریم خصوصی است.
از 68 هزار پرونده رصد شده تنها6درصد قابل شناسایی بودند و 66درصد مربوط به تلگرام و 20 درصد مابقی شبکه های اجتماعی را شامل می شود.و این نشان دهنده مهاجرت کاربران از فضای سایبری به شبکه های اجتماعی دارد.


سوال :  چرا علیرغم اینکه می دانیم شبکه های اجتماعی محل خطر باشد بازهم خود را به بهانه دریافت منافع در معرض خطر قرار می دهیم ؟
دکتر کونانی : موضوعی که باید به آن پرداخته شود میزان شناخت و رعایت استاندارد اخلاق در فضای مجازی است.مادامی که به این موضوع نپرداخته ایم و پاسخ شایسته ای به آن نداده ایم نمی توانیم دلیل تن دادن به نقض حریم خود در فضای مجازی را پیدا کنیم.
فضای مجازی مجمع الجزایر مین هاست و عرصه ای است که ناشناخته های زیادی حتی برای پلیس ها و اهل فن در این حوزه دارد.بنابراین تامین امنیت تا حد زیادی به خود افراد وابسته است.


سوال : با توجه به اینکه ما سازنده هیچ یک از اپلیکیشن های فضای مجازی نیستیم برای جلوگیری از سرقت اطلاعات چه باید بکنیم؟
سرگرد کیانی: خود ما نابجا به افراد اعتماد می کنیم و اطلاعات شخصی را در اختیار آنها قرار می دهیم.
در حال حاضر 152 پیام رسان در دنیا وجود دارد که 51 مورد آن در کشور فعال است اما اطلاعات کافی در مورد آنها در اختیار افراد نیست.
در برخی پرونده ها پیامک های اغوا کننده ارسال شده است که با استفاده  از خبر برد مبلغ کلان فرد را به ارسال اطلاعات حساب خود ترغیب می کند .
بنابراین از افراد انتظار می رود قبل از اینکه اطلاعات خود را در فضای مجازی منتشر کنند سابقه نرم افزار و سایت را بررسی کنند.
برای بحث خریدهای اینترنتی هم سایت های زیادی وجود دارند که دارای مجوز از سازمان تجارت الکترونیک هستند که میتوان از آنها خرید کرد.


سوال: عکس های شخصی من همیشه در فضای مجازی پخش می شود، علت این موضوع می تواند  عدم استفاده از نسخه اصلی اپلیکیشن باشد؟
سرگرد کیانی : نصب آنتی ویروس بر روی تلفن همراه و رایانه کمک زیادی به حفظ حریم شخصی در فضای مجازی میکند.
کاربران به هر سایتی که برای دانلود اپلیکیشن خاص وجود دارند اعتماد نکنند. همواره یک سایت میان کاربران مطرح می شود که یک مسیر را طی می کند و مجوزها و حداقل های استاندارد را داراست.بهتر از این سایت ها استفاده کرد.
در بسیاری از موارد یک نسخه عرضه شده از نرم افزار به ظاهر درست است اما دارای حفره هایی است که هکرها برای سرقت اطلاعات شخصی به کار می برند.
استفاده از نرم افزارهای رایگان باید بسیار زیاد مورد توجه قرار گیرد چون برخی از آنها جاسوسی است.

دکتر کونانی : با وجود مشکلات و سواستفاده هایی که صورت می گیرد خود من ترجیح می دهم از تلگرام استفاده نکنم چون این اپلیکیشن مانند یک صلاح میکروبی است که مشخص نیست چه کسی را نشانه گرفته است.
اگر به دنبال تحقق حریم شخصی در فضای مجازی هستیم باید امنیت داشته باشیم که به معنای حاکمیتی یا پلیس سایبری نیست.باید در قالب گفتمان مدنی متناسب با حقوق بشر و کرامت انسانی به این فضا نگاه کنیم.

سوال : سایت های معتبر چگونه قابل شناسایی هستند ؟
سرگرد کیانی : جرایمی که در دنیا در حال وقوع است به سمت پیچیدگی می رود.در سال گذشته 86 درصد از جرایم در کمتر از 6 روز قابل کشف بود اما امروز پیچیدگی ها شناسایی جرم را تا 40 روز به تاخیر می اندازد.
در حال حاضر 21هزار سایت دارای اعتبار هستند و وجهه خوبی دارند و دارای نماد تجارت الکترونیک هستند و سامانه ثبت وزارت ارشاد نیز مرجع خوبی برای شناسایی سایت های معتبر است.
توصیه می شود که URL مربوط به سایت ها توسط کاربران تایپ شود و از کلیک کردن تا حد ممکن خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha