سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 202019

محققان به تازگی دریافته‌اند بیماران سالمندی که در بیمارستان‌ها توسط پزشکان زن مداوا می‌شوند،‌ از خطر مرگ و میر کمتری نسبت به بیمارانی برخوردارند که توسط پزشکان مرد درمان می‌شوند.

سلامت نیوز: محققان به تازگی دریافته‌اند بیماران سالمندی که در بیمارستان‌ها توسط پزشکان زن مداوا می‌شوند،‌ از خطر مرگ و میر کمتری نسبت به بیمارانی برخوردارند که توسط پزشکان مرد درمان می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، براساس گزارش دیسكاوری، محققان می‌گویند اگر تمامی پزشكان جهان به یك اندازه و به اندازه برخی از پزشكان زن سختكوش به بیماران توجه كنند، سالانه 32 هزار نفر كمتر جان خود را از دست خواهند‌داد.

به گفته محققان دانشگاه هاروارد، به نظر می‌آید جنسیت پزشك برای بیماران از اهمیت بالایی برخوردار باشد و در این صورت تفاوت الگوهای حرفه‌ای میان پزشكان زن و مرد می‌تواند نتایج بالینی مهمی از خود به جا بگذارد.

محققان با بررسی بیش از 1.5 میلیون نفر از افراد ذینفع سیستم درمان پزشكی در آمریكا، 620 هزار مرد و 960 هزار زن مسن‌تر از 65 سال كه در بیمارستان بستری شده‌بودند. این افراد توسط پزشكان زن و مرد، 20 هزار پزشك زن و 60 هزار پزشك مرد طی سال‌های 2011 تا 2014 درمان شده‌بودند.

در این داده‌ها، محققان دلیل بستری شدن بیماران و شدت بیماری آنها را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند احتمال مرگ افرادی كه توسط پزشكان زن معالجه شده‌اند، 4 درصد كمتر و احتمال بستری شدن دوباره آنها پس از 30 روز از اولین ملاقات با پزشك نیز 5 درصد كمتر از افرادی است كه توسط پزشك مرد معالجه شده‌اند.

این حقیقت كه نتیجه بررسی‌ها آماری ثابت و پایدار را نشان می‌دهند مشخص می‌كند بخشی از عملكرد پزشكان زن متفاوت از عملكرد پزشكان مرد است، اگرچه هنوز منشا این اختلاف مشخص نیست.

بررسی‌های پیشین نشان داده بودند كه پزشكان زن بیشتر از پزشكان مرد به دستورالعمل‌های بالینی پایبند هستند و بیشتر از مردها با بیمار ارتباط برقرار می‌كنند. با این همه تعیین عامل اصلی این تفاوت آماردی میان عملكرد پزشكان زن و مرد نیازمند بررسی‌های بیشتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha