برای اكثر مادران و خانواده‌های اطفال، این تصور ایجاد شده است كه برای شكل‌گیری مناسب و گرد شدن سر نوزادان باید در زمان خواب، سر آنها را در جهات مختلف قرار داد؛ در حالی كه این امر هیچگونه تأثیری در شكل‌گیری نهایی سر نوزادان ندارد.

90 درصد شكل جمجمه نوزادان به پدر و مادر شبیه می‌شود

سلامت نیوز: یك متخصص اطفال گفت: چرخاندن سر نوزادان به جهات مختلف تأثیری بر شكل‌ سر آنها ندارد و بلكه موجب بروز عوارض مختلف می‌شود زیرا بیش از 90 درصد شكل جمجمه نوزادان به طور ارثی به پدر و مادر شبیه می‌شود.


ناصر كلانتر در گفت‌وگو با  فارس  درباره برخی اظهارنظرهای افراد در مورد شكل‌گیری فرم "سر " نوزادان با خواباندن در جهات مختلف اظهار داشت: 90 درصد شكل جمجمه نوزاد به طور ارثی به پدر و مادر شبیه می‌شود و ارتباطی با خواباندن وی در دوران نوزادی ندارد.

وی این تصور را یك باور غلط عنوان كرد و افزود: برای اكثر مادران و خانواده‌های اطفال، این تصور ایجاد شده است كه برای شكل‌گیری مناسب و گرد شدن سر نوزادان باید در زمان خواب، سر آنها را در جهات مختلف قرار داد؛ در حالی كه این امر هیچگونه تأثیری در شكل‌گیری نهایی سر نوزادان ندارد.

* چرخاندن سر نوزادان به جهات مختلف عارضه ایجاد می‌كند

این متخصص اطفال گفت: شكل سر نوزاد، ژنتیكی است و در بسیاری از موارد شكل و شمایل قومی دارد از این ‌رو مادران نباید سر نوزاد خود را در موقع خواب مدام به جهات مختلف حركت دهند چرا كه این اقدام می‌تواند برای نوزاد عارضه ایجاد كند.

كلانتر در پاسخ به این پرسش كه آیا نوع زایمان در شكل‌گیری سر نوزادان تأثیری دارد یا خیر، افزود: بسیار نادر است كه شكل‌گیری سر نوزاد در ناحیه جمجمه در كانال زایمان دچار تغییراتی شده باشد.

این متخصص اطفال تأكید كرد: كانال زایمان هیچ اثری بر سر نوزادان نخواهد داشت در موارد بسیار نادر، زمانی كه برای خارج كردن نوزاد از كانال زایمان مشكلاتی ایجاد شده و احتمال سزارین نیز وجود ندارد، پزشك با استفاده از ابزارهایی تلاش می‌كند تا نوزاد را خارج كند و این عمل ممكن است در سر نوزاد، تغییراتی ایجاد كند.

وی با تأكید بر اینكه تغییر شكل سر نوزاد، مدت زمان چندانی به طول نمی‌انجامد و در نهایت شكل سر این نوزادان تا دو سالگی بهبود می‌یابد، خاطرنشان كرد: برخی تصور می‌كنند كه در زایمان سزارین، سر نوزادان صاف و گرد است در صورتی كه این باور اصلاً تصور درستی نیست چرا كه شكل‌گیری سر نوزادان به ژنتیك آنها مربوط می‌شود.

این متخصص اطفال به مادران توصیه كرد به جای پرداختن به این باورهای غلط به اصول علم پزشكی توجه كنند و با پزشك متخصص نوزادان رای مراقبت از فرزند خود مشورت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مه ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    24 4
    چرا جواب خانوم قبلی رو ندادین منم همین سوالو دارم