چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 202064

ما به هیچ وجه قصد ترساندن شما را نداریم، اما برخی بیماری ها ممکن است بسیار جدی و حتی تهدید کننده حیات شما باشند، زیرا به صورت بسیار آهسته بروز می کنند و هیچ گونه نشانه ای ندارند. در اینجا به بررسی شش بیماری رایج می پردازیم که تقریبا بدون علائم اولیه بروز می کنند و نشانه ها زمانی پدیدار می شوند که بسیار دیر شده است.

6 بیماری که دیر متوجه آنها می شوید

سلامت نیوز: ما به هیچ وجه قصد ترساندن شما را نداریم، اما برخی بیماری ها ممکن است بسیار جدی و حتی تهدید کننده حیات شما باشند، زیرا به صورت بسیار آهسته بروز می کنند و هیچ گونه نشانه ای ندارند. در اینجا به بررسی شش بیماری رایج می پردازیم که تقریبا بدون علائم اولیه بروز می کنند و نشانه ها زمانی پدیدار می شوند که بسیار دیر شده است.

فشار خون بالا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، تقریبا نیمی از افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، از بیماری خود بی خبرند. بر اساس تحقیقات ممکن است شما برای مدت طولانی متوجه این بیماری نشوید و بعد هنگامی که دچار یک حمله قلبی، سکته مغزی و یا بیماری کلیوی گردید، به صورت ناگهانی به آن پی ببرید. این بیماری به صورت آهسته در شما پیشرفت می کند و به شکل کاملا نامحسوسی به عروق خونی تان آسیب می رساند.

راه های مراقبت از خود: حتی اگر از هیچ گونه بیماری مزمنی رنج نمی برید، یک چکاپ سالیانه از فشار خون تان داشته باشید. حتی خودتان هم می توانید فشار خونتان را اندازه بگیرید.
آب سیاه چشم می تواند به آرامی شروع شود و پیشرفت کند، به گونه ای که متوجه تغییر بینایی تان نشوید تا زمانی که بیماری وخیم شود

بنابر تعریف اگر شما در مرحله ی قبل از فشار خون بالا (عدد سیستولیک یا شماره ی بالای فشارسنج بین 20 تا 21 و عدد دیاستولیک یا شماره ی پایین فشارسنج بین 8 تا 9 باشد) باشید، باید به پزشک مراجعه کنید تا توصیه هایی را برایتان در نظر بگیرد، حتی ممکن است این توصیه کاهش وزن باشد.  بر اساس تحقیقات اخیر ، کاهش حدود چهار کیلوگرم از وزن اضافی بدن می تواند سبب کاهش چهار و نیم شماره ای فشار سیستولیک شود.

بر اساس نظر محققان دانشگاهی، اگر شما دچار فشار خون بالا باشید (یعنی اینکه فشار خونتان بالاتر از چهارده بر روی نه باشد)، نیازمند مصرف دارو هستید.

آپنه خواب

آپنه خواب فقط مختص افراد چاق نیست. این بیماری که باعث قطع موقتی تنفس در هنگام خواب می شود، با ابتلا به بیماری قلبی و نوع دوم دیابت رابطه دارد. به گفته ی دانشمندان، تشخیص این بیماری در زنان بسیار دشوار است ، زیرا نشانه های این بیماری به نحو بسیار زیرکانه و خفیفی در آنها آشکار می شود.

آنها نشانه هایی نظیر سردردهای صبحگاهی ، اختلالات خلقی و احساس خستگی خفیف را به جای خواب آلودگی در روز تجربه می کنند. نشانه ی دیگر این بیماری بیخوابی است، زیرا این بیماری سبب پریدن از خواب در نیمه های شب می شود.

راه های مراقبت از خود: اگر هر کدام از علائم بالا را در خودتان مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آب سیاه چشم

آب سیاه چشم با آسیب رساندن به عصب بینایی، سبب کاهش و از بین رفتن دید می شود. این بیماری می تواند به آرامی شروع شود و پیشرفت کند، به گونه ای که متوجه تغییر بینایی تان نشوید تا زمانی که بیماری وخیم شود. در واقع مغز شما آن بخش از بینایی تان را که در اثر بیماری دچار مشکل شده است، با اطلاعات دیگری پر می کند، بنابراین شما تغییری در بینایی را احساس نخواهید کرد.

اما آیا سر نخی وجود دارد؟ شما ممکن است دچار مشکلاتی شوید؛ مثلا هنگام برداشتن لیوان با مشکل مواجه شوید و به آن ضربه وارد کنید و نیز در هنگام رانندگی در شب در تشخیص نور بالای ماشین های مقابل از نور پایین با مشکل مواجه گردید. این موارد می توانند هشدار دهنده باشند.

راه های مراقبت از خود: متخصصان توصیه می کنند تمامی افراد بالای 42 سال حتما یک آزمایش غربالگری پایه چشم را انجام دهند و این کار را بر اساس میزان عوامل خطری که در خود احساس می کنند ، هر یک تا چهار سال تکرار کنند. بعد از 55 سالگی، شما باید این کار را هر سال انجام دهید.


دیابت

ممکن است قند خونتان غیرطبیعی باشد، اما هیچ گونه نشانه ای در خودتان نبینید. علائم مخفی دیابت مانند خشکی دهان ، احساس تشنگی زیاد، تکرر ادرار و حتی تاری دید ممکن است در بسیاری از موارد نادیده گرفته شوند. شما به آسانی می توانید پیگیر این علائم باشید، اما وسواس بیش از حد در این رابطه می تواند سبب خستگی و استرس شما گردد.

آکانتوزیس ، نشانه ی دیگری است که در این حالت لکه هایی به رنگ قهوه ای و یا قهوه ای مایل به زرد در نقاطی از پشت گردن و مناطقی که پوست دچار چین خوردگی می شود همانند زیر بغل و کشاله ران مشاهده می شود. به گفته ی دانشمندان این علائم حتی در افرادی که هیچ یک از معیارهای دیابت را ندارند نیز مشاهده می شود ، اما بدن این افراد نیز در معرض تولید بیشتر انسولین قرار گرفته است.

راه های مراقبت از خود: پس از 45 سالگی حتما هر سه سال یکبار یک تست غربالگری دیابت انجام دهید. اگر شما دچار اضافه وزن و یا هر یک از عوامل خطر زای دیگر مانند فشار خون بالا و یا کلسترول خون بالا هستید ، توصیه می شود که تست های غربالگری بیشتری را در نظر بگیرید.

سرطان ریه

بنا بر نظر محققین مراکز سرطان شناسی ، سرطان ریه یکی از دلایل اصلی مرگ و میر بر اثر سرطان در میان مردان و زنان به شمار می آید. بیماری ای که در مراحل اولیه ی پیدایش ممکن است بدون نشانه باشد. نشانه های بیماری ممکن است زمانی آشکار شوند که بیماری به مراحل حاد و پیشرفته ی خود رسیده باشد. به همین دلیل میزان مرگ و میر این سرطان بسیار بالاست. مشکل زمانی حادتر می شود که بدانیم نیمی از زنانی که با این مشکل مواجه می شوند ، هرگز سابقه ی مصرف دخانیات نداشته اند.

راه های مراقبت از خود: اگر شما سیگاری هستید، حتما باید یک سی تی اسکن سالانه از ریه ی خود انجام دهید. این آزمایش سبب کاهش 12 درصدی آمار مرگ و میر در این بیماری می شود. ولی اگر شما هرگز سیگاری نبوده اید ، سی تی اسکن لازم نیست زیرا این آزمایش گاهی در افراد غیر سیگاری هم نتایج مثبت نادرستی را گزارش می کند.
به گفته ی متخصصان، سندرم تخمدان پلی کیستیک به خصوص در پایان بیست و یا سی سالگی می تواند عامل موثری در نازایی زنان باشد

اما اگر سرفه های خشکتان بیش از دو هفته به طول انجامیده، این یک هشدار به حساب می آید که باید جدا مورد توجه قرار بگیرد. همچنین شروع ناگهانی خس خس سینه ، درد قفسه ی سینه ، تنگی نفس و خشن شدن صدا از دیگر نشانه های جدی و هشدار دهنده به حساب می آید.


سندرم تخمدان پلی کیستیک

بیش از ده درصد از زنانی که در سن باروری قرار دارند، با سندرم تخمدان پلی کیستیک دست و پنجه نرم می کنند. در این بیماری بدن شروع به تولید بیش از حد هورمون های مردانه می کند و این کار با تداخل در تخمک گذاری نهایتا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و نوع دوم دیابت می شود. به گفته ی متخصصان، این مشکل به خصوص در پایان بیست و یا سی سالگی می تواند عامل موثری در نازایی زنان باشد.

در بسیاری از زنان، زمانی این بیماری مشخص شده است که قصد باردار شدن داشته اند. این اختلال در مواقعی که تخمک گذاری کم صورت می گیرد، می تواند منجر به ناباروری شود. نیمی از بانوانی که با این مشکل مواجه اند ، علاوه بر خطر پیشرفت بیماری ، ممکن است تا قبل از چهل سالگی به بیماری های دیگری همانند دیابت نیز مبتلا گردند. آنها همچنین در خطر ابتلا به فشار خون بالا ، آپنه ی خواب و کلسترول بالا و سرطان رحم نیز قرار دارند.

راه های مراقبت از خود: شایع ترین نشانه ی این بیماری ، عادت نامنظم ماهانه است. نشانه های دیگر می تواند شامل جوش مخصوص بزرگسالان، ظهور موهای زائد در صورت و بدن و نازک شدن موهای سر باشد.

پزشک می تواند با کمک روش هایی مانند معاینه بدنی ، شرح حال پزشکی ، آزمایش خون برای سنجش بالا بودن میزان آندروژن یا قند خون و شاید هم سونوگرافی ، به بررسی احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بپردازد.

خوشبختانه این عارضه با موفقیت می تواند تحت کنترل قرار بگیرد. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب که کربوهیدرات کمی داشته باشد و همچنین ورزش اثر بسیار مهمی در کاهش سطح انسولین دارند. داروها نیز به این کار کمک می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha