چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 202076

یك دندانپزشك اجتماعی گفت: آب نمك یا دهان شویه را با نظر پزشك خودتان مصرف كنید.

«آب نمك» بهتر است یا «دهان شویه»؟

سلامت نیوز: یك دندانپزشك اجتماعی گفت: آب نمك یا دهان شویه را با نظر پزشك خودتان مصرف كنید.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمدرضا خامی، دندانپزشك اجتماعی و متخصص بهداشت و سلامت دهان در گفت و گو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با بیان مطلب فوق افزود: در افرادی كه عفونت های مكرر دارند، لوزه ها متورم می شونند و برجسته تر مشاهده می شود و حالت گل كلمی پیدا می كند و در شیارهایش مواد غذایی گیر می كند و همین می تواند عاملی برای بوی بد دهان باشد. رسیدگی به این مشكل كار متخصص گوش، حلق و بینی است كه ممكن است درمان های خاص را كه شامل تخلیه ی شیارها و گاه تخلیه لوزه ها هست را انجام دهد.


وی در پاسخ به این پرسش كه برای افرادی كه سطح هوشیاری آنها كم است یا ناتوان هستند كه توصیه ای دارید؟، گفت: جواب این سوال مقوله ی مفصلی است و بسته به نوع ناتوانی فرد متفاوت است و كسی باید این كار را برای فرد توان خواه انجام دهد. به عنوان مقال افرادی كه ناتوانی حركتی دارند مسواك مخصوص كه دسته ضخیم تری دارد و خود فرد هم می تواند انجام دهد، توصیه می شود.


خامی در ادامه یادآوری شد: چون رساندن خدمات دندانپزشكی برای این افراد بسیار مشكل است و گاه این افراد قادر به بیان مشكل خود نیستند پیشگیری بسیار كمك كننده است. چون گاه این افراد قادر به بازكردن فك نیستند و یا ممكن است اجازه ندهند دندانپزشك كاری برای آنها انجام دهد. لذا تحت بیهوشی ممكن است كانون های عفونی دهان آنها توسط دندانپزشك از بیم برود و لازم است خدمات پیشگیری توسط افرادی كه به این دست بیماران كمك می كند ادامه داشته باشد.
 
وی با تاكید بر اینكه حداقل روزی دو بار با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید. یكبار قبل از خواب چون ترشح بزاق در طول شب و خواب كم می شود و هنگام صبح كه بعد از صبحانه باشد، بهتر است، ادامه داد: البته اگر فرد در طول روز قادر به مسواك زدن نیست بهتر است از خوردن میان وعده های غیر ضروری كه از مواد قندی تهیه شده اند پرهیز كند یا اگر از این دست خوراكی ها استفاده می كند دهان و دندان خود را با آب شست و شو دهد.


این دندانپزشك اجتماعی در ادامه در پاسخ به این سوال كه به نظر شما استفاده از دهان شویه ها موثر است؟، گفت: بله، دهان شویه ها انواع مختلفی دارند كه برای مشكلات لثه یا پوسیدگی دندان داده می شود كه استفاده از هر كدام در جای خود و با تجویز دندانپزشك مناسب است.


وی در ادامه توضیح داد: هر پروتزی كه داخل دهان گذاشته می شود، ملاحظات و رعایت های خاص خودش را دارد مثلا فردی كه روكش یا بریج گذاشته باید به توصیه های دندانپزشك خود عمل كند. یا كسی كه ایمپلنت دارد باید ملاحظات مربوط را كه توسط دندانپزشك بیان شده، اجرا نماید.


خامی با بیان اینكه استفاده از آب نمك رقیق یا غذاهای خاص برای رفع بوی بد دهان توصیه می شود، افزود: آب نمك رقیق می تواند موثر باشد. دهان شویه های خاصی توسط متخصص طب سنتی ارائه می شود كه آن هم مفید است. برخی مصرف كرفس، هویج، سیب و جعفری را برای رفع بوی بد دهان توصیه می كنند كه همه اینها مفید است به شرطی كه فرد آن 4 دسته مشكل كه ابتدای صحبت ذكر شد را نداشته باشد.


این دندانپزشك اجتماعی در پایان این برنامه رادیویی اظهارداشت: آب نمك یا نمك حالت ضد عفونی دارد كه در جای خودش مفید است. دهان شویه نیز برای مشكلات خاصی توسط دندانپزشك توصیه می شود كه آن هم جای خودش را دارد. پس آب نمك یا دهان شویه را با نظر پزشك خودتان مصرف كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha