چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 202096

برای کسب موفقیت در امتحانات علاوه‌بر درس‌خواندن باید به سایر مسائل هم توجه کرد. یکی از این موارد رعایت نکات تغذیه‌ای صحیح برای افزایش توان جسمی و قدرت یادگیری و حفظ شادابی و سرحالی در طول روز و در حین ساعات مطالعاتی است. بسیاری از دانش‌آموزان از خستگی و خواب‌آلودگی خود در حین درس‌خواندن شکایت دارند؛ غافل از اینکه با تغذیه صحیح و رعایت یک‌سری از نکات می‌توان بهترین بازده مطالعاتی را ایجاد کرد.

تغذیه صحیح در دوران امتحان

سلامت نیوز: برای کسب موفقیت در امتحانات علاوه‌بر درس‌خواندن باید به سایر مسائل هم توجه کرد. یکی از این موارد رعایت نکات تغذیه‌ای صحیح برای افزایش توان جسمی و قدرت یادگیری و حفظ شادابی و سرحالی در طول روز و در حین ساعات مطالعاتی است. بسیاری از دانش‌آموزان از خستگی و خواب‌آلودگی خود در حین درس‌خواندن شکایت دارند؛ غافل از اینکه با تغذیه صحیح و رعایت یک‌سری از نکات می‌توان بهترین بازده مطالعاتی را ایجاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، یکی از مهم‌ترین موارد توصیه‌شده برای قبل از امتحان مصرف صبحانه کامل و مفصل است. بهترین مواد غذایی برای وعده صبحانه از گروه پروتئین‌ها انتخاب می‌شوند. تخم‌مرغ، پنیر، دانه‌ها، عدسی و خوراک لوبیا جزو بهترین گزینه‌های صبحانه هستند. پروتئین‌ها در سراسر روز شما را سیر نگه‌ می‌دارند و قدرت‌تان را در یادگیری بالا می‌برند. هیچ‌گاه چای و قهوه را جایگزین صبحانه خود نکنید؛ چراکه این نوشیدنی‌ها به‌دلیل کافئین بالایی که دارند، باعث سردرد و حالت عصبی در شما خواهند شد.


شام شب امتحان باید سبک باشد
بهترین گزینه برای شام شب قبل از امتحان یک وعده غذایی سبک و مقدار کم شامل کربوهیدرات پیچیده مثل نان و برنج است. کربوهیدرات پیچیده باعث ایجاد آرامش می‌شود و هوشیاری شمارا در روز آزمون فراهم می‌کند؛ البته لازم به‌تذکر است، مقادیر زیادی از کربوهیدرات باعث احساس خواب‌آلودگی و رخوت نیز می‌شود؛ پس باید در مصرف آن‌ها اعتدال را رعایت کنید.


میان‌وعده‌های دوره امتحانات خود را صحیح انتخاب کنید
بهترین گزینه برای میان وعده‌های این دوره، میوه‌ها به‌خصوص به‌صورت اسموتی‌های مخلوط با شیر، آجیل‌ها و مغزها هستند. میوه‌ها باعث عملکرد بهتر و دقیق‌تر مغز می‌شوند و می‌توانند بهترین تأثیر را در دوره امتحانات در مقابله با ضعف و خستگی شما بگذارند. میوه‌های خشک مثل انجیر خشک، آلوها، قیسی، کشمش و توت خشک به‌دلیل کالری و قند بالایی که دارند، بسیار کمک‌کننده هستند.


یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید مصرف کافی و به‌اندازه آب در این روزهاست. کم‌آبی بدن یکی از مهم‌ترین علل خستگی و بی‌حالی محسوب می‌شود. پس روزانه بین هفت تا هشت لیوان حتماً آب میل کنید. سعی کنید از نوشابه‌های گازدار و کافئین‌دار دوری‌ کنید و نوشیدنی‌های مصرفی خود را محدود به آب‌میوه‌های طبیعی و شیر و آب آشامیدنی کنید؛ حتی مصرف بیش‌ازاندازه قهوه و چای می‌تواند اثر سوء نیز بگذارد. بسیاری از دانش‌آموزان با مصرف هایپ‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا سعی در تقویت نیروی جسمانی خود دارند. باید به این موضوع توجه شود که نوشیدنی‌های انرژی‌زا بعد از یک سیکل هوشیاری کوتاه‌مدت، سطح هوشیاری فرد را بسیار پایین‌تر از حد نرمال خواهند آورد و همین موجب مصرف یک نوشیدنی دیگر می‌شود؛ پس این سیکل را متوقف کنید.
قبل از شروع امتحان یک ماده قندی میل کنید. این موضوع باعث افزایش قدرت و عملکرد مغز شما می‌شود؛ پس همیشه یک شکلات یا یک آبنبات برای قبل از امتحان خود آماده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha