قرار است تا پایان سال در هر استان خانه ای برای جوانان احداث شود. خانه ای که ایده تاسیسش به سال های اولیه انقلاب برمی گردد. ایده ای که قرار بود پاتوقی سالم برای جوانان، گفتمان و تعاملاتشان ایجاد کند. دو دهه از ایده تاسیس خانه ها گذشته، مسولان می گویند 12 استان صاحب خانه جوان شده و 19 استان دیگر هم در انتظار تاسیس این خانه هستند اما صاحب خانه های اصلی از وجود آن بی خبرند.

50 میلیارد بودجه برای جایی که جوانان از آن بی خبرند

سلامت نیوز: قرار است تا پایان سال در هر استان خانه ای برای جوانان احداث شود. خانه ای که ایده تاسیسش به سال های اولیه انقلاب برمی گردد. ایده ای که قرار بود پاتوقی سالم برای جوانان، گفتمان و تعاملاتشان ایجاد کند. دو دهه از ایده تاسیس خانه ها گذشته، مسولان می گویند 12 استان صاحب خانه جوان شده و 19 استان دیگر هم در انتظار تاسیس این خانه هستند اما صاحب خانه های اصلی از وجود آن بی خبرند.


ایده ای 20 ساله
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار می نویسد: براساس ادعای مسئولان وزارت ورزش و جوانان طرح و سیاست اصلی این وزارتخانه در امسال و به ویژه بعد از روی کار آمدن وزیر جدید تاسیس خانه جوان است. هدف از تاسیس این خانه ها به گفته مسئولان این وزارتخانه ایجاد فضایی برای جوانان است تا علاوه بر گذران اوقات فراغت، محلی برای گفتمان ها و تعاملات آنها باشد. هر چند وزیر ورزش و جوانان در گفت و گوهایش موضوع تاسیس خانه های جوان را به سه سال گذشته محدود می کند و معاون ساماندهی جوانان هم آن را متعلق به وزارت ورزش و آغاز دوران کاری خود یعنی یک سال گذشته می داند اما در حقیقت جرقه اولیه شکل گیری این فکر به دو دهه قبل بازمی‌گردد.


ایده تاسیس خانه‌های جوان پس از انقلاب مطرح شد. این طرح که در راستای افزایش مشارکت های اجتماعی جوانان پیشنهاد شد در طول سال ها همواره مورد بی توجهی قرار گرفت. گرچه در برخی از مقاطع به ویژه در دوران اصلاحات در قالب مجموعه شورای عالی جوانان و سازمان ملی جوانان این موضوع پیگیری و حتی خانه هایی هم برای جوانان ایجاد شد اما با روی کار آمدن دولت نهم و دهم و ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان، به دست فراموشی سپرده شد. تملک ساختمان های مربوط به این خانه ها به دلیل اینکه مسولان حوزه جوان به عنوان مشاور استانداران فعالیت می کردند به استانداری ها واگذار شد و کارکردشان تغییر کرد.


آغاز دوباره
ایجاد خانه های جوان در دولت یازدهم بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. به گفته مسولان وزارت ورزش و جوانان در همین راستا تاکنون 12 خانه در استان های فارس، ایلام، اردبیل، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، قم ، آذربایجان‌غربی، البرز، بوشهر و کرمان ایجاد شده و افزایش تعداد این خانه از 12 به 31 عدد در دستور کار قرار گرفته است تا همه استان ها تا پایان سال دارای خانه جوان شوند. اخباری خوب که در بین مخاطبان اصلی آن یعنی جوانان ناشناخته مانده . این را گفت و گوی خبرنگار ابتکار با تعدادی از جوانان ساکن شهرهای مختلف نشان می دهد.


نمی دانم و نشنیده ام!
فتانه 30 سال دارد، ساکن ایلام است، معلم و دانشجوی کارشناسی ارشد هنر. از او وقتی درباره آشناییش با خانه جوان می پرسم می خندد و می گوید تا به حال چنین چیزی نشنیده است. فاطمه 33 ساله، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ارتباطات و ساکن شهر کرج است. او در پاسخ به سوالم تنها چیزی که از خانه جوان می داند این است که پیش از انقلاب سال 57 در خیابان شریعتی تهران کاخی به اسم جوانان بوده که اکنون به مکانی فرهنگی تبدیل شده و در آن فعالیت هایی مانند تئاتر برگزار می شود. سامان 27 سال دارد، ساکن تهران است و کارمند. او ابتدا می گوید نام خانه جوان را شنیده اما وقتی از خانه های جوان و هدف از تاسیس آن برایش می گویم مطمئن می شود که تا به حال چنین چیزی نه دیده است و نه درباره اش شنیده. توضیحات سامان از خانه جوان نشان می دهد که آن را با خانه شهریاران جوان وابسته به سازمان شهرداری اشتباه گرفته است.


زهرا 26 ساله ساکن اصفهان و خبرنگار است او نه تنها چیزی از خانه های جوان نمی داند بلکه حتی با نامش هم غریبه است درست مثل پویان 25 ساله کارشناس ارشد رشته فیزیک و ساکن لاهیجان و مثل سارا 20 ساله دانشجو و ساکن اردبیل و مثل امین 28 ساله کارمند و ساکن استان فارس.
پرسش از جوانان درباره خانه جوان به نمی دانم و نشنیده ام خلاصه می شود. جستجو در اینترنت برای شناختن این خانه ها و یافتن آدرسی از آنان نیز راه به جایی نمی برد. اخبار تنها به گفت و گوهای رسمی مسولان وزارت ورزش و جوانان از تعداد این خانه ها و وعده برای افزایش آن ختم می شود.


جوانان خودشان معرف خانه ها باشند!
به سراغ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش می روم. شخصی که بیشترین خبر از تاسیس این خانه ها از زبان او نقل می شود و بیشترین گفت و گو در این زمینه را با رسانه ها داشته . محمدرضا رستمی وقتی در برابر این پرسش قرار می گیرد که بسیاری از جوانان در جریان تاسیس این خانه ها نیستند و اساسا ایجاد این خانه ها با این وضعیت چه فایده ای دارد؟ توپ را به زمین جوانان می اندازد و می گوید:« یک کار اجتماعی جدید نیازمند دیده شدن و استفاده شدن است برای اینکه این اتفاق بیفتد باید خود جوانان مشارکت کنند و خودشان در معرفی این خانه ها نقش داشته باشند.»


او در پاسخ به این نکته که 2 دهه از ارائه فکر اولیه درباره تاسیس خانه جوان گذشته و در سال های قبل این خانه ها فعال هم بوده اند و فعالیت اجتماعی جدیدی نیست با بیان اینکه این طرح دوباره مطرح شده است آن را اتفاق جدید می خواند.
رستمی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از عملکرد 12 خانه جوانی که در حال حاضر گفته می شود تاسیس شده، چیست و چقدر وضعیت جوانان با پیش از تاسیس این خانه ها فرق کرده است؟ از ذکر آمار در این زمینه خودداری می کند و معتقد است مهم ترین اتفاق این است که اکنون جوانان فضایی دارند و می توانند ایده ها و برنامه های خود را به صورت مشخص و در یک فضای مشخص ارائه دهند. او همچنین حضور سازمان های مردم نهاد در این خانه ها را یکی از تغییرات مثبت نسبت به پیش از تاسیس خانه های جوان می داند و می افزاید:«این فضا در اختیار سازمان های مردم نهاد گذاشته شده تا در بخشی از این ساختمان دفاتر خود را تشکیل دهند و از نظرات و ایده های جوانان استفاده کنند.»


مدیریت مجمع استانی سمن های جوانان
گفته می شود در بودجه سال آینده 50 میلیارد تومان بودجه برای خانه های جوان پیش بینی شده است تا ساختمان هایی که به صورت استیجاری به عنوان خانه جوان فعالیت می کنند به تملک حوزه جوانان وزارت ورزش درآید. یکی از موضوعات مهم در این زمینه تملک دولت بر خانه ای ست که قرار است برای جوانان باشد. مساله ای که استقلال جوانان در این خانه ها را دچار تردید می کند. معاون ساماندهی امور جوانان در این باره بیان می کند:« این خانه ها برای دولت است به دلیل اینکه سرمایه را دولت می دهد پس تملک هم با دولت خواهد بود اما توسط مجمع استانی سمن های جوانان مدیریت خواهد شد و هماهنگی و نظارت بر عملکرد آن نیز زیر نظر شورای نظارت خواهد بود.»


ادعاهای مطرح شده از سوی معاون ساماندهی امور جوانان در خصوص عملکرد مثبت خانه های جوان در صورتی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت که جوانان در جریان وجود این خانه ها باشند و در آن مشارکت کنند. در غیر این صورت 50 میلیون بودجه و وقت صرف امری خواهد شد که درعمل نتیجه ای برای 24 میلیون جوان ایرانی به عنوان صاحبان اصلی آن نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha