تاول یک ضایعه متورم به شکل کیسه ای کوچک حاوی مایع، خون یا چرک است که داخل یا زیر پوست می تواند تشکیل شود.

چطور تاول پوست را درمان کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، شایع ترین علل تاول عبارتند از اصطکاک، انجماد، سوزش، عفونت و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی. تاول همچنین می تواند یکی از علائم برخی بیماری ها باشد.



تاول اغلب در اثر موارد زیر ظاهر می شود

اصطکاک

هر گونه اصطکاک با پوست ناشی از کفشی که برای پا اندازه نیست یا مالش جوراب روی پوست می تواند منجر به ایجاد تاول شود. این تاول ها اغلب روی دست و پا ظاهر می شوند. تاول به آسانی در محیط های گرم و مرطوب ایجاد می شود و می تواند منجر به شرایط جدی پزشکی مانند زخم یا عفونت شود.



درجه حرارت بالا

تاول در واقع یک مکانیسم دفاعی برای حفاظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از تغییر دما است. بالا رفتن دمای پوست در سوختگی موجب گشادی رگ های ناحیه شده و ادامه این روند موجب شروع واکنش های التهابی در پوست می شود. بنابراین مقدار زیادی مایعات و سرم مورد نیاز بدن همراه با تعداد زیادی از سلول های التهابی، به ناحیه آسیب دیده رفته و در درون تاول های سوختگی جمع می شوند. در مقابل این طیف، سرمازدگی نیز می تواند منجر به بروز تاول شود.



قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

پوست گاهی اوقات می تواند در تماس با مواد شیمیایی خاص از جمله لوازم آرایشی، مواد پاک کننده، حلال ها، سولفات نیکل، گزش حشرات و نیش، پاره شدن رگ های خونی کوچک در نزدیکی سطح پوست و ... دچار تاول شود.



شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی زیر منجر به بروز تاول های پوستی می شوند از جمله:

  • آبله مرغان
  • تبخال ها
  • زرد زخم تاولی که عمدتا در کودکان زیر دو سال و روی پاها و بازوها دیده می شود.
  • اگزما
  • پمفیگویید بولوز که یک بیماری خود ایمنی موثر بر پوست و ایجاد تاول بوده و در افراد مسن شایعتر است.
  • پمفیگوس که یک بیماری خود ایمنی موثر بر پوست و غشاهای مخاطی است.
  • درماتیت هرپتی فرم
  • سندرم تشعشع پوستی
  • اپیدرمولیزیس؛ تاولی که یک بیماری ژنتیکی بافت همبند است و باعث تاول پوست می شود.


درمان و پیشگیری از تاول

اکثریت قریب به اتفاق تاول ها خود به خود التیام می یابد و نیازی به مداخلات پزشکی ندارد. مایع داخل تاول به آرامی ناپدید شده و پوست به طور طبیعی خشک می شود. در واقع حباب تاول یک لایه محافظ است و اگر برداشته شود، زخم توسط باکتری ها مورد حمله قرار می گیرد.


تاول را دستکاری نکنید

از ترکاندن تاول ‌های پوستی خودداری کنید، اما اگر اندازه تاول زیاد بزرگ بود یا موجب بروز درد و ناراحتی شد، می ‌توانید تحت نظر پزشک آن را تخلیه کنید. پزشک این کار را با کشیدن مایع درون تاول به ‌وسیله یک سرنگ استریل انجام می ‌دهد.
اگر چیزی پوست روی تاول را پاره کرد، پوست را بر روی آن برگردانید تا از زخم آن محافظت کند. سپس کمی پماد ضدعفونی کننده بر روی آن بمالید و آن را با پارچه نه با مواد نایلونی یا پلاستیکی، باندپیچی کنید. وسایل مخصوص باندپیچی تاول‌ ها را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

  • محل تاول را خشک و تمیز نگه دارید.
  • بهترین شیوه برای جلوگیری از تاول پا، پوشیدن جوراب‌ های ضخیم و کفش ‌های راحت و اندازه است.
  • کفش هایی را که منطقه تاول را تحریک می کنند نپوشید.
  • با عوض کردن مرتب کفش‌ هایتان و در نتیجه آزادکردن نقاط تحت فشار، به پاهایتان استراحت دهید.
  • برای محافظت از دست هایتان بهتر است هنگامی که با ابزار یا وسیله‌ ای کار می ‌کنید که ممکن است تاول ایجاد کند، دستکش ضخیم بپوشید.
  • تا حد امکان از کارهایی که باعث بروز تاول می‌ شوند پرهیز کنید. همیشه قبل از دست زدن به تاول دستهایتان را خوب با آب و صابون بشویید.
  • برای پیشگیری از عفونت در محل تاول می‌توانید از پمادهای آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک استفاده کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد تاول روی پا چیست؟

ابتدا مطمئن شوید که کفش‌هایتان کاملاً مناسب شما هستند. جسیکا وو، متخصص پوست در لس آنجلس و نویسنده Feed Your Face، توصیه می کند: «ترکاندن یک تاول می تواند باعث عفونت شود و اغلب تاول درست در همان روز برمی گردد. در عوض، تاول را با بانداژ بپوشانید تا خشک شود.»

آیا نمی دانید چگونه از شر تاول خلاص شوید یا چگونه تاول را درمان کنید؟

متخصصان پوست موارد زیر را توصیه می کنند:

  • مانع از ترکیدن تاول شوید: تاول های روی پا یا پاشنه پا را با یک باند گازی بپوشانید.
  • تاول را تمیز نگه دارید: اگر به طور تصادفی تاول را ترکانده اید و باعث ترشح مایع آن شد، مطمئن شوید که آن را تمیز نگه دارید و با گاز پانسمان آن را شل بپوشانید با این کار قسمت بالای گاز به پوست نمی چسبد و همچنین کثیفی یا باکتری وارد تاول نمی شود و خطر عفونت کاهش پیدا می کند.
  • از تخلیه تاول روی پاها یا پاشنه ها خودداری کنید: زیرا ممکن است منجر به عفونت شود؛ اما اگر یک تاول بزرگ است یا به نظر می رسد که خود به خود ظاهر می شود، می توانید مایع را تخلیه کرده و ناراحتی را از بین ببرید. یک سوزن تمیز و تیز را با پاک کردن آن با الکل استریل کنید. با استفاده از سوزن، یک لبه تاول را با دقت سوراخ کنید تا مقداری از مایع تخلیه شود.
  • محل را تمیز و پوشیده نگه دارید: زمانی که تاول شما تخلیه شد، محل را با آب و صابون بشویید و ژل مخصوص تاول را کمی بر روی آن بمالید، زیرا این کار از پوست خام زیر آن هنگام بهبود محافظت می کند.
  • به دکتر زنگ بزنید: اگر تاول قرمز شد یا اندازه آن بزرگ شد، یا ترشحات تغییر رنگ داد، برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

برای جلوگیری از تاول روی پاها، پوشیدن کفش‌هایی که راحت هستند بسیار مهم است. کفش نامناسب خطر ایجاد تاول روی پا و پاشنه را افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که اکثر خانم ها کفش های با سایز نامناسب می پوشند که می تواند فشار زیادی بر روی پاها و مچ پاها افزایش دهد و در نتیجه به پوست آسیب برساند. کفشی بخرید که وزن شما را تحمل کند اما فشار غیرعادی به پوست وارد نکند.

ما می‌دانیم که تاول‌ها معمولاً آزاردهنده‌تر از آن هستند که بتوانید منتظر بمانید. ما در اینجا روش هایی را برای کاهش درد تاول و مدیریت و کاهش تاول پا آماده کرده ایم.

ژل آلوئه ورا خالص را امتحان کنید

آلوئه ورا یک ضد التهاب طبیعی است، به این معنی که به از بین بردن قرمزی و تورم کمک می کند. به علاوه بسیار آبرسان است و با مرطوب نگه داشتن پوست به بهبود سریعتر آن کمک می کند، به خصوص زمانی که تاول به خودی خود ظاهر شده و چروک شود.

آلوئه ورا

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است، بنابراین می‌تواند به جلوگیری از عفونت پس از ترکیدن تاول کمک کند. اما اگر از سرکه سیب استفاده می کنید، به احتمال زیاد سوژش شدیدی احساس خواهید کرد؛ یک سواب پنبه‌ای را در سرکه آغشته کنید و به آرامی اطراف ناحیه تاول باز شده یا ترکیده بمالید.

سرکه سیب

دئودورانت زیر بغل

برای جلوگیری از تاول زدن روی پاهایتان هنگام پوشیدن صندل های بند دار، ابتدا مقداری دئودورانت را روی آن ناحیه بمالید. این کار به بندها اجازه می‌دهد روی پوست بلغزند، اما ساییده نمی‌شوند.

دئودورانت از بوی بد ناشی از عرق جلوگیری می کند. با این حال، ضد تعریق از ایجاد رطوبت در محلی که استفاده شده است، جلوگیری می کند.

بنابراین داروهای ضد تعریق در پیشگیری از تاول پا بهتر عمل می کنند زیرا تاول های پا در اثر رطوبت و اصطکاک بدتر می شوند.

دئودورانت

کرم راش و سوختگی پوشک

استفاده از کرم راش پوشک با اکسید روی را فراموش نکنید.

کرم‌های راش پوشک برای جلوگیری از عفونت و خشک کردن ناحیه استفاده می‌شوند، بنابراین آسیبی به آن وارد نمی‌شود، اما احتمالاً غلیظ و چرب بوده و شما را کلافه می کنند.

چطور تاول پوست را درمان کنیم؟

چای سیاه و چای سبز

استفاده از چای سیاه در ناحیه آسیب دیده به تسکین تاول ها کمک می کند.

چای سیاه خواص ضدالتهابی دارد، اما به نسبت چای سبز کمتر است، بنابراین به جای چای سیاه، شما می توانید تاول پاهایتان را با چای سبز سرد خیس کنید. تا درد و سوزش آن تسکین پیدا کند.

چیاه سیاه

پماد روغن درخت چای

شما می توانید برای تسکین تاول ها از پماد روغن درخت چای استفاده کنید.

این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و به خشک شدن تاول کمک می‌کند. استفاده از این پماد برای اکثر افراد ضرری ندارد، اما برای برخی ممکن است باعث تحریک پوستی بشود.

پماد درخت چای

خیس کردن پا در آب و نمک

شما می توانید برای از بین بردن آلودگی ها و عرق از روی پا، پاهایتان را در آب نمک خنک خیس کنید و به آرامی بشویید. این کار تنها آلودگی ها را پاک میکند و تاول ها را تسکین نمی دهد.

نمک


چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر موارد زیر را تجربه می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر اخیرا شروع به خوردن داروی تازه‌ای کرده‌اید (حتی اگر قبلا این دارو را بدون ناراحتی مصرف کرده‌اید) و تاول زده اید.
  • اگر سنتان بالاست، یا دیابت دارید و ناگهان تاول‌ هایی بر روی پا و قوزک تان پیدا شده‌ اند.
  • اگر تاول‌ ها بعد از یکی دو روز بهبود نمی یابند، یا چرکی، قرمز، داغ یا دردناک می‌ شوند.
  • تاول‌ هایی با قطر بزرگ‌ تر از پنج‌ سانتی‌ متر پیدا شده‌ اند.
  • تاول‌ های دردناکی به دور دهان ظاهر شده ‌اند.
  • علت پیدایش تاول ‌ها را نمی ‌دانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha