مدیردفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:سازمان برنامه و بودجه شنبه هفته آینده مبلغ 300میلیارد تومان از675 میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته امسال برای احیای دریاچه ارومیه را پرداخت می کند.

300میلیارد تومان از اعتباراحیای دریاچه ارومیه پرداخت می شود

سلامت نیوز: مدیردفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:سازمان برنامه و بودجه شنبه هفته آینده مبلغ 300میلیارد تومان از675 میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته امسال برای احیای دریاچه ارومیه را پرداخت می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود تجریشی با اشاره به برگزاری هشتمین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور هیات دولت افزود: باید هر سال 2 جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور هیات دولت برگزار شود که ابتدای هفته جاری ( دوشنبه 6 دی ماه ) هشتمین جلسه با حضور معاون اول رییس جمهوری و هیات دولت برگزار شد.


وی اظهار کرد: در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اجرای طرح های احیای آن از سوی دستگاه های متولی ارائه شد که به مباحث فنی، چالش ها و عملکرد مالی دستگاه ها نیز اشاره شد و بر اساس این گزارش ها است که تصمیمات جدیدی اتخاذ می شود.


تجریشی گفت: طبق برنامه 10 ساله احیای دریاچه ارومیه، قرار بود دریاچه در دو سال اول به شرایط تثبیت برسد که این کار با هر سختی بود انجام شد، زیرا کارشناسان گفته بودند که اگر دریاچه در مدت دو تا سه سال به شرایط تثبیت نرسد دیگر امیدی به احیای آن نیست.


وی ادامه داد: می دانیم که دریاچه در 20 سال گذشته منتهی به سال 92 هر سال 40 سانتی متر از تراز آبی خود را از دست می داد یعنی در این مدت به ارتفاع یک ساختمان سه طبقه آب از دست داده است، بنابراین تمام تلاش ستاد بر این شد که دریاچه را در زمان تعیین شده به شرایط تثبیت برساند که این کار محقق شد.


تجریشی گفت: همچنین در این جلسه گزارشی مبنی بر اینکه اگر دستگاه ها به وظیفه خود عمل نکنند وضعیت احتمالی دریاچه چگونه خواهد شد ارائه و تاکید شد، اگر تامین منابع مالی، همکاری و همراهی دستگاه ها برای انجام تعهداتشان اتفاق بیافتد مشکلی برای انتهای سال آبی که شهریور 96 است نخواهیم داشت، همچنین گزارشی از پیگیری ستاد برای تامین منابع مالی ارائه کردیم که بر اساس آن اعضای جلسه تصمیم گیری کردند.


وی تاکید کرد: اما جمع بندی جلسه این بود که وضعیت دریاچه در سال 95 ثابت کرد که اگر برنامه ها طبق روال پیش رود و دستگاه ها به تعهدات خود عمل کنند، از نظر علمی و فنی مشکلی برای احیای دریاچه وجود ندارد، برخی می گفتند که دریاچه در سال 95 به طور کامل خشک می شود اما وضعیت کنونی ثابت کرد که امکان احیاء وجود دارد.
تجریشی با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی به بدهکاری های خود به پیمانکاران طرح ها اشاره کردند گفت: بر این اساس سازمان برنامه و بودجه متعهد شد تا رقمی را متناسب با بدهی دستگاه های اجرایی به پیمانکاران، اختصاص دهد.
وی افزود: اجرای یک سری طرح ها مانند قرق و یا کاشت گیاهان برای تثبیت شرایط دریاچه الزامی بود بنابراین به علت نداشتن منابع مالی امکان توقف آنها وجود نداشت از این رو از دستگاه های اجرایی خواسته شد تا با پیمانکاران وارد مذاکره شوند و کار را آغاز کنند، در واقع خود را بدهکار کردند که بر این اساس سازمان برنامه و بودجه متعهد شد این بدهکاری را پرداخت کند.


مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: همچنین صندوق توسعه ملی متعهد شده بود که مبلغی را برای اجرای طرح های احیای دریاچه تامین کند که به طور 100 درصد تخصیص خواهد یافت.


وی اظهار کرد: سال گذشته مبلغ 300 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت شد بنابراین پیش بینی می کنیم امسال هم به همین میزان تخصیص یابد چون این اعتبار بر اساس توانایی و کشش دستگاه های اجرایی در اجرای طرح ها و پروژه های احیاء است.


تجریشی گفت: با تخصیص مبلغی از سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه، پیش بینی می شود امسال اعتبار بیشتری نسبت به سال های گذشته اختصاص یابد، سال گذشته 600 میلیارد تومان و سال قبل از آن 550 میلیارد تومان به طرح های احیاء تخصیص یافته بود در واقع تاکنون در مجموع هزار و 50 میلیارد تومان برای احیاء پول هزینه شده است که پیش بینی می شود امسال حدود 650 میلیارد تومان پول به پروژه های احیاء تزریق شود.


وی با تاکید بر اینکه هر چه جلوتر می رویم مباحث جدی تر می شود افزود: بر این اساس دولت موظف شد منابع مالی را به موقع تزریق کند و دستگاه های اجرایی توجه بیشتری به احیاء دریاچه داشته باشند.


تجریشی گفت: موضوعاتی مانند آب، کشاورزی، اشتغال و توسعه منطقه ای از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، در واقع تاکید شد نباید کاری کنیم که توسعه پایدار تحت تاثیر مصارف مقطعی سالانه قرار گیرد.


وی ادامه داد: وضعیت معیشتی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه زیاد مطلوب نیست از طرف دیگر آب بسیار زیادی مصرف می کنند بدون اینکه بهره وری بالایی داشته باشند، در جنوب و غرب دریاچه در برخی مناطق 50 درصد بیشتر از نیاز گیاه آبیاری می کنند که تمام اینها باید ساماندهی شود.
تجریشی گفت: برای کشاورزی سرمایه گذاری نشده است بنابراین تاکید شد تا کشاورزی اقتصادی تر شود تا با صرفه جویی و همزمان بهره وری بالا هم کشاورزی مقرون به صرفه شود و هم آب مورد نیاز به دریاچه برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha