پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

معاون حقوقی قوه قضائیه در تازه‌ترین اظهارات خود مسائل جدیدی درباره اعدام قاچاقچیان موادمخدر مطرح کرده است.

اعدام برای قاچاقچیان باندی

سلامت نیوز: معاون حقوقی قوه قضائیه در تازه‌ترین اظهارات خود مسائل جدیدی درباره اعدام قاچاقچیان موادمخدر مطرح کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، ذبیح ا... خداییان گفته است: «قبح‌زدایی از فروش مواد درجامعه بسیار خطرناک است.» این در حالی است که در یکی دو سال اخیر مباحث دامنه‌داری در زمینه اعدام قاچاقچیان موادمخدر و تاثیر آن بر کاهش میزان توزیع این مواد در میان کارشناسان و مسئولان در گرفته است. مخالفان اعدام‌ قاچاقچیان موادمخدر که براساس آخرین قوانین شامل موارد بیشتری شده است، عنوان می‌کنند این نوع مجازات تاثیر مثبتی نداشته است. درمقابل موافقان این نوع مجازات بر این باورند که اگر این برخورد‌ها وجود نداشت شاهد فعالیت‌های گسترده‌تر قاچاقچیان ‌بودیم.

بر اساس آمار رسمی یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در ایران معتاد هستند که در مجموع، با حساب افرادی که به صورت تفننی مصرف می‌کنند و وابستگی ندارند، این تعداد به دو میلیون نفر می‌رسد. بیشترین گروه سنی درگیر اعتیاد نیز افراد جوان در دهه‌های سوم تا چهارم زندگی هستند، اما در سنین مختلف همچون سالمندی و نوجوانی هم این پدیده وجود دارد. افراد متعددی در سنین مختلف درگیر اعتیاد می‌شوند. در سال‌های اخیر در زمینه اصلاح قوانین مبارزه با قاچاق تدابیر فراوانی اندیشیده شده است که از جمله آن می‌توان به تصویب یک فوریت طرح «الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» در سوم آذر امسال که منجر به کاهش موارد اعدام در این جرایم شد، اشاره کرد. مجازات اعدام برای قاچاقچیان و حمل‌کننده‌های مواد مخدر به صورت کمی لحاظ شده که باعث گرفتارشدن حمل‌کننده‌ها شده و از دسترسی قانون به قاچاقچیان باندی جلوگیری می‌کند، اما با توجه به مجوز ماده ۴۵قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب پنجم آذرماه ۱۳۸۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییر حکم اعدام به حبس ابد به‌جز در موارد مسلحانه پیشنهاد می‌شود؛ چرا که اعدام جز تشویق شدن به موادمخدر ثمره دیگری نداشته است. با بررسی اظهارات متعدد و متنوع درباره صدور حکم اعدام برای قاچقچیان از سوی دستگاه‌های مسئول می‌توان اتخاذ سیاست‌های یک بام و دو هوا را از دیگر نارسایی‌های این امر تلقی کرد.

قبح‌زدایی از قاچاق موادمخدر خطرناک است

معاون حقوقی قوه قضائیه بابیان اینکه دربرخورد با معضل قاچاق موادمخدر و اصلاح قانون مربوط نباید عجولانه عمل شود، گفت: قبح‌زدایی از این معضل درجامعه بسیار خطرناک است. ذبیح‌ا... خداییان جایگاه تدابیر فرهنگی و نقش دستگاه‌های متولی امور فرهنگی را در پیشگیری و کاهش جرایم قاچاق موادمخدر مهم توصیف کرد و افزود: قبح‌زدایی از پدیده قاچاق موادمخدر بسیار آسیب‌زا و خطرناک است. بنابراین باید قبح این نوع جرایم آشکار شود. او ادامه داد: متاسفانه امروزه قاچاق موادمخدر قبح لازم را در جامعه ندارد. این مقام قضائی با بیان اینکه در تهیه طرحی که اخیرا با قید یک فوریت درباره اصلاح قانون تشدید مبارزه با قاچاق موادمخدر اعلام وصول شده، نظر مشورتی قوه‌قضائیه اخذ نشده است، تاکیدکرد: دستگاه قضائی مخالف اصلاح قانون تشدید مبارزه با قاچاق موادمخدر نیست، اما از نمایندگان درخواست می‌شود در برخورد با معضل قاچاق موادمخدر به گونه‌ای عجولانه عمل نشود.

ادعای بی‌تاثیربودن مجازات اعدام درست نیست

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه در طرح مذکور نمایندگان پیشنهاد حذف مجازات اعدام را از قانون نداده اند، ادامه داد: این طرح مشتمل بر کاهش مجازات اعدام و محدود کردن آن به جرایم قاچاق مسلحانه و باندی است. او در پاسخ به ادعای برخی از افراد که معتقدند مجازات اعدام تاثیر بازدارنده نداشته و در مقابله با پدیده شوم قاچاق موادمخدر موثر نبوده است خاطرنشان کرد: در تبیین شبهه مذکور این سوال مطرح می‌شود که آیا صرفا مجازات اعدام موجود در قانون، موجب افزایش قاچاق شده است یا عوامل دیگر نیز دخیل هستند؟ به عبارت دیگر آیا می‌توان به این امر اطمینان کرد که کاهش مجازات اعدام، کاهش قاچاق موادمخدر را در پی خواهد داشت. او با منفی دانستن پاسخ این پرسش ادامه داد: چون ادعای کسانی که معتقدند وجود مجازات اعدام در قانون و اجرای احکام صادره در این زمینه تاثیر بازدارنده در ارتکاب جرم نداشته است، متکی به بررسی آماری و سنجش‌های دقیق نیست و از این عده می‌توان پرسید بر چه اساس مدعی بی‌تاثیر بودن مجازات اعدام هستند یا برچه پایه‌ای اطمینان حاصل کردند که اگر مجازات اعدام اجرا نمی‌شد شاهد وضعیت بهتر بودیم!؟خداییان گفت: ما اعتقاد داریم این باور که اگر موارد مجازات اعدام را در قانون کاهش دهیم، قاچاق مواد مخدر نیز کاهش پیدا می‌کند باور درستی نیست، بلکه در صورتی چنین اقدامی به صلاح جامعه است که ضمن اختصاص مجازات اعدام به موارد باندی، مسلحانه و امثال آن، تدابیر پیشگیرانه را هم در قانون پیش‌بینی کنیم و برای دستگاه‌های مرتبط برای پیشگیری از قاچاق موادمخدر تکالیفی ایجاد شود. معاون حقوقی قوه قضائیه پیش‌بینی تدابیر لازم در طرح اصلاح قانون تشدید مبارزه با موادمخدر برای پیشگیری از قاچاق را امری ضروری دانست و گفت: قانونی در پیشگیری از جرم موفق است که جامع باشد، یعنی هم مشتمل بر مجازات متناسب با نوع جرم و وضعیت مرتکب باشد و هم تدابیر پیشگیرانه در بر داشته باشد، بنابراین در این طرح باید نکات دقیق کاربردی مبتنی بر راهکارهای پیشگیرانه مدنظر قرار گیرد.

مبارزه با قاچاق موادمخدر، نیازمند آیین دادرسی

معاون حقوقی قوه قضائیه مبارزه این پدیده را نیازمند آیین دادرسی ویژه دانست و افزود: با توجه به گسترش قاچاق موادمخدر در جامعه و اینکه این قاچاق غالبا توسط باندهای مخوف صورت می‌گیرد، نمی‌توانیم با همان قواعدی که برای جرایم عادی همچون ترک انفاق در قانون وجود دارد با قاچاقچی موادمخدر برخورد کنیم؛ بنابراین اصلاح این قانون باید مشتمل بر آیین دادرسی ویژه باشد. خداییان با تاکید بر مدنظر قراردادن موارد لازم در اصلاح قانون خاطرنشان کرد: صدور حکم محکومیت در صورتی اثر بازدارنده دارد که حتمی الاجرا باشد،‌ یعنی با تعیین مجازات ریسک فرار از آن حداقل باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم مجازات اعدام را محدود کنیم، باید تدابیری اتخاذ شود که مجازات‌های جایگزین حتمی الاجرا باشد و موارد تخفیف، تعلیق و آزادی مشروط قاچاقچیان محدود شود. به گزارش ایرنا، او یکی از راه‌های پیشگیری از قاچاق موادمخدر را افزایش ریسک دستگیری قاچاقچیان برشمرد و تصریح کرد: بر این اساس باید دراصلاح قانون تدابیری اتخاذ شود که موفقیت نیروی انتظامی و سایر ضابطان در پیشگیری از ورود مواد مخدر به کشور و دستگیری قاچاقچیان افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha