با وجود محكومیت قضایی، سازمان انتقال خون از خانواده قربانیان عذرخواهی هم نكرد/ حتی عراق هم در زمان جنگ از شركت فرانسوی غرامت گرفت، مسئولان ایرانی نگرفتند...

شركت فرانسوی فروشنده خون‌های‌آلوده در ایران نمایندگی زد

سلامت نیوز: با وجود محكومیت قضایی، سازمان انتقال خون از خانواده قربانیان عذرخواهی هم نكرد/ حتی عراق هم در زمان جنگ از شركت فرانسوی غرامت گرفت، مسئولان ایرانی نگرفتند...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، هر چند سال‌ها از ماجرای پرونده خون‌های آلوده فرانسوی می‌گذرد، اما انگار هنوز پرونده این ماجرا مختومه نشده است. رئیس سازمان انتقال خون در این باره می‌گوید، این پرونده بسته شده اما وكیل پرونده خون‌های آلوده معتقد است پرونده خون‌های آلوده همچنان باز است. رئیس كانون بیماران هموفیلی با تأكید بر ادامه رسیدگی به این پرونده‌ها از مسئولانی كه در این حادثه قصور كرده‌اند یك انتظار بیشتر ندارد؛ ‌یك عذرخواهی برای قوت قلب بیماران.

همیشه اولین‌ها در خاطر باقی می‌مانند؛ ‌نخستین مورد ابتلا به ایدز در ایران هم كودك شش ساله مبتلا به بیماری هموفیلی است كه در سال 1365 بر اثر استفاده از فاكتور انعقادی آلوده‌ای كه از شركت سنوفی‌اونتیس وارد كشور شده بود به ویروس ایدز مبتلا شد. سال گذشته با رسانه‌ای شدن سفر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، كسی كه ماجرای صادرات خون‌ها و فرآورده‌های خونی آلوده در زمان نخست وزیری وی صورت گرفته بود، قرار شد تا مجلس شورای اسلامی به پرونده غرامت فرآورده‌های خونی آلوده ورود كند. فابیوس یكی از مطلعان و مسببان صادرات فرآورده‌های خون‌های آلوده به ایران و برخی دیگر از كشورهای جهان بوده است. با وجود این همچنان این پرونده در ابهام قرار دارد و در حالی كه رئیس سازمان انتقال خون از بسته‌شدن آن صحبت می‌كند، وكیل این پرونده تأكید می‌كند: پرونده خون‌های آلوده هنوز بسته نشده و برخلاف گذشته كه پرونده‌ها به صورت دسته‌جمعی پیگیری می‌شد، اكنون این پرونده‌ها به صورت موردی بررسی می‌شود.
  
باز شدن دوباره یك پرونده قدیمی در رسانه‌ها
چند روز پیش بود كه سخنان رئیس سازمان انتقال خون درباره بسته‌شدن پرونده خون‌های آلوده، دوباره این پرونده را در رسانه‌ها باز كرد. پور‌فتح‌الله گفته بود «رسیدگی به پرونده خون‌های آلوده به اتمام رسیده است و در این خصوص موضوعی وجود ندارد. این موضوع در سایر كشورهای جهان هم به وجود آمده است، ولی نمی‌دانم چرا در ایران هر چند سال یك‌بار این موضوع مطرح می‌شود. در سایر كشورها این پرونده بسته شده است، ولی در ایران همچنان در این خصوص سؤال می‌شود.» در برابر این اظهارات متبخترانه علی‌اكبر پورفتح‌الله، علی صابری وكیل پرونده خون‌های آلوده می‌گوید: پرونده خون‌های آلوده هنوز بسته نشده و برخلاف گذشته كه پرونده‌ها به صورت دسته‌جمعی پیگیری می‌شد، اكنون این پرونده‌ها به صورت موردی بررسی می‌شود. باید توجه داشت كه سازمان انتقال خون مسئول بررسی پرونده خون‌های آلوده نیست و قوه قضائیه باید به این موضوع رسیدگی كند. هنوز پرونده‌های خون‌های آلوده در خصوص بعضی افراد باز است و در برخی از پرونده‌ها دادگاه بدوی رأی خود را صادر كرده است. صابری می‌افزاید:   اكنون این پرونده‌ها به صورت تك‌تك بررسی می‌شود. در مورد برخی از رأی‌های صادر شده اعتراضاتی وجود دارد كه به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده و هنوز جواب آنها نیامده است.
  
چشم انتظار یك عذرخواهی
مدیر عامل كانون هموفیلی‌‌ ایران هم در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌ خون‌های آلوده می‌گوید: در این خصوص پرونده جدیدی نداریم و پیگیری پرونده‌های گذشته همچنان ادامه دارد و در حال رسیدگی است. یكی از مشكلاتی كه در این زمینه وجود دارد در خصوص كارشناسی اختصاص خسارت است كه متأسفانه در مورد این بیماران، كارشناسی‌های دقیقی صورت نگرفته است و در برخی موارد بسیار مبلغ پایینی در نظر گرفته‌اند كه اگر بخواهیم با صدمه‌دیدگان حادثه‌های رانندگی مقایسه كنیم به نتایجی می‌رسیم كه نشان می‌دهد این بیمارانی كه با مبتلا شدن به ویروس و بیماری جدید مسیر زندگی‌اش تغییر كرده نادیده گرفته شده‌اند.

وی تصریح می‌كند: این موضوع كماكان جزو اعتراضات ما است و در مورد بسیاری از كارشناسی‌ها ناراضی هستیم. ما در این زمینه حكم قضایی عذرخواهی را كسب كردیم، ولی تاكنون هیچ عذرخواهی از سوی مسئولان انجام نشده‌است تا برای بیماران كمی قوت قلب ایجاد شود.
نكته قابل تأمل در پرونده خون‌های آلوده فرانسوی اینجاست كه برای كسانی كه از طریق شركت فرانسوی بیمار شده بودند، امكان گرفتن غرامت وجود داشت اما جالب است كه دولت ایران به جای اینكه مشكل را از شركت فرانسوی پیگیری كند تمام مسئولیت را به گردن خودش گرفت و گفت:  به این بیماران غرامت می‌دهد در حالی كه مبلغ این غرامت بسیار زیاد است. حالا هم این شركت به ایران برگشته، ‌در ایران نمایندگی زده و مشغول فعالیت است. جالب اینجاست كه حتی عراق در شرایطی كه بی‌ثبات بود، توانست یكی دو سال پیش غرامت بگیرد، اما ایران همچنان نتوانسته است در این‌باره اقدامی انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha