در شرایطی که پژوهش ها هنوز این مساله را ثابت نکرده اند که کاهش مدت زمان استفاده از یک نمایشگر می تواند حملات میگرنی را کاهش دهد، اما احتیاط حکم می کند که این کار را انجام دهید.

آیا استفاده از گوشی هوشمند برای مبتلایان به میگرن ضرر دارد؟

سلامت نیوز: در شرایطی که پژوهش ها هنوز این مساله را ثابت نکرده اند که کاهش مدت زمان استفاده از یک نمایشگر می تواند حملات میگرنی را کاهش دهد، اما احتیاط حکم می کند که این کار را انجام دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  عصر ایران، گوشی های هوشمند و تبلت ها از محبوب‌ترین ابزارک های حال حاضر در جهان محسوب می شوند و افراد بسیاری روزانه مدت زمان زیادی را صرف کار با این دستگاه می کنند و فعالیت هایی مانند جستجو در اینترنت، تماشای فیلم یا برقراری ارتباط با دوستان خود را انجام می دهند.

آیا استفاده از گوشی هوشمند محرک میگرن است؟

به گزارش "وری ول"، گوشی های هوشمند به رغم تمام مزایای که برای انسان به همراه داشته و انجام کارهای مختلف با دستگاهی که در جیب جا می شود را تسهیل کرده اند، اما دارای مضراتی نیز هستند. مدت زمانی که پیش روی یک نمایشگر صرف می کنید می تواند در شکل گیری میگرن و سردرد نقش داشته باشد.

ارتباط بین میگرن و مدت زمان استفاده از نمایشگر

بنابر نتیجه مطالعه منتشر شده در نشریه Cephalalgia صرف زمان بیش از اندازه مقابل نمایشگر دستگاه هایی مانند گوشی هوشمند و تبلت یکی از عوامل بروز سردردهای میگرنی است. در این مطالعه که با حضور پنج هزار فرد بزرگسال جوان (میانگین سنی 20 سال) انجام شد، مدت زمانی که هر فرد مقابل نمایشگر سپری می کرد شامل کار با رایانه، تبلت، گوشی هوشمند، و تلویزیون و این که آیا میگرن یا نشانه های سردرد غیر میگرنی را تجربه کرده بود، بررسی شد.

مدت زمان استفاده از نمایشگر با استفاده از یک مقیاس شش نمره ای اندازه گیری شد که شامل:

عدم استفاده از نمایشگر = 0

کمتر از 30 دقیقه = 1

سی دقیقه تا دو ساعت = 2

دو تا چهار ساعت = 3

چهار تا هشت ساعت = 4

بیشتر از هشت ساعت = 5

نتایج نشان داد که هر چه مدت زمان استفاده از یک نمایشگر افزایش داشته، خطر ابتلا به حمله میگرنی نیز افزایش یافته است. هیچ ارتباطی نیز بین مدت زمان استفاده از یک نمایشگر و سردردهای غیر میگرنی مشاهده نشد.

چرا افزایش مدت زمان استفاده از یک نمایشگر با میگرن بیشتر در ارتباط است؟

بیان این که چه پیوند بیولوژیکی بین مدت زمان استفاده از یک نمایشگر و ابتلا به میگرن وجود دارد، دشوار است زیرا به احتمال زیاد از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

برای برخی، این می تواند یک رابطه مستقیم باشد. به عنوان مثال، نور آبی ساطع شده از نمایشگر یک تلویزیون یا تلفن همراه یا درخشش نور نمایشگرمی تواند زمینه ساز شکل گیری میگرن شود. در مقابل، برای برخی دیگر پیوند می تواند حالتی پیچیده‌تر داشته باشد. به عنوان مثال، مدت زمان استفاده از یک نمایشگر ممکن است آستانه میگرن کلی یک فرد را کاهش دهد. از این رو، مواجهه با محرک های میگرن دیگر احتمالا زمینه ساز یک حمله میگرنی می شود.

به بیان دیگر، مدت زمان سپری شده مقابل یک نمایشگر یک فرد را نسبت به ابتلا به میگرن آسیب پذیر می کند اگر مستعد ابتلا به آن بوده باشد.

همچنین، این امکان وجود دارد که مدت زمان زیاد استفاده از یک نمایشگر احتمال وقوع میگرن را افزایش دهد. به بیان دیگر، فردی که بیش از اندازه تلویزیون نگاه می کند، ممکن است وعده های غذایی روزانه را نادیده بگیرد که این شرایط می تواند محرک شکل گیری میگرن باشد. به همین ترتیب، فردی که تا دیر وقت بیدار می ماند و به انجام بازی های ویدئویی می پردازد، ممکن است با یک الگوی خواب نامنظم مواجه شود. از آنجایی که غذا نخوردن و کم خوابی از جمله محرک های شایع میگرن هستند، استفاده بیش از اندازه از گوشی هوشمند یا دیگر اشکال مواجهه با یک نمایشگر می تواند به صورت غیر مستقیم به حملات میگرنی بیشتر منجر شود.

از دیگر محرک های بالقوه میگرن که ممکن است در نتیجه صرف زمان بیش از اندازه مقابل یک نمایشگر رخ دهند می توان به وضع اندامی نامناسب، خستگی چشم، یا خوردن هر چه بیشتر مواد غذایی محرک میگرن اشاره کرد.

استرس بیش از حد نیز یکی دیگر از محرک های شناخته شده میگرن است. هنگامی که دچار استرس می شوید، احتمال این که وقت بیشتری را صرف کار با گوشی هوشمند یا تماشای تلویزیون کنید می تواند افزایش یابد.

چگونه می توانم تلفن همراه یا تبلت خود را کنار بگذارم؟

در شرایطی که پژوهش ها هنوز این مساله را ثابت نکرده اند که کاهش مدت زمان استفاده از یک نمایشگر می تواند حملات میگرنی را کاهش دهد، اما احتیاط حکم می کند که این کار را انجام دهید. البته این می تواند وظیفه ای چالش برانگیز باشد، اما بهترین تلاش خود را انجام دهید. راهبردهای زیر می توانند کمک حال شما در کاهش مدت زمان استفاده از یک نمایشگر باشند:

برنامه ریزی اوقات بدون فناوری در خانه، به ویژه هنگام صرف غذا و دورهمی های خانوادگی.

تنظیم یک تایمر روی رایانه یا تلویزیون برای خاموشی خودکار دستگاه.

رها کردن تلفن همراه در خودرو به مدت یک شب.

مد نظر قرار دادن سرگرمی هایی که شما را از فناوری دور می کنند مانند شنا، طبیعت گردی، نقاشی، یا رفتن به کتابخانه.

مشورت با یک پزشک برای کاهش مدت زمان استفاده از یک نمایشگر به ویژه اگر بسیار زیاد است.

اگر متوجه شدید مدت زمان استفاده از یک نمایشگر زمینه ساز شکل گیری میگرن می شود، بررسی عمیق‌تری برای یافتن علت انجام داده و روی بر برطرف کردن آن متمرکز شوید. آیا کار زیاد زمینه ساز میگرن است؟ آیا به یک آزمایش بینایی سنجی نیاز دارید؟ آیا استراحت های کوتاه و انجام حرکات کششی گردن و پشت می توانند کمک کنند؟

در پایان، باید به این نکته اشاره داشت که کاهش مدت زمان استفاده از یک نمایشگر احتمالا دارای فواید سلامت بیشتری افزون بر کاهش احتمال ابتلا به میگرن است. به عنوان مثال، پژوهش ها نشان داده اند که مدت زمان زیاد استفاده از یک نمایشگر با چاقی، مشکلات بینایی، سطوح پایین فعالیت جسمانی، مشکلات توجه، و بیش فعالی مرتبط است.

در نتیجه، کاهش مدت زمان وبگردی و انجام بازی های ویدئویی نه تنها می تواند به سر شما کمک کند، بلکه بخش های دیگر بدن مانند کمر و چشم ها نیز از فواید آن بهره مند می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha