رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، مهم‌ترین چالش در درمان اعتیاد ناشی از مصرف مخدرهای صنعتی و روانگردان‌ها را، درمان روانشناختی طولانی مدت و همچنین پرهزینه بودن آن اعلام کرد.

چالش اصلی وزارت بهداشت در درمان مخدرهای صنعتی و روانگردان

سلامت نیوز:رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، مهم‌ترین چالش در درمان اعتیاد ناشی از مصرف مخدرهای صنعتی و روانگردان‌ها را، درمان روانشناختی طولانی مدت و همچنین پرهزینه بودن آن اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حمیدرضا فتحی  در خصوص چالش‌های درمان اعتیاد ناشی از مصرف مخدرهای صنعتی و روانگردان‌ها در کشور، گفت: چالش ما در مورد محرک‌ها، مداخلات روانشناختی طولانی مدتی است که برای خانواده‌ها نیز هزینه بالایی در بر دارد. برنامه‌هایی در این خصوص در وزارت بهداشت در دست تدوین است، اما در حال حاضر در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی، مدرس  و درمانگر، تربیت شده‌ و آموزش‌ها به صورت آبشاری به افراد منتقل می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: درمان طبی این نوع از مواد اعتیادآور مانند مخدرها به صورت مستند و مدون وجود دارد و در عین حال پیچیدگی زیادی نیز ندارد. علایم آن پرسر و صدا است و به راحتی با بعضی درمان‌های طبی قابل کنترل است.

فتحی، مهم‌ترین مشکل درمان این حوزه را  ولع مصرف و عود آن در فرد عنوان کرد و گفت: بهبود این وضعیت، نیاز به برخی مداخلات روانشناسی طولانی مدت دارد؛ به این معنی که شاید نیاز به خدمات درمانی طبی، مانند مخدرها برجسته نباشد ولی درمان روانشناختی در آن، نیاز به مداخله بیشتر و طولانی مدت دارد.

به گفته رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، در حال حاضر درمان این نوع از مخدرها و مواد روانگردان، با توجه به روش‌های موجود در دنیا، ایرانیزه شده‌ است و وزارت بهداشت نیز درمانگران زیادی را در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تربیت کرده‌ است.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha