تالاب گاوخونی که روزگاری نه چندان دور یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان اصفهان محسوب می‌شد و در تلطیف هوای اصفهان نقشی تاثیر‌گذار داشت، اکنون تنها چند گام تا تبدیل شدن به کانون ریزگردها فاصله دارد.

ریزگردهای گاوخونی با طعم فلزات سنگین

سلامت نیوز: تالاب گاوخونی که روزگاری نه چندان دور یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان اصفهان محسوب می‌شد و در تلطیف هوای اصفهان نقشی تاثیر‌گذار داشت، اکنون تنها چند گام تا تبدیل شدن به کانون ریزگردها فاصله دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری،مهندس حمید ظهرابی، مدیركل محیط‌زیست استان اصفهان با هشدار نسبت به تبدیل شدن این تالاب به كانون ریزگردها، از آلوده بودن بستر این تالاب به كادمیوم و سرب خبر داد.

ظهرابی افزود: براساس مطالعات انجام شده، غلظت كادمیوم و سرب كه منشا انسانی دارد، نسبت به خاك طبیعی در بستر تالاب بالاتر از حد استاندارد است؛ به‌طوری كه این آلاینده‌ها در خاك تالاب تجمع پیدا كرده است.

این مسئول محلی اما می‌گوید برخلاف آنچه گفته می‌شود تالاب گاوخونی تبدیل به كانون ریزگرد شده است، بررسی‌های محیط‌زیست نشان می‌دهد كه هنوز این تالاب به‌عنوان كانون ریزگرد عمل نمی‌كند و این ناشی از رطوبتی است كه در تالاب وجود دارد و مانع از انتقال آلاینده‌ها به بیرون تالاب می‌شود.

ظهرابی در ادامه با اشاره به اینكه بخش عمده‌ای از مساحت 46هزار هكتاری گاوخونی هنوز مرطوب است، تصریح كرد: این رطوبت ناشی از حقابه اندكی است كه طی سال گذشته وارد تالاب شده و بخشی از آن هم ناشی از پساب‌ها و زهاب‌های كشاورزی است كه به تالاب وارد می‌شود اما اگر تالاب احیا نشود، این قابلیت وجود دارد كه گاوخونی به یكی از كانون‌های بزرگ ریزگرد تبدیل شود؛ كانونی كه بنا به بررسی كارشناسان تا شعاع 1000كیلومتری اطراف خود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و شهرهای بزرگی مثل اصفهان، یزد و تهران را فرامی‌گیرد.

    خشكسالی، بزرگ‌ترین مانع تأمین حقابه گاوخونی

ظهرابی از تدوین برنامه مدیریت زیست‌بوم تالاب بین‌المللی گاوخونی به‌عنوان مهم‌ترین اقدامی نام برد كه محیط‌زیست در حال هماهنگی این برنامه با استان چهارمحال و بختیاری برای تأیید همه ذینفعان تالاب است تا پس از تأیید، عملیات اجرایی آن آغاز شود. تأمین حقابه هم اولویتی است كه در حال پیگیری است اما به‌دلیل خشكسالی در سال‌جاری، وضعیت آبی بسیار اسفبار است و تأمین حقابه برای كشاورزان و تالاب امكان‌پذیر نیست.

او گریزی هم به وضعیت نابسامان زیستمندان این تالاب در حال احتضار زد و افزود: این تالاب در زمان پرآبی یكی از مهم‌ترین ایستگاه‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر بود اما اكنون به‌دلیل وضعیت بحرانی، شمار اندكی از پرندگان مهاجر در این تالاب فرود آمده‌اند. او همچنین از خطر انقراض گونه اندمیك(بومی) ماهی گورخری در پایین‌دست رودخانه زاینده‌رود خبر داد و گفت: این ماهی به‌دلیل شرایط نامساعد زاینده‌رود و گاوخونی به سمت انقراض پیش می‌رود.

عضو انجمن خاك ایران هم روز گذشته گفت: مطالعه انجام شده روی تالاب بین‌المللی گاوخونی نشان می‌دهد كه این تالاب به فلزهای سنگین نظیر كادمیوم، سرب و روی آلوده شده است. احمد جلالیان در سمینار پایداری خاك در دانشگاه آزاد اصفهان افزود: ریزگردهای طبیعی با جریان‌های بادی شرقی- غربی وارد كلانشهر اصفهان شده و با ریزگردهای صنایع و ترافیك، واحدهای ثانویه را ایجاد می‌كند كه باعث مشكل‌های شدید زیست‌محیطی در اصفهان شده‌ است.

    احیای زاینده رود و گاوخونی در گروتأمین 167میلیون مترمكعب حقابه

دكتر مسعود باقرزاده‌كریمی، معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست هم درباره وضعیت بحرانی گاوخونی به همشهری گفت: گاوخونی در انتهای زاینده‌رود واقع شده و به‌دلیل آنكه این رودخانه قبل از ورود به گاوخونی از مراكز جمعیتی و صنعتی عبور می‌كند، فاضلاب‌ها و پساب‌های صنعتی و زهاب‌های كشاورزی كه حاوی تركیبات فلزات سنگین است به این رودخانه وارد می‌شود و از این طریق به تالاب راه می‌یابد؛ این درحالی است كه این آلاینده‌ها، اثرات مخربی روی تالاب دارد. وی با اشاره به ماندگاری آلاینده‌های ناشی از فلزات سنگین در طبیعت خاطرنشان كرد: چنانچه وضعیت بحرانی تالاب گاوخونی ادامه داشته باشد، این آلاینده‌ها به‌تدریج به چرخه زندگی انسان وارد می‌شوند و سلامت شهروندان را با خطر جدی مواجه خواهند كرد. باقرزاده كریمی درباره احیای گاوخونی، ‌تصریح كرد: یكی از اهداف شورای هماهنگی زاینده‌رود كه ذیل شورای آب در هیأت دولت تشكیل می‌شود، تقسیم آب به‌گونه‌ای است كه حقابه تالاب هم تأمین شود. به گفته وی، حقابه تالاب گاوخونی و زاینده‌رود 167میلیون مترمكعب از منابع بالادست است كه باید تأمین شود. علاوه‌براین، هدایت پساب‌های تصفیه شده به تالاب باید اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha