یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 202399

امروزه کبد چرب به نحوه چشمگیری در ایران رو به گسترش است و حتی این عارضه در کودکان بسیار دیده می شود .اگر بخواهیم یک علت اصلی برای این افزایش آمار بیان کنیم تغییر در سبک زندگی و تغذیه عمده ترین دلیل افزایش روز افزون این بیماری شایع است . کبد چرب غیر الکلی به تجمع چربی در کبد افرادی گفته می شود که الکل مصرف نمی کنند و در ادامه در رابطه با این بیماری شایع بیشتر توضیح می دهیم .

سلامت نیوز: امروزه کبد چرب به نحوه چشمگیری در ایران رو به گسترش است و حتی این عارضه در کودکان بسیار دیده می شود .اگر بخواهیم یک علت اصلی برای این افزایش آمار بیان کنیم تغییر در سبک زندگی و تغذیه عمده ترین دلیل افزایش روز افزون این بیماری شایع است . کبد چرب غیر الکلی به تجمع چربی در کبد افرادی گفته می شود که الکل مصرف نمی کنند و در ادامه در رابطه با این بیماری شایع بیشتر توضیح می دهیم .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، عضو هیأت مدیره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران و رئیس هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد:کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شایع ترین بیماری مزمن کبدی در بسیاری از نقاط جهان است. کبد چرب غیرالکلی ارتباط قوی با اضافه وزن و چاقی و مقاومت به هورمون انسولین دارد. بیماری کبد چرب بیماری شایعی است که در اکثر افراد هیچ علامت و نشانه ای ندارد و تمام اقشار جامعه اعم از کودک و نوجوان ، بزرگسالان و بخصوص سالمندان را تهدید می کند . در بعضی از شرایط تجمع چربی می تواند سبب التهاب کبد و ایجاد مشکل در عملکرد طبیعی آن شود. مشکل کبد چرب ممکن است منجر به نارسایی کبدی گردد. نکته مهمی که در این جا بسیار مهم است آگاهی مردم نسبت به این بیماری بدون علامت است و افراد باید دقت داشته باشند کبد ، این ارگان حیاتی بدن که بسیار نقش مهم و اساسی را در بدن ایفا می کند اگر دچار خللی شود تمام ارگان های دیگر نیز دچار اختلال می گردند و ممکن است در موارد حاد جان فرد را تحت شعاع قرار دهد.

رئیس هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران در پاسخ به این سوال که آمار ها در ایران چگونه است گفت : به علت بی علامت بودن این عارضه نمی توان آمار دقیقی از آن بیان کرد اما حدود 24 درصد از افراد جامعه درگیر این بیماری در مراحل مختلف هستند و همچنین افرادی که اضافه وزن دارند حدود 57 تا 74 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا قرار دارند .آماری که از 3 شهر تهران ، آمل و زاهدان گزارش شده است شیوع این بیماری معادل 30درصد است و حدود 10 درصد به نوع حاد آن مبتلا هستند .

این متخصص متذکر شد: کبد چرب علامت خاصی ندارد اما چنانچه این بیماری به مراحل پیشرفته برسد علامت دار می شود ممکن است به شکل خستگی، درد در ناحیه بالای سمت راست شکم و کاهش وزن بروز پیدا کند. متاسفانه بیماران به این نشانه ها بی توجه هستند و می پندارند با گذر زمان مشکلاتشان حل می شود اما نمی دانند این سهل انگاری شروع یک مشکل بسیار بزرگ تر و غیر قابل جبران است .

خبرنگار جام جم آنلاین در رابطه با عوامل بوجود آمدن این بیماری پرسید و او پاسخ داد : طیف بزرگی از بیماری ها و شرایط در افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب نقش دارند ، درمانهای دارویی خاص، جراحی های بای پس معده، کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالای خون، سوءتغذیه، سندرم متابولیک، چاقی، کاهش وزن سریع، سموم و مواد شیمیایی مانند حشره کشها و دیابت نوع 2 از جمله این علت ها هستند لازم به ذکر است رژیم های غیر اصولی برای چاقی و لاغری می تواند یکی از فاکتور های خطر محسوب شود.

این متخصص تغذیه توصیه کرد : اگر اضافه وزن دارید مقداری از کالری مصرفی روزانه خود را کم کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید اگر برای کاهش وزن اقدام کرده اید اما موفق نشده اید با متخصص رژیم درمانی مشورت کنید و بدن خود را رژیم های سرسخت و غیر اصولی نابود نکنید .از رژیم غذایی سالم شامل مقادیر زیاد سبزی و میوه استفاده کنید و به جای منابع چربی های اشباع شده از روغنهایی با منابع چربیهای غیر اشباع مانند ماهی، روغن زیتون، دانه ها و مغزها وسویا استفاده کنید .

بیمارانی که در گیر کبد چرب هستند حتما ورزش را در برنامه روزانه خود حتی برای نیم ساعت قرار دهند .در صورتی که می خواهید ورزش کنید و اگر از قبل به ورزش عادت ندارید ابتدا از مقادیر روزانه کم شروع کنید و به تدریج میزان فعالیت خود را افزایش دهید. افرادی که در گیر پرفشاری خون و دیابت هستند جز قشر پر خطر جامعه در ابتلا به بیماری های کبدی از جمله کبد چرب محسوب می شوند .

عضو هیأت مدیره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران گفت : کنترل قندخون در پیدایش این عارضه بسیار حائز اهمیت است و طی گزارشات اخیر کودکان بیشتر در معرض دیابت نوع 2 قرار دارند چرا که والدین با در دست قرار دادن انواع نوشابه ها ، شیرینی و شکلات ها،غذاهای نیمه آماده ، عذاهای کنسروی ، سوسیس و کالباس و... فرزندان خود را به سمت انواع بیماری ها بخصوص بیمارهای کبدی سوق می دهند علاوه بر قند خون ،چربی خون نیز باید با یک رژیم غذایی سالم گیاهی، فعالیت بدنی منظم و درمان دارویی مناسب کنترل شود.

وی در رابطه با درمان کبد چرب گفت: تغییردر شیوه زندگی موثرترین روش درمان این بیماری است چرا که برای درمان کبد چرب تا کنون هیچ درمان داروی مخصوصی شناخته نشده است. البته مصرف میوه ها و سبزی های حاوی آنتی اکسیدان به جای مکملها توصیه ای است که همواره متخصصین بر آن تاکید کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha