چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2024

دوستداران غذاهای حاضری (junk foods) می‌توانند خوشحال باشند- دانشمندان می‌گویند پیتزا هم می‌تواند غذای سالمی باشد، به شرطی که به روش مناسبی پخته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه شیمی‌دانان این هفته در اجلاس متخصصان قلب آمریکا اعلام کردند با پختن طولانی‌تر و در درجه حرارت بالاتر خمیر پیتزا می‌توان آن را به یک انتخاب غذایی سالمتر بدل کرد.

این پژوهش که بوسیله شیمی‌دانان دانشگاه مریلند انجام شده است، نشان داد که پختن خمیر پیتزای گندم کامل برای مدت طولانی‌تر و در درجه حرارت بالاتر میزان آنتی‌اکسیدان‌ها- موادی که تصور می‌شود خطر سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهند- را تا 82 درصد در آن بالا می‌برد.

بنابراین به گفته جفری مور دانشجوی دوره دکترا که این تحقیق را انجام داده است، پیتزاهای کلفت با رویه ضخیم که برای مدت طولانی‌تری پخته‌‌شده‌اند: " نسبت به سایر انواع پیتزا بالقوه میزان‌های بالاتر ازمواد انتی‌اکسیدان را به بدن می‌رسانند."

مورگفت از این لحاظ پیتزا برای آزمایش‌ها انتخاب کرد که رایج‌ترین غذای بر اساس غلات در آمریکا محسوب می‌شود و افزود پژوهش شیمیایی بر غذاهای شایع می‌تواند تاثیر بزرگی سلامتی عمومی داشته می‌شود.

البته او گفت فرآیند دقیقی که باعث افزایش در میزان آنتی‌اکسیدان در این روش پخت پیتزا می‌شود، روشن نیست.

مور همچنین دریافت که دادن زمان بیشتر  به فرایند تخمیر پیش از پختن خمیر پیتزا میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را در آنها افزایش می‌دهد.

او این پدیده را به افزایش واکنش‌های شیمیایی ناشی از مخمر‌ها نسبت ‌می‌دهد که زمان بیشتری برای آزادکردن مواد آنتی‌اکسیدان در خمیر پیدا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha