بیماران مراجعه كننده در بیمارستان‌های دولتی معمولاً به علت نداشتن سیستم نوبت‌دهی آن‌لاین در این مراكز مجبورند از ساعات قبل از صبح هر روز برای نویت دهی مراجعه كنند یا با پذیرش بیمارستان‌ها تماس بگیرند كه به دلیل بالابودن تماس‌ها خط تلفن‌ها آنها نیز معمولاً مشغول است.

اتلاف وقت بیماران در خلاء نوبت‌دهی آن‌لاین بیمارستان‌های دولتی
سلامت نیوز: بیماران مراجعه كننده در بیمارستان‌های دولتی معمولاً به علت نداشتن سیستم نوبت‌دهی آن‌لاین در این مراكز مجبورند از ساعات قبل از صبح هر روز برای نویت دهی مراجعه كنند یا با پذیرش بیمارستان‌ها تماس بگیرند كه به دلیل بالابودن تماس‌ها خط تلفن‌ها آنها نیز معمولاً مشغول است.

به گزارش فارس، سیستم نوبت‌دهی آنلاین كه در حال حاضر در 3 بیمارستان دولتی شهید هاشمی‌نژاد، فارابی و شهدای یافت‌آباد و بیمارستان میلاد راه‌اندازی شده است مورد استقبال و رضایت بیماران قرار دارد و بیماران با استفاده از این سیستم به كمك تلفن و اینترنت می‌توانند نوبت بگیرند و دیگر نیازی به مراجعه به بیمارستان برای نوبت گرفتن نیست.

البته نوبت‌گیری به كمك تلفن در برخی از این بیمارستان‌ها كمی زمان می‌برد و فرد باید حداقل چند بار اشغال‌بودن خط را تحمل كنند و پس از اتصال، بین 4 تا 8 دقیقه پشت نوبت انتظار قرار گیرد و پس از آن نوبت مورد نظرش را در وقتی كه اپراتور تعیین می‌كند دریافت كند.

از طرف دیگر یكی از مشكلات بیمارستان‌های دولتی نوبت‌دهی‌های طولانی است به طوری كه اغلب مراجعان به بیمارستان‌های دولتی از انتظار طولانی برای درمان بیماری خود گله‌مند هستند كه شاید این سیستم تا حدودی بتواند این مشكل را حل كند.

در تماس خبرنگار فارس با بیمارستان‌هایی كه خط نوبت‌دهی آن‌لاین یا تلفن گویا دارند. نوبت‌دهی‌ها معمولاً بدون انتظار یا با انتظار 8-7 دقیقه‌ای پشت تلفن همراه بود و نوبت‌ها با فاصله‌زمانی بین 4 تا 12 روز داده می‌شد.

همچنین در تماس با تلفن گویای بیمارستان فارابی با شماره 55421080، سیسم اعلام كرد كه با توجه به ازدحام بیماران و فوق‌تخصصی‌بودن بیمارستان فارابی بهتر است بیماران برای درمان بیماری‌های ساده چشمی به این بیمارستان مراجعه نكنند و در صورتی كه بیماری چشمی توسط پزشك خارج از بیمارستان تشخصی داده شده است درمان سریع‌تر صورت می‌گیرد

تلفن گویای بیماران فارابی اعلام كرد: برای بیماری‌های آب سیاه، آب‌مروارید، بیماری‌های پلك، مجاری اشكی، شبكیه، قرنیه، انحراف چشم، ناخنك، گل‌مژه، كنترل چشم نوزادان نارس زیر 40 روز و خدمات لیزر وقت داده می‌شود.

*مدیریت بهینه در برخی بیمارستان‌های دولتی لحاظ نمی‌شود

حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این مورد به خبرنگار بهداشت و درمان فارس می‌گوید: در برخی بیمارستان‌های دولتی مانند فارابی سیستم مدیریت بهره‌وری اجرا می‌شود یعنی هم تعرفه‌های دولتی رعایت می‌شود و هم پزشكان درآمد معقولی دارند.

وی می‌افزاید: اما در برخی بیمارستان‌ها تعداد بیمارانی كه در نوبت هستند زیاد است. در برخی بیمارستان‌ها پزشكان هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی كار می‌كنند و در برخی بیمارستان‌ها هم مدیریت بهینه لحاظ نمی‌شود. مطالبات پزشكان را به موقع نمی‌دهند و به همین علت در بین پزشكان نارضایتی هست.

شهریاری ادامه می‌دهد: به علت همین مشكلات، انگیزه‌ پزشكان برای فعالیت در بخش خصوصی بیشتر و در بخش دولتی انگیزه كاری كمتر است در حالی كه در بیمارستان‌های دولتی معمولاً عمل‌های سخت و وقت‌گیر انجام می‌شود ولی در بخش خصوصی عمل‌های ساده‌تر انجام می‌شود.

وی تصریح می‌كند: شاید مهمترین علت، تمام‌وقت‌نبودن پزشكان در بیشتر بیمارستان‌های دولتی است. البته در بیمارستان‌هایی كه هم پزشكان تمام‌وقت وجود دارند اگر كیفیت اعمال جراحی و ویزیت بیماران بررسی شود مشاهده می‌شود كه با پزشكان پاره‌وقت خیلی تفاوت دارد و با اینكه پزشكان پاره‌وقت یك سوم یا یك‌دوم وقت پزشكان تمام‌وقت را می‌گذارند ولی تعداد اعمال جراحی و ویزیت آنها شاید به یك پنجم یا یك‌ششم هم نرسد.

شهریاری می‌گوید: باید به سمتی برویم كه رضایت پزشكان را بالا ببریم و پرداخت‌ها را به موقع انجام دهیم و برای آنها انگیزه ایجاد كنم.

نوبت‌دهی آن‌لاین هنوز در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی راه‌اندازی نشده است

مسعود یاوری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می‌گوید: نوبت‌دهی به سبك تلفنی و كامپیوتری در واقع هنوز در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه عملیاتی نشده است گرچه قابلیت نوبت‌دهی بیمار از طریق مركز تلفن در بیمارستان 15 خرداد و برخی بیمارستان‌ها وجود دارد.

وی می‌افزاید: برخی مراكز از دستگاه‌های نوبت‌دهی كه در بانك‌ها وجود دارد استفاده می‌كنند و فعلاً مراجعات و نوبت‌دهی‌ها به صورت حضوری است كه امیدواریم با وجود سیستم HIS بیمارستان‌ها این موضوع عملیاتی شود.

یاوری با بیان اینكه بیشتر بیماران بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه از شهرستان‌ها مراجعه می‌كنند تصریح كرد: این برنامه و عملیاتی‌شدن آن موجب كاهش رفت و آمد می‌شود كه امیدواریم امسال تعدادی از این بیمارستان‌ها را عملیاتی كنیم.

وی درباره وقت‌های طولانی در برخی بیمارستان‌ها نیز ادامه می‌دهد: نوبت‌دهی‌های چند ماهه بیشتر به خاطر یك رشته خاص و یك پزشك خاص است ولی به جز چند رشته محدود مانند روماتولوژی، جراحی اعصاب، گوش، حلق و بینی و كلیه اطفال نوبت‌دهی‌های طولانی نداریم و این چند رشته هم بیشتر یا به خاطر یك پزشك خاص یا كمبود فضا و هیئت علمی تمام وقت یا به علت طولانی بودن زمان عمل برخی از آنها مانند گوش، حلق و بینی است.

*مردم از سیستم نوبت‌دهی آن‌لاین استقبال كردند

جواد معظمی، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز در این باره می‌گوید: در حال حاضر 2 بیمارستان هاشمی‌نژاد و شهدای یافت‌آباد تحت پوشش این دانشگاه این سیستم را دارند و با توجه به اینكه بیمارستان شهدای یافت‌آباد در منطقه‌ای است كه شاید به نظر برسد مردم كمتر به آن توجه داشته باشند ولی عملاً این موضوع خیلی خوب بوده است و مردم نوبت می‌گیرند و معطل نمی‌شوند و باید این موضوع گسترش پیدا كنند.

وی می‌افزاید: وقت‌‌دهی طولانی به خاطر این است كه زمان فعالیت مراكز سرپایی محدود است و از طرفی بیماران هم به صورت حضوری مراجعه می‌كنند و هم عده‌ای از این طریق سیستم وقت می‌گیرند به همین علت با حجم بسیار بیشتری از مراجعه كنندگان مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد:البته بیماران اورژانسی كه هر زمانی بیایند باید وقت داده شود ولی درباره بیماری‌های غیر اورژانس طبیعی است كه ظرفیت‌ها محدود باشد.

معظمی تصریح می‌كند: نمی‌توان قول داد كه این سیستم را در چند بیمارستان در امسال راه‌اندازی كنیم چرا كه نیاز به یكسری برنامه‌های نرم‌افزاری دارد. برنامه این است تا آنجا كه ممكن است این خدمات را گسترش دهیم.

از بین بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشكی تهران فقط بیمارستان فارابی دارای این سیستم است كه البته مسئولان معاونت درمان این دانشگاه در این زمینه حاضر به پاسخگویی نشدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha