براساس گزارش‌ها و شکایت مردمی در برخی از مراکز درمانی مشاهده شده که بعضی شرکت‌های تجهیزات پزشکی به‌علت نبود نظارت بر بازاریابی با بعضی از پزشکان و رزیدنت‌های بیمارستانی، بر سر استفاده بیشتر از محصولات این شرکت‌ها تبانی می‌کنند؛به این معنا كه چنانچه رزیدنت، پزشك یا حتی داروخانه موفق به فروش بیشتر محصولی شود، پورسانت بیشتری نیز دریافت می‌كند؛ این در حالی است كه هزینه تحمیلی به بیمار و هزینه دریافتی از بیمه‌ها نیز افزایش پیدا می‌كند و آمار جراحی‌های انجام شده به‌ویژه در زمینه ارتوپدی بالا می‌رود.

پورسانت از جیب مردم و بیمه‌ها

سلامت نیوز: براساس گزارش‌ها و شکایت مردمی در برخی از مراکز درمانی مشاهده شده که بعضی شرکت‌های تجهیزات پزشکی به‌علت نبود نظارت بر بازاریابی با بعضی از پزشکان و رزیدنت‌های بیمارستانی، بر سر استفاده بیشتر از محصولات این شرکت‌ها تبانی می‌کنند؛ به این معنا كه چنانچه رزیدنت، پزشك یا حتی داروخانه موفق به فروش بیشتر محصولی شود، پورسانت بیشتری نیز دریافت می‌كند؛ این در حالی است كه هزینه تحمیلی به بیمار و هزینه دریافتی از بیمه‌ها نیز افزایش پیدا می‌كند و آمار جراحی‌های انجام شده به‌ویژه در زمینه ارتوپدی بالا می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، پدیده پورسانت‌دهی شركت‌های دارویی و فروشندگان تجهیزات پزشكی به كادر درمان از مسائلی است كه اخیرا به پدیده‌ای عجیب تبدیل شده است. پیش از این گزارش‌هایی درباره برگزاری تورهای مسافرتی خارج از كشور توسط برخی كمپانی‌های دارویی دنیا برای تبلیغ و فروش تولیدات خود منتشر شده بود كه طی آن، برخی از كادر درمان به مسافرت رایگان برده می‌شدند تا داروهای این شركت‌ها را برای بیماران خود تجویز كنند!

همچنین دكتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو با انتقاد از لابی شركت‌های دارویی با پزشكان برای تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی كشور گفته بود كه در مورد واردات داروهای خارج از فهرست دارویی كشور، خیلی سختگیری می‌كنیم؛ چون این داروها با لابی شركت‌ها و تحت ‌تأثیر قرار دادن پزشكان وارد كشور می‌شوند. وی گفت: برخی شركت‌ها تلاش می‌كنند با فشار بر پزشكان كاری كنند كه این داروها در آینده وارد فهرست داروهای رسمی كشور شوند.

    تبانی بر سر سلامتی مردم

در همین رابطه یك عضو كادر‌درمانی دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی می‌گوید: برخی متخصصان و رزیدنت‌های بیمارستان‌ها با شركت‌های تجهیزات پزشكی در ارتباط هستند و برای فروش محصولات آنها پورسانت می‌گیرند. این شركت‌ها پس از رایزنی، از كادر درمان می‌خواهند كه بیماران را به داروخانه‌ای كه آنها می‌خواهند، معرفی كنند تا با تباتی، مبالغ بیشتری دارو یا تجهیزات به بیمار فروخته شود.

وی می‌گوید: این تبانی می‌تواند شامل فروش بیش از اندازه دارو یا تجهیزات، فروش داروها و تجهیزاتی كه در بهبود بیمار تأثیری ندارد یا حتی تجویز داروهای گران‌قیمت به جای داروهای ارزان‌قیمت باشد.

    افزایش هزینه‌ها از حساب بیمه‌ها و جیب مردم

منتقدان طرح تحول سلامت، افزایش هزینه‌های دارویی به‌دلیل عدم‌نظارت بر اجرای گایدلاین دارویی و معطل ماندن نسخه الكترونیك را یكی از مضرات اجرای این طرح می‌دانند. بسیاری از فعالان بیمه‌ای نیز یكی از دلایل افزایش بدهی‌های بیمه‌ها را عدم‌نظارت بر تجویز پزشكان كه به برخی تخلفات منجر می‌شود، می‌دانند. از سوی دیگر بسیاری از هزینه‌های تجویز بی‌رویه تجهیزات پزشكی نیز كه تحت پوشش بیمه‌ها نیست به گردن مردم می‌افتد.

در روزهای اخیر برخی از موارد تجویز بی‌رویه پزشكان رسانه‌ای شده است. اوایل آذر‌ماه امسال جمشیدی، رئیس سازمان تعزیرات حكومتی از دستگیری پزشكی خبر داد كه در مدت یك‌سال حدود 30میلیارد تومان پروتز در بدن بیماران استفاده كرده بود كه مورد نیاز نبوده است. میردهقان، مدیركل نظارت بر درمان و اعتباربخشی وزارت بهداشت نیز پیش از این از دستگیری جراح ارتوپدی كه «پول عمل نكرده و پروتز نگذاشته را از بیماران اخذ می‌كرد» خبر داد.

در همین رابطه یكی از اعضای كادردرمانی كه نمی‌خواست نامش فاش شود، درباره مشاهداتش از تبانی‌ها گفت: برخی شركت‌های فروش تجهیزات در قبال تعویض مفصل، یك‌میلیون تومان به‌عنوان پورسانت به برخی ازپزشكان پیشنهاد می‌دهند؛ درحالی‌كه این عمل جراحی باید 5میلیون برای بیمار تمام شود اما در نهایت 8میلیون برای او هزینه ‌‌برمی‌دارد؛ شركت دارویی هم «خواب پول» و «پورسانت‌هایی كه به داروخانه و پزشك می‌دهد» را حساب می‌كند و روی قیمت تمام‌شده می‌آورد و از بیمار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر، یك‌میلیون تومان پورسانت پزشك جراح بدون اینكه در فاكتور ذكر شود به پزشك متخلف داده می‌شود.

او همچنین اضافه می‌كند: دولت قانونی گذاشته كه طبق آن، هزینه بیمار ترومایی و تصادفی رایگان است اما به شرطی كه از وسایل ایرانی استفاده شود. براساس آمار خود شركت‌ها، حدود 80درصد تعویض مفاصل در كشور، دلیل علمی ندارد. بر اساس كتاب‌های مرجع ارتوپدی، از هر 100بیمار، 4تا 8 نفر كاندیدای تعویض مفصل هستند اما در ایران اولویت راه‌حل درمانی با عمل جراحی است!

وی ادعا می‌كند كه در بیمارستان‌ها برای انجام هر چه بیشتر عمل جراحی در حوزه ارتوپدی، سعی می‌كنند آنها را پشت سر هم انجام دهند تا تعداد جراحی‌ها بالا برود؛ یعنی هنوز بیمار در حال جراحی است اما بیمار بعدی پشت در اتاق عمل منتظر است.

او البته یكی از دلایل این تبانی‌ها را دستمزد پایین رزیدنت‌ها در مقایسه با پزشكان می‌داند و می‌گوید: «رزیدنت‌ها در بیمارستان‌ها از صبح تا شب عمل انجام می‌دهند، هیچ انتفاعی ندارند و درآمدی معادل یك كارمند معمولی دارند؛ به همین دلیل به‌راحتی با شركت‌های بازاریابی در ارتباط هستند.»

او می‌گوید: «بر كار بازاریاب‌هایی كه وارد بیمارستان می‌شوند، نظارت چندانی نیست‌؛ آنها به‌راحتی می‌توانند وارد سیستم شوند و به این ترتیب به رزیدنت‌ها پورسانت تعلق می‌گیرد یا اینكه داروخانه آنها را به پزشك ارجاع می‌دهد.» بنا بر این ادعا «جراحان تعرفه عملی را كه دستیار آنها انجام می‌دهد دریافت می‌كنند؛ به همین دلیل دست رزیدنت‌ها در انتخاب شركت‌ها باز است و این یعنی بیمار برای برخی از پزشكان تبدیل به كالا شده است.»

    تخلفات را گزارش كنید

وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشكی كشور، 3سامانه تلفنی 1490، 1590 و 1690 را برای نظارت بیشتر بر فرایندهای ‌درمانی راه‌اندازی كرده‌اند.تخلفات و كاستی‌های ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت را می‌توانید با شماره تلفن 1590 در میان بگذارید. همچنین با تماس با شماره تلفن1690 یا مراجعه به آدرس اینترنتی www.1690.ir می‌توانید از تعرفه‌های مصوب آگاهی یافته و موارد دریافت بیش از تعرفه مصوبه را نیز گزارش كنید تا با خاطیان برخورد لازم صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha