رییس کمیسون بهداشت مجلس دهم گفت: در تدوین لایحه بودجه ٩٦ با کمک بنیاد بیماری های خاص و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری های خاص و رفع مشکلات بیماران خاص مورد توجه قرار می گیرد.

توجه ویژه به بیماران خاص دربودجه 96

سلامت نیوز: رییس کمیسون بهداشت مجلس دهم گفت: در تدوین لایحه بودجه ٩٦ با کمک بنیاد بیماری های خاص و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری های خاص و رفع مشکلات بیماران خاص مورد توجه قرار می گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی نوبخت روز دوشنبه در همایش کمیته های استانی بیماریهای خاص افزود: در روزهای آینده جلساتی با بنیاد بیماریهای خاص، وزارت بهداشت، کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار می کنیم و به مسائل و مشکلات این بیماران می پردازیم.


وی در خصوص تامین داروهای بیماران خاص گفت: با تصویب مجلس مقرر شد فارموکوپه نظام دارویی بازنگری شود و بیماران از داروهای به روز استفاده کنند.
نوبخت با اشاره به محدودیت های مالی دولت، گفت: لازم است که از کمک های مردمی و سازمانهای مردم نهاد و حتی از وجوهات مردمی نیز برای تامین داروها استفاده کنیم.


عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: با تصویب مجلس وکمک دولت مقرر شد هشت هزار میلیارد تومان از بدهی بیمه سلامت پرداخت شود تا حدی از مشکل تامین دارو برطرف شود.
نوبخت همچنین در خصوص مشکل بیماران دیالیزی اظهارکرد: وزارت بهداشت با کمک واحدهای خیریه برنامه هایی برای بالا بردن کیفیت دیالیز درنظرگرفته است که کمیسیون بهداشت نیز برآن نظارت دارد.

** بیمه و رفاه بیماران خاص
در این ادامه این همایش زهرا ساعی عضو کمیسون اجتماعی مجلس گفت: بحث بیمه و رفاهیات بیماران خاص جزو وظایف ذاتی کمیسیون اجتماعی است و این کمیسیون در جهت آشنایی با مشکلات بیناران خاص به چهار استان سفر کرده است.
وی با اشاره به میانگین سنی پایین نمایندگان گفت: مجلس دهم تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات بیماران خاص به کارمی گیرد.

**گسترش بیماریهای خاص
سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اپیدمی شدن سرطان در کشور گفت: ما در حال حاضر شاهد گسترش این بیماری در سراسر کشور هستیم و لازم است در این زمینه پژوهش های لازم در خصوص علت شیوع این بیماریها انجام شود.
وی ادامه داد: مجلس و کمیسیون اجتماعی آمادگی دارد که مسائل و مشکلات بیماران خاص در بحث اجتماعی را بررسی کند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: باید بنیاد بیماریهای خاص افرادی را به عنوان نماینده خود به مجلس معرفی کند تا به عنوان رابط بین مجلس و این بیماران عمل کند.

**انتقاد از موازی کاری
در ادامه این همایش، احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از موازی کاری در کشور، گفت: خانواده های بیماران خاص مشکلات مادی و فرهنگی بسیاری در بحث درمان و نداشتن اطلاعات لازم درخصوص پیشگیری بیماری مواجه هستند.
وی افزود: بسیاری از بیماران، بیکار یا درآمد کمی دارند که با توجه به شرایط خاص این بیماران باید اقدامات مناسبی برای درمان آنها صورت گیرد و حتی این افراد از تسهیلات بعد از درمان نیز استفاده کنند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: باید هزینه دسترسی و نوبت دهی این بیماران نیز برطرف شود چراکه زمان برای برخی از بیماران اهمیت زیادی دارد.
انارکی خطاب به بنیاد بیماری های خاص گفت: این بنیاد پیشنهادهای خود را در اختیار دولت و نمایندگان مجلس قرار دهد تا خلاهای قانونی درباره بیماران خاص برطرف شود.
وی در خصوص بحث پرداخت قرض الحسنه به بیماران خاص بیان کرد: باید در این خصوص ساماندهی لازم انجام شود و این بیماران از کمک های مالی بهره مند شوند.

** بحران بیماری های خاص
پروانه مافی نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به شیوع سرطان در بین زنان، گفت: ما در جامعه با بحران بیماری های خاص روبه رو هستیم که باید به صورت ویژه به آن توجه شود.
وی افزود: قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی باید در کنار سازمان های مردم نهاد قرارگیرند و در خصوص رفع این بحران فکر عملیاتی داشته باشیم.
مافی اظهارکرد: ایجاد فراکسیون حمایتی بیماری های خاص که به عنوان رابط بین قوه مقننه و سازمان های مردم نهاد برای انتقال تجربیات و پیشنهادات به مجلس عمل کند، مهم است.


وی علاوه بر بحث قانونگذاری در خصوص بیماری خاص به بحث نظارتی اشاره کرد و آن را مهم دانست و افزود: وزارت بهداشت و به طور خاص کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه می توانند نقش مهمی ایفا کنند.
همایش کمیته های استانی بیماران خاص با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری در باشگاه نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha