رئیس انجمن ایدز ایران گفت: مطرح شدن طرح عقیم سازی زنان روسپی ناشی از بی اطلاعی برخی مسئولان و سکوت کارشناسان و افراد مطلع است و موجب پنهان‌تر شدن روسپی‌گری می‌شود.

واکنش رییس‌انجمن ایدز ایران به ایده عقیم‌سازی زنان روسپی/ اوضاع را بدتر می‌کند

سلامت نیوز: رئیس انجمن ایدز ایران گفت: مطرح شدن طرح عقیم سازی زنان روسپی ناشی از بی اطلاعی برخی مسئولان و سکوت کارشناسان و افراد مطلع است و موجب پنهان‌تر شدن روسپی‌گری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حمیدرضا شاعری گفت: مطرح شدن طرح عقیم سازی زنان روسپی با هدف جلوگیری از تولد افراد مبتلا به ویروس ایدز و کاهش آسیب دیدگان اجتماعی که از سوی کارگروه آسیب‌های اجتماعی استانداری تهران مطرح شده است، نشان دهنده بی اطلاعی برخی مسئولان و بی توجهی به سالها تجربه برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در کشور است.

وی گفت: بیان چنین طرحی حتی اگر بعدا تکذیب شده باشد، نشان دهنده این است که هنوز تفکر قلع قمع کردن آسیب دیدگان اجتماعی، پاک کردن صورت مسئله و توجه به معلول به جای توجه به علت بیماری‌ها و آسیب‌ها هنوز در بین برخی مسئولان رواج دارد.

رئیس انجمن ایدز ایران اضافه کرد: همزمان با مطرح شدن این طرح عجیب و غریب شاهد سکوت کارشناسان و افراد مطلع و صاحب‌نظر در حوزه مبارزه با ایدز و آسیب‌های اجتماعی هم هستیم که نشان دهنده نوعی فضای امنیتی است که باعث می‌شود افراد آگاه و مطلع از بیان نظرات خود خودداری کنند.

شاعری گفت: امروزه عفونت ایدز یک عارضه قابل کنترل است و با روشهای درمانی موجود افراد مبتلا به ویروس ایدز حتی می‌توانند در صورت مراجعه به موقع قبل از بارداری یا حتی حین بارداری فرزند سالم به دنیا آورند بنابراین عقیم سازی زنان روسپی هیچ توجیه علمی ندارد و تنها حاصل آن این است که این افراد بیش از پیش پنهان می‌شوند.

وی افزود: در برنامه‌های کنترل ایدز در ایران و تمام دنیا یکی از استراتژی‌های اصلی این است که تا جای ممکن دسترسی به کارگران جنسی و افراد روسپی را افزایش دهند و با آموزش و کنترل آنها جلوی انتقال عفونت‌هایی مثل ایدز و هپاتیت را بگیرند اما چنین برنامه‌های غیر کارشناسی باعث می‌شود که هر چه بیشتر دسترسی به این افراد سخت‌تر شود و آنان هر چه بیشتر در لایه‌های پنهان جامعه پنهان‌تر شوند.

رئیس انجمن ایدز گفت: چنین رویکردهای احساسی و غیر عقلانی که از سوی برخی مسئولان مطرح می‌شود، اوضاع را بدتر می‌کند، چنانکه در مورد گورخواب‌ها نیز شاهد بودیم که به صورت ناگهانی این مسئله قدیمی به صورت احساسی و با نگاه امنیتی بزرگنمایی شد.

وی افزود: تعجب من از این است که مگر در کشور قحط الرجال است که افرادی که اطلاعات اندکی از آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های ناشی از آن دارند باید در چنین مواردی اظهار نظر کنند یا تصمیم بگیرند.

شاعری گفت: مسئله روسپی‌گری یک مسئله قدیمی و تاریخی است و اگر قرار بود با چنین طرح های حل شود، خیلی وقت پیش حل شده بود، ضمن اینکه عقیم سازی زنان روسپی نیز نوعی تبعیض جنسی است زیرا برای باروری هر دو جنس مرد و زن دخیل هستند و چرا باید فقط زنان روسپی مد نظر قرار گیرند.

رئیس انجمن ایدز ادامه داد: اجرای چنین طرح های غیر کارشناسی بیش از آنکه برای رفع مشکلات و آ‌سیبهای اجتماعی کاربرد داشته باشد، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، درست مانند اتوبوس ایدز که توجیه علمی و کارشناسی ندارد و بیشتر یک نوع شوی تبلیغاتی بود.

شاعری گفت: انجام تست و مشاوره ایدز برای عموم مردم در حالی که این بیماری هنوز در گروه های خاصی از جامعه مانند معتادان، کارتن خواب‌ها و کارگران جنسی تمرکز بیشتری دارد، مانند این است که توی انبار کاه دنبال سوزن بگردید و جز اتلاف وقت و هزینه‌ها حاصل چندانی ندارد.

رئیس انجمن ایدز ایران افزود: در کشورهای موفق دنیا نیز اگر طرح های مشابه اتوبوس ایدز دارند، این خدمات برای سطح عمومی جامعه انجام نمی‌شود بلکه بین جمعیت پر خطرتر مانند کارگران جنسی و باشگاه‌هایی که در آنها ارتباطات جنسی وجود دارد یا در بین معتادان و کارتن خواب‌ها تمرکز بیشتری دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha